فولکس‌واگن

فولکس‌واگن این افزایش فروش را مرهون شاسی‌بلندهای جدیدی مانند مدل‌های تی‌راک و تی‌کراس بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی‌که شاخص سهام صنعت خودروسازی اروپا موسوم به یوروپین 600 حدود 1 درصد افت داشته، فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین خودروساز اروپا، پس از آن‌که فروش خوبی را برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ثبت رسانده، موفق شده تا ارزش سهام خود را نیز افزایش دهد.

گزارش مثبت مالی فولکس‌‌واگن در تضاد کامل با وضعیت ناخوشایندی قرار دارد که صنعت خودروسازی آلمان و کل اروپا در مواجهه با کاهش فروش جهانی، مناقشات مربوط به تعرفه‌ها و افزایش هزینه‌های مربوط به فناوری‌های نوین مانند خودروهای الکتریکی و هوش مصنوعی و... آن را تجربه می‌کنند. این همچنین در حالی است که فولکس‌‌واگن در این مدت مجبور بوده با کشمکش‌های پرهزینه‌ی رسوایی دیزلی دست و پنجه نرم کند.

عملکرد غیرمنتظره

 فولکس‌واگن اعلام کرده که سود خالص مربوط به سه ماهه دومش حدود 3.9 میلیارد یورو (4.3 میلیارد دلار) بوده که این رقم در دوره مشابه سال 2018، 3.2 میلیارد یورو (3.6 میلیارد دلار) بود.

فولکس‌واگن این افزایش فروش را مرهون شاسی‌بلند‌های جدیدی مانند مدل‌های تی‌راک و تی‌کراس بوده است. برندهای پورشه و اشکودا نیز به ترتیب با حاشیه سود‌هایی 18.4 و 7.9 درصدی سودآوری بالایی را در سال جاری گزارش داده‌اند و آئودی نیز با 8 درصد افزایش سود توانست از سطح انتظارات بسیار فراتر برود و در جایگاه بسیار بهتری نسبت به رقبای اصلی خود یعنی مرسدس و ب‌ام‌و قرار بگیرد.

عملکرد مالی فولکس‌‌واگن در مقایسه با تولیدکنندگان خودروهای لوکس‌مانند مرسدس که در هفته‌های اخیر خبر از ضرر خود در سه ماهه اخیر داده‌ و ب‌ام‌‌و که حاشیه سود خود را تحت فشار اعلام کرده وضعیت بسیار بهتری دارد.

گروه فولکس واگن با برند همنام خود و همچنین برندهای اشکودا و سئات به فروش انبوه خودروهای اقتصادی مشغول است و با برندهای لوکس خود که شامل آئودی، پورشه، بنتلی و لامبورگینی می‌شود در بازار خودروهای گران‌قیمت فعال است.

سهام برتر

موسسه سیتی ریسرچ که در زمینه فروش سهام فعال است اعلام کرده که در بین شرکت‌های آلمانی ترجیح سهام فولکس‌واگن را ترجیح می‌دهد زیرا سودآوری آن به خاطر محصولات شاسی‌بلند و همچنین برنامه ادامه دارش در خصوص پائین آوردن هزینه‌ها چشم‌انداز خوبی را برای آینده این شرکت ترسیم می‌کند.

سیتی ریسرچ همچنین پیش‌بینی کرده که برنامه پر هزینه الکتریکی‌سازی فولکس‌واگن در نهایت برنده خواهد بود. افزایش سودآوری فولکس‌واگن در حالی اتفاق می‌افتد که تعداد خودروهای فروخته شده‌ آن  در نیمه اول سال 2019 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهشی 2.8 درصدی به 5.4 میلیون دستگاه رسید.

بانک سرمایه‌گذاری نورد ال‌بی اعلام کرده که نیمه دوم سال 2019 برای فولکس‌واگن امیدوارکننده به نظر می‌رسد. در گزارشی که نورد ال بی منتشر کرده نوشته شده: «گروه فولکس‌واگن توانسته رکورد جدیدی را برای سال 2019 در فروش کلی و عملکرد مالی خود به ثبت برساند». 

رکود تولید در آلمان

براساس گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، رکود در بخش تولید آلمان در ماه ژوئیه منجر شد که تولیدکنندگان آلمانی در این ماه به پائین‌ترین سطح تولید خود در هفت ساله گذشته برسانند و بدین ترتیب پیش‌بینی‌ها مبنی بر آن است که چشم‌انداز روشنی برای رشد بزرگترین اقتصاد اروپا وجود نداشته باشد.

فیل اسمیت اقتصاددان ارشد موسسه IHS مارکیت در این باره گفته: «سلامت تولید آلمان در ماه ژوئیه از وضعیت بد به بدتر تغییر حالت داد».

او به کاهشی شتاب یافته در سفارش‌ها برای صادرات اشاره کرده که ظرف ده سال اخیر  بی‌سابقه بوده است.

کریس ویلیامسون کارشناس اقتصادی IHS مارکیت نیز در خصوص وضعیت بازار خوروی آلمان نوشته: «صنعت خوروسازی، بخشی از اقتصاد آلمان است که بیش از سایر بخش‌ها تحت فشار قرار گرفته».

او مناقشات تجاری، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کاهش تقاضای خارجی برای ماشین‌ها و همچنین سایر محصولات آلمانی را در پیدایش این وضعیت مقصر دانسته است. دولت آلمان انتظار دارد که رشد کلی اقتصادی کشور در سال جاری به 0.5 درصد برسد و در سال 2020 این میزان به 1.5 درصد افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =