خودروهای وارداتی

روند صعودی وارداتی‌ها در این هفته‌ جوروانی عدم تمدید مهلت مصوبه ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک را رقم زد

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی‎که قیمت خودروهای وارداتی پس از پشت سر گذاشتن روزهای پرهیجان خود، در چند هفته گذشته کاهش و سپس ثبات را تجربه کرده بود، بازار این خودروها در تازه‌ترین تغییر و تحولات، دوباره به دلیل کاهش عرضه و قیمت‎گذاری بالای خودروهای ترخیص‎شده با رشد قیمت مواجه شده است. اما آن‎گونه که یکی از کارشناسان و فعالان این بازار می‌گوید، اصلی‌ترین عامل در افزایش قیمت خودروهای وارداتی عدم تعیین‌تکلیف خودروهای دپوشده در گمرکات کشور است که درحال‎حاضر با واکنش فعالان این صنف مواجه شده، به‎رغم آن‌که کارشناسان بازار خودرو و برخی نمایندگان مجلس بارها هشدار دادند توقف اجرای مصوبه ترخیص و عدم تمدید مهلت آن موجبات رشد چندبرابری خودروهای وارداتی را به دنبال دارد اما دولت هنوز اقدامی در راستای تمدید دوباره مهلت اجرای این مصوبه به عمل نیاورده است.

این موضوع، رشد نزدیک به 10درصدی قیمت خودروهای وارداتی را طی هفته جاری رقم زد. به‌گفته یکی از کارشناسان و فعالان بازار خودروهای وارداتی، رشد نرخ خودروهای وارداتی به‌دلیل کاهش عرضه در حالی اتفاق افتاده است که هفته‌های گذشته با ترخیص کمتر از 7‌هزار دستگاه خودرو از گمرک شاهد کاهش بیش‌از 30درصدی خودرو در نمایشگاه‌های تهران بودیم.

ریشه افزایش قیمت خودروهای وارداتی در هفته جاری را در چه می‌دانید؟

از آن‎جا که مصوبه دولت انتظار ترخیص تمام 14‌هزار خودرو مانده در گمرک را برای فعالان این بخش از بازار به وجود آورده بود، در ابتدا پالس مثبتی به سمت بازار ساطع شد. ازسوی‌دیگر، بسیاری از مردم خودروهایی را که برای حفظ ارزش سرمایه ریالی خود خریده بودند، برای فروش به بازار ارائه کردند که منتج‌به کاهش قیمت در هفته‌های گذشته شد. اما از آن‎جا که وزیر صمت اعلام کرد دولت هیچ تصمیمی برای تمدید مهلت مصوبه ترخیص ندارد، آتش تند فروش خاموش شد و بازار باردیگر از رونق افتاد.

این امر به خودی ‌خود موجبات افزایش نرخ خودرو را در بازار رقم زد. دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی معتقدند روند صعودی وارداتی‌ها در این هفته‌ ناشی‌از جو روانی عدم تمدید مهلت مصوبه ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات آغاز شد.

عامل دیگری نیز برای این افزایش قیمت وجود دارد؛ باتوجه به هزینه‌های سنگینی که در مراحل مختلف ترخیص متوجه این خودروها شد، قیمت تمام‎شده آن‎ها برای تحویل به مشتریان یا عرضه به بازار به‌شدت بالا رفت و همین امر موجب شد ورق به سمت افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار برگردد؛ این هزینه‌ها شامل مابه‌التفاوت نرخ ارز، هزینه انبارداری و استهلاک برخی قطعات خودروهای دپوشده ازجمله تایر، باتری داشبورد و لوازم لاستیکی دور در و شیشه‌ها و همچنین روانکارهای مصرفی و... بوده است.

نظر شما به‌عنوان فعال صنف نمایشگاه خودرو درباره عملکرد دولت در خصوص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور چیست؟ چرا تاثیر عدم تمدید مهلت دستورالعمل اجرایی در نوسانات اخیر نرخ خودروهای وارداتی در بازار طی هفته جاری تا این اندازه سریع بوده است؟
افزایش زمان ترخیص این خودروها از گمرکات کشور هزینه‌ای مضاعف به نمایندگی‌ها و شرکت‌های واردکننده خودرو تحمیل می‌کند. اما باید گفت هزینه عدم اجرای مصوبه هیات‌دولت که بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‎گانه صادر و ابلاغ شد، بر دوش مصرف‌کننده نهایی خواهد بود. آن‎گونه که گفته می‌شود بازار وارداتی‌ها در هفته جاری با رشد پنج تا 10درصدی مواجه شده است. حال آن‌که دستورالعمل اجرایی فوق می‌توانست مشمول خودروهایی شود که پروانه واردات دریافت کرده‌اند. در این صورت، بیش‌از یک‌هزار دستگاه دیگر اجازه خروج از گمرکات کشور را پیدا می‌کردند. البته با ورود خودروهای جدید طی ماه‌های آتی به بازار، خودروهای وارداتی با کاهش قیمت روبه‌رو خواهند شد، اما این کاهش در صورت تداوم ممنوعیت واردات ادامه‎دار نخواهد بود.

آیا شتابی که در رشد نرخ خودروهای خارجی به‌وجود آمده است، احتمال سرایت به بازار خودروهای داخلی را مانند سال گذشته دارد؟

بازار خودروهای داخلی طی دو هفته منتهی به امروز با ثبات قیمت بیشتری نسبت‌به خودروهای خارجی همراه بوده‌ و از هیجان دو ماه پیش بازار خبری نیست. از سوی دیگر باتوجه به رشد تولید در شرکت‌های خودروساز و ادعای آن‌ها مبنی‌بر تحویل خودروهای معوق و پیش‎فروش‎شده گویا زمان اتمام دوران رکود در بازار خودروهای داخلی فرا رسیده است و دیگر خرید خودروهای صفر داخلی از نمایشگاه‌ها مانند گذشته توجیهی ندارد. چراکه مشتریان ترجیح می‌دهند خرید خود را مستقیما از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان انجام دهند.

این درحالی است که نمایندگی‌های فروش خودروسازان داخلی فروش فوری را با حداقل زمان تحویل 30روز کاری در قراردادهای خود درج می‌کنند و در عمل گاه تا 120روز هم تحویل این خودروها طول می‎کشد، اما این موضوع مانع مراجعه خریداران به این نمایندگی‌ها نمی‌شود.

 درحال‎حاضر جزئیات تغییرات قیمت در بازار خودروهای وارداتی به چه صورت است؟

همان‎طور که گفته شد، طی هفته جاری خودروهای وارداتی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. براین اساس، هم‌اکنون هیوندای‌توسان 2017 با افزایش20میلیونی با قیمت 670میلیون تومان معامله می‌شود. هیوندای النترا نیز با قیمتی برابر با 470میلیون تومان به فروش می‌رسد که از رشد قیمت 15میلیونی این خودرو حکایت دارد.

کیا اسپورتیج نیز با افزایش 20میلیونی درحال‎حاضر 710میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین کیا سراتو با قیمتی برابر با 470میلیون تومان با افزایش 10میلیونی مواجه شده است. در این میان کیا اپتیما نیز با رشد 15میلیونی درحال‎حاضر 690تومان خرید و فروش می‌شود.

بعد از کره‎ای‌ها، خودروهای ژاپنی نیز کم‌وبیش با همین درصد افزایش قیمت مواجه بوده‎اند؛ تویوتا RAV4 با افزایش قیمت نزدیک به 10میلیونی در حال حاضر 970میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. تویوتا CH-R تیپ استایل 2018 هم قیمتی برابر با 930میلیون تومان دارد که این موضوع نشان از افزایش 30میلیونی این خودرو دارد.

در این میان تویوتا هایلوکس 2016 اتوماتیک نیز با افزایش 15میلیونی مواجه شده است و این خودرو درحال‎حاضر 860 میلیون‌تومان معامله می‌شود. تنها خودروهایی وارداتی که طی هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کردند، برخی آلمانی‎ها هستند؛ ازجمله ب‌ام‌و 730LI تیپ LEGASY LOUNGE و ب‌ام‎و 530 تیپ Perfection که به ترتیب 3میلیارد و 119میلیون و 2میلیارد و 990میلیون تومان قیمت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =