خوراک پالایشگاه‌های روغن

قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌پایه به قبل از گرانی‌ها برمی‌گردد.

شوک بزرگ پالایشگاه‌های صنعت‌نفت به تولیدکنندگان روغن‌موتور و بالا بردن 19درصدی قیمت لوب‌کات در لیست قیمت مردادماه از سوی دولتی‌ها بی‌پاسخ نماند و این‌بار توپ افزایش قیمت‌ها در زمین ستاد تنظیم بازار متوقف شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، اوایل مرداد بود که شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی با بالابردن 98/18 درصدی قیمت انواع لوب‌کات تولیدشده در پالایشگاه‌های نفتی به یکباره هزینه تولید روغن‌موتور را برای فعالان این صنعت افزایش داد. به‌شکلی که لوب‌کات سنگین مرغوب تهران که هر کیلوگرم آن 45 هزار و 29 ریال به فروش می‌رسید با افزایش نزدیک به 19درصدی به 53 هزار و 576 ریال رسید.  

لوب‌کات سبک مرغوب تهران هم نسبت به قیمت تیرماه نزدیک به 19 درصد گران‌تر شد و از 45 هزار و 298 ریال به 53 هزار و 896 ریال در مردادماه رسید. اتفاقی که تولید روغن‌موتور در داخل کشور را غیراقتصادی و امکان حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی را نیز سلب کرد.

حال اما شنیده‌ها از ورود ستاد تنظیم بازار به این موضوع مهم حکایت دارد تا مشخص شود پالایشگاه‌های نفتی که به‌جز دو مورد توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند بر چه اساسی نرخ خوراک روغن‌سازان را با فرمولی محاسبه می‌کنند که مبنایی در دستگاه‌های متولی تعیین قیمت اقلام عمومی و مورد نیاز مردم ندارد.

از سوی دیگر افزایش خودسرانه قیمت برش نفتی توسط پالایشگاه‌های نفت این‌بار مورد اعتراض مسئولان ستاد تنظیم بازار قرار گرفته و این سوال را مطرح کرده است که چرا باید محصولی که به‌طور کامل در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود و ریشه در آب و خاک کشور دارد، به‌جای رونق بخشیدن به تولید ملی،‌ بلای جان صنعت بزرگ روانکارها شود؟

صنعتی که به‌طور مستقیم با سبد خانوارهای ایرانی در ارتباط است و هرگونه افزایش قیمت برای آن می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل و در نتیجه هزینه‌های جاری خانواده‌ها را افزایش دهد. یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» از عزم جدی مسئولان وزارت صمت برای ساماندهی قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف به‌ویژه صنعت روانکارها خبر داد و گفت: «ستاد تنظیم بازار با قاطعیت این موضوع را دنبال می‌کند و در همین راستا افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی نیز در دستور کار این ستاد قرار گرفته و به‌زودی صورتجلسه این ستاد منتشر و قیمت لوب‌کات یا همان برش نفتی به قبل از افزایش قیمت‌های مرداد باز خواهد گشت. با این روش نه‌تنها تولید روغن‌پایه و روغن‌موتور در شرکت‌های بزرگ با زیان همراه نخواهد بود که زمزمه‌های افزایش قیمت روغن‌موتور برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز قطع خواهد شد و آرامش به این صنعت و بازار روانکارها باز خواهد گشت. از سوی دیگر با متعادل شدن قیمت خوراک،‌ پالایشگاه‌های روغن‌سازی می‌توانند به آینده حضور خود در بازارهای جهانی و حفظ سهم بازارشان در دیگر کشورها امیدوار باشند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =