تولید خودرو

خودروسازان در تیرماه 69 هزار و 184 دستگاه تولید کرده‌اند که در مقایسه با تیرماه سال گذشته 30 درصد کاهش پیدا کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»، آمار تولید چهارماهه صنعت خودروی کشورمان در حالی منتشر شده که تولید در خودروسازی‌ها تقریبا به نصف پارسال رسیده و دیگر خبری از همکاری شرکای خارجی خودروسازان کشور از جمله چینی‌ها در بازار ایران نیست. بنا به آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، تولید خودرو طی چهارماهه نخست سال جاری به  ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه انواع خودرو رسیده است. از این رقم، 247هزار و 45 دستگاه خودرو مربوط به خودروهای سواری و 19هزار دستگاه خودرو مربوط به تولیدات بخش وانت، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس و همچنین کامیونت، کامیون و کشنده است.

کاهش 39 درصدی تولید خودرو تا پایان تیرماه

در مقایسه با تولیدات چهارماهه نخست سال گذشته خودروسازان با افت تولید 3/39 درصدی مواجه شده و در مجموع 247 هزار و 528 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این درحالی است که طی همین‌مدت در سال 97 خودروسازان 432 هزار و 528 دستگاه خودرو تولید کرده‌ بودند. البته سال گذشته دقیقا پس از تیرماه بود که روند نزولی تولید خودرو آغاز شد و خودروسازان سال را با تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو به پایان رساندند.

کاهش سه درصدی تولید وانت از ابتدای سال 

همچنین در این مدت خودروسازان 69 دستگاه خودروی ون تولید کرده‌اند که در مقایسه با آمار تولید ون در چهارماهه نخست سال پیش با افت حدود 85 درصدی مواجه شده‌اند. همچنین در این مدت خودروسازان در مجموع 18هزار و 270 دستگاه وانت تولید کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته افت 3/3 درصدی را شاهد هستیم.

نزول تولید اتوبوس و مینی‎بوس در کشور

همچنین در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس و اتوبوس نیز خودروسازان افت تولید را تجربه‌ کرده‌اند؛ به‌طوری که تولید مینی‎بوس و میدل‎باس در کشور با کاهش 55 درصدی نسبت به چهارماهه نخست سال 97 به 293 دستگاه رسیده است. تولید اتوبوس نیز به 110 دستگاه طی این بازه زمانی کاهش پیدا کرده تا در این بخش نیز خودروسازان کشورمان با کاهش بیش از 64 درصد روبه‌رو شوند.

تولید خودروهای سنگین به صفر نزدیک می‌شود

تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز روند کاهشی خود را مانند سال گذشته ادامه داده و در این مدت با افت 7/76 درصد مواجه شده است. در این مدت تنها یک‎هزار و 174 دستگاه از این خودروهای سنگین در کشور تولید شده است. با توجه به وضعیت تحریم‌ها و خروج شرکای سنگین‌سازان از کشور به نظر می‌رسد تا پایان سال افت تولید به چیزی بیش از 90 درصد و احتمالا از ابتدای سال آینده تولید کامیون در کشورمان به صفر خواهد رسید. براساس آمار وزارت صمت، خودروسازان در مجموع برای تیرماه 69 هزار و 184 دستگاه انواع خودرو را تولید کرده‌اند که این رقم هم در مقایسه با تولید تیرماه سال گذشته 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

تولید تیرماه ایران‌خودرو 29 هزار و 138 دستگاه خودرو

ایران‌خودرو طی تیرماه سال جاری 29 هزار و 138 دستگاه خودرو تولید کرده است. از این رقم سهم گروه پژو 20 هزار دستگاه خودرو بوده است. همچنان محصولات پژو بیشترین سهم را در تولیدات ایران‌خودرو داشته است. گروه سمند با بیش از چهار هزار و 500 دستگاه خودرو دارای رتبه دوم تولید در ایران‌خودرو است. همچنین دنا با بیش از دو هزار و 600 دستگاه خودرو رتبه سوم در تولید در ایران‌خودرو را دارد.

در مجموع ایران‌خودرو از ابتدای سال تا پایان تیرماه بیش از 119 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و 20 هزار دستگاه خودرو تجاری‎نشده نیز در سایت‌ها تولید شده است. هرچند تولید خودرو افت داشته اما آن‎طور که پیش‌بینی شده است،

برآورد فروش ایران‌خودرو در سال جاری بیش از 580 هزار دستگاه خودرو خواهد بود. این رقم در مقایسه با تولید سال گذشته این شرکت حدود 37 درصد افزایش خواهد داشت. البته این اعداد در صورتی است که ایران‌خودرو در شش‌ماهه دوم سال میزان تولید خود را نسبت به شش‌ماهه نخست افزایش دهد. در هر صورت رسیدن به تولید 570 هزار دستگاه خودرو در سال 98 و همچنان افت تولید نسبت به سال 96 حفظ خواهد شد.

سایپا و تولید 30هزار دستگاه خودرو در تیرماه 98

گروه خودروسازی سایپا طی تیرماه سال جاری موفق به تولید 30 هزار و 370 دستگاه خودرو شده است. در سایپا عکس سال‌های گذشته این بار تیبا بیشترین تولید را داشته است. در مجموع 14هزار و 141 دستگاه خودروی تیبا در تیرماه سال جاری در سایپا تولید شده است. در رتبه دوم بیشترین محصول تولیدشده در سایپا پراید قرار دارد.

از این خودرو نیز در مجموع 14 هزار و دو دستگاه خودرو تولید شده است. نکته جالب در خصوص تولیدات سایپا در تیرماه تولید یک‎هزار و 541 دستگاه خودروی سراتو بوده است. سراتو به دلیل قطع همکاری کیا با سایپا توقف تولید داشته است.

تنوع محصولات سایپا بسیار کاهش پیدا کرده است و در مجموع تنها دو خودرو تولید بالایی دارند. در مجموع از ابتدای سال تا پایان تیرماه بیش از 122 هزار دستگاه خودرو در سایپا تولید شده است که عمده‌ این محصولات را دو خودروی پراید و تیبا تشکیل می‌دهد.

به‎رغم افزایش تولید سایپا نسبت به ایران‎خودرو، پیش‌بینی‌ها حکایت از رسیدن تولیدات این شرکت به چیزی حدود 490 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری دارد. این رقم حتی نسبت به تولیدات سال 96 این شرکت نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

آخرین اخبار