تایر پراید

آنقدر خبرها و مصوبات برای خروج این خودروها از خط تولید خودروسازان جدی بود که هیچ تایرساز آینده‌نگری برای افزایش تولید در این سایزها سرمایه گذاری نکرد.

 تفاوت چشمگیر قیمت تایرهای پرایدی بین بازار و کارخانه نتیجه بی‌برنامگی و عدم‌ استراتژی در صنعت خودرو است. این روزها بازار تایرهای پرایدی داغ و قیمت‌ها بین کارخانه و بازار آنقدر متفاوت است که پرایدسوارها را مجبور به تحمل صف‌های چندساعته برای  خرید تایر با نرخ دولتی می‌کند. همین موضوع البته باعث شد پیشنهادهای مختلفی برای کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری به دولتی‌ها برسد تا بار دیگر چینی‌ها و شرکای ایرانی آنها برنده بازی بی‌برنامگی در این صنعت شوند.

اما به‌راستی جدای از مشکلات موجود در بازار تایر،‌کمبود مواد اولیه تایرسازی و انتقال نیافتن به موقع ارز موردنیاز تایرسازان،‌ چه عوامل دیگری در بالارفتن تقاضا و ثابت ماندن تولید این سایز از تایر موثر است و باعث می‌شود تفاوت قیمت این سایز پرمصرف بین بازار و کارخانه حتی نزدیک به دو برابر هم برسد؟

اسکندر ستوده، مدیرعامل صنایع لاستیک‌یزد(یزد تایر) در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» موضوع را با نگاهی کارشناسی دنبال می‌کند و به دو یا سه سال قبل و زمانی‌که رسانه‌های خبری ازمصوبه شواری سیاستگذاری خودرو برای  توقف تولید خودروهایی مانند پراید،‌پژو 405و حتی نیسان زامیاد خبر دادند، ‌اشاره می‌کند.

او می‌گوید آنقدر خبرها و مصوبات برای خروج این خودروها از خط تولید خودروسازان جدی بود که هیچ تایرساز آینده‌نگری برای افزایش تولید در این سایزها سرمایه گذاری نکرد.

کافی است اخبار دوسال گذشته را مرور کنیم تا به مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو برسیم که براساس آن مقرر شد از ابتدای دی‌ماه سال 97تولید خودروهایی که استانداردهای 85گانه را پاس نمی‌کنند، متوقف شود. همه‌چیز برای خروج پراید و پژو  405و پارس و حتی وانت‌های زامیاد آماده بود و صنعت خودرو از سال قبل خود را برای ورود مدل‌های جدید خودرو به خطوط تولیدش آماده می‌کرد.

خروجی که با تاکید مدیران خودروسازی جدی انگاشته شد و به‌گفته مدیرعامل یزدتایر، ‌تایرسازان را از ادامه سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید در سایزهای مصرفی این خودروها بازداشت. 

ستوده در ادامه می‌گوید: همه‌چیز برای خروج پراید و پژو از خط تولید خودروسازان آماده بود و ما نیز سرمایه‌گذاری‌ها را برای تولید تایرهای نسل جدید و خودروهای تازه‌وارد با سایز رینگ‌های بالاتر انجام می‌دادیم. اما یک‌باره همه‌چیز برعکس شد و خودروهایی که قرار بود با بازار ایران خداحافظی کنند برخلاف وعده‌های خودروسازان ماندگار شدند.

مدیرعامل یزدتایر با اشاره به این نکته که تولیدات تایرسازان برای سایزهای 13و 14بر تامین نیاز بازار متمرکز شده بود، می‌گوید: در شرایطی که قالب‌های موجود تنها توان تامین نیاز بازار را دارند،‌ خودروساز نیز از تایرسازان کالا مطالبه می‌کند و این موضوع نظم بازار را برهم زده است.

وی با اشاره به پیش‌فروش‌های انجام‌شده توسط خودروسازان برای عرضه همین مدل خودروها تا سال 1400 به لزوم سرمایه‌گذاری تایرسازان برای افزایش تولید تایر مورد نیاز  این خودروها می‌کند و می‌گوید: متاسفانه نبود برنامه‌ریزی مشخص و مدون در خودروسازی کشور هزینه‌های تایرسازان را نیز افزایش داده است.

یعنی قالبی را که در سال‌های گذشته می‌توانستیم با 15میلیون تومان خریداری کنیم، امروز برایمان به ازای هر جفت 100میلیون تومان هزینه دارد. این درحالی است که پیش از این تولیدکنندگان تایر به سمت تولید محصولات جدید مانند تایرهای موردنیاز رنو و پژو رفته بودند که البته درحال حاضر از دستور کار خارج شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =