گواهینامه

پلیس راهنمایی‌ورانندگی می‌گوید افرادی که دارای خالکوبی‌های مشهود و همچنین آثار خودزنی باشند، باید پیش‌از گرفتن گواهینامه مورد ارزیابی روانشناسان موردتایید این پلیس قرار بگیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»، پلیس راهنمایی‌ورانندگی بار دیگر تاکید کرد برای افراد با خالکوبی‌های مشهود و غیرمتعارف گواهینامه رانندگی صادر نخواهد شد. استدلال پلیس این است که چنین نوع خالکوبی‌هایی می‌تواند نشانه عدم سلامت روانی این افراد باشد.

در همین‌باره سرهنگ موسوی‌پناه، رئیس دایره آموزش همگانی پلیس راهور تهران روز گذشته به صراحت اعلام کرد خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف مانند خودزنی مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی می‌شود و افرادی دارای چنین خالکوبی‌هایی از نظر برخی اختلالات احتمالی روانی موثر در رانندگی مورد بررسی و ارزیابی روانشناسان قرار می‌گیرند و در صورت موفقیت فرد متقاضی در این ارزیابی‌ها می‌تواند گواهینامه خود را با تایید روانشناسان دریافت کند.

ارجاع موارد خاص به کمیسیون پزشکی

پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز تحقیقات پلیس راهور نشان می‌دهد در ۸۵درصد تصادفات رانندگی عامل انسانی نقش اصلی را دارد و بر همین پایه پلیس تاکید می‌کند داشتن حداقل سلامت روانی برای گرفتن گواهینامه رانندگی امری ضروری است.

درعین‌حال در ماده 2 آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی هم بر ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی برای گرفتن گواهینامه تاکید شده است و بر همین مبنا موارد خاص خالکوبی به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود تا سلامت روانی متقاضی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

پیش از این نیز روایت‌های مختلفی ودر بیشتر موارد ناقصی درباره صدور گواهینامه برای افراد دارای خالکوبی مطرح شده بود که البته برخی از آنها چندان با واقعیت همخوانی نداشت. در یکی از این روایت‌ها آمده بود پلیس برای افراد دارای خالکوبی گواهینامه صادر نمی‌کند اما با پیگیری «دنیای‌خودرو» مشخص شد پلیس می‌گوید داشتن خالکوبی مانع صدور گواهینامه نیست اما افراد دارای خالکوبی‌های غیرعادی باید مورد بررسی روانشناسان قرار بگیرند زیرا این نوع خالکوبی‌ها می‌تواند نشانه نوعی اختلال روانی باشد. درواقع استدلال اصلی پلیس مبتنی‌بر پیشگیری است و سعی می‌کند افرادی را که دارای خالکوبی‌های غیرمتعارف هستند، پیش از گرفتن گواهینامه پایش روانی کند.
 

خالکوبی خاص و معمولی

بررسی‌های میدانی و گفت‌وگوی «دنیای‌خودرو» با منابع آگاه و موثق در پلیس و آموزشگاه‌ها نشان می‌دهد بعضی خالکوبی‌های خاص در نواحی روی چشم یا کل صورت یا جای ضربات و خط‌های متعدد چاقو در صورت، گردن، دست و نواحی غیرپوشیده که سبب مطرح شدن احتمال اختلال روانی ازجمله خودزنی یا موارد دیگر در فرد متقاضی گواهینامه می‌شود یا وقتی ظاهر فرد به‌دلیل خالکوبی‌ها و سایر علائم در سایر افراد جامعه احساس ترس و ناامنی ایجاد می‌کند، موضوع برای تایید سلامت روانی فرد متقاضی به کمیسیون پزشکی گواهینامه رانندگی ارجاع داده می‌شود. 

از طرف دیگر خالکوبی‌های معمولی روی دست و حتی صورت و گردن مشمول این ارجاع نیست کما اینکه در گذشته هم خالکوبی‌های سنتی مانند جملات یادبود روی دست و صورت افراد مانع گرفتن گواهینامه نبود. پلیس تاکید دارد امروز هم این نوع خالکوبی‌های معمولی مانعی برای گرفتن گواهینامه به شمار نمی‌رود.  

به هرحال آنچه مسلم است فارغ از موضوع خالکوبی، رفتارهای رانندگی ازجمله رانندگی هیجان‌محور و رفتارهایی از این دست یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و نهادهای راهنمایی‌ورانندگی کشور است و  به‌طور معمول افراد پرخاشگر و دارای شخصیت هیجانی بیشتر دچار تصادف نسبت‌به دیگران می‌شوند و شاید به‌همین دلیل در ضوابط احراز سلامت جسمانی و روانی (صلاحیت پزشکی) درخواست‌کنندگان انواع گواهینامه رانندگی به موضوع احراز سلامت روانی افراد هم تاکید شده است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م AE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    6 0
    سلام ی سوالی داشتم برای گرفتن گواهینامه پایه 3 اگه بفرستنت کمیسیون برای تست شخصیت و ... تست اعتیاد هم میگیرن؟
    • م۲ IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      2 1
      دادا من رفتم ن اعتیاد نمیگیرن
  • یوسف IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    6 3
    من ۲ تا خود زنی نسبتا بزرگ دارم ایا گواهینامه من رو ۲ ساله میدن که ۲ سال یکبار تمدید کنم
    • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      13 3
      سلام بنده یه خط روی دست ویه خالکوبی کوچیک روی دستم داشتم مال بچگیام من فرستادن کمیسیون انجام دادم والان جوابش اومده ک۶ماه باید تحت درمان روانپزشک باشم ومنم اونجا ک ثبت نام کردم ازاون شهرمیخوام برم یه راهنمایی بفرمایید چکارکنم نمیشه از نوع برم معاینه
    • م۲ IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      9 0
      ن داداشم من رو دستم زخم خارش بود منفی دادن بهم
  • علی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    5 3
    سلام من معاینه پزشکی رفتم چند تا خط رو دستم بود گفتن باید بری استان مرکزی نمیشه از نو معاینه بشم
  • سجاد احمدی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 0
    سلام ببخشید من دو سه تا خط کوچیک روی دست چپمه که از قصدم نبوده آیا توی کمیسیون به مشکل میخورم یا گواهینامه ام رو دوساله تمدید میکنن راهنمایی کنید ممنون
  • محمدرضا DE ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    12 4
    سلام منومدت اعتبار گواهیناممو زدن دوسال ب خاطر خالکوبی ینی هر دوسال ی بار باید کمیسیون برم ک تمدید شه
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    4 1
    من چندتا خط رو دستم دارم و پرونده پزشکی اعصاب دارم فرستادنم کمسیون ایا گواهی نامه میدن ب من ..
  • رضا صالحی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    15 2
    سلام ، من حدود ۱۵ سال پیش خودزنی کردم چون داییم به رحمت خدا رفت ، الان رفتم گواهینامه پایه دو بگیرم ، اما ندادن ، آیا راه دیگه ای نداره؟ چون من واقعا به گواهینامه احتیاج دارم تشکر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =