تعزیرات روغن موتور

با تصویب ستاد تنظیم بازار،‌ نظارت بر بازار  روغن‌های موتوری در اولویت نهادها و سازمان‌های نظارتی قرار گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس تصمیمات چهل‌ و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار،‌ نظارت بر بازار روغن‌موتور به‌عنوان اولویت بازرسی تعیین شده است و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان،‌ سازمان تعزیرات حکومتی، ‌بازرسی اصناف و سازمان‌های صنعت،‌ معدن و تجارت استان‌ها به همراه دادستانی‌های  سراسر کشور،‌ تا اطلاع ثانوی رصد و نظارت بر بازار روغن‌موتور را در اولویت‌های کاری خود قرار می‌دهند. 

از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار با استناد به مشکلات گزارش‌شده از سطح کشور،‌ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی  و دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد تا حداکثر طی دو هفته اقدامات لازم را برای ثبت شبکه توزیع روغن‌موتور در سامانه جامع تجارت انجام دهند.

 با این اتفاق و ثبت شبکه توزیع روغن‌موتور در سامانه جامع، امکان تخلف به‌شدت کاهش می‌یابد و نهادهای نظارتی درخصوص نحوه توزیع روغن‌موتور پیگیری دقیقی خواهند داشت. از  محسنات اجرای این طرح جلوگیری از احتکار و عدم‌عرضه توسط عاملین شرکت‌های تولیدکننده روانکار و  تمامی رده‌های فعال در بازار است. البته ستاد تنظیم بازار، شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور را نیز مکلف کرده است برای جبران کمبودهای ناشی از کاهش عرضه روغن در برخی استان‌های کشور،‌ اقدام به تولید و عرضه حداکثری این محصول با قیمت‌های مصوب کنند. 

این تصمیم‌ها در جلسه هفتم مردادماه ستاد تنظیم بازار گرفته شده است و با ابلاغ آن در تاریخ دوازدهم مردادماه،‌ اجرای آن در دستور کار سازمان‌ها و  نهادهای مسئول قرار گرفته است.

بنابراین به‌نظر می‌رسد با عزم جدی ستاد تنظیم بازار برای ساماندهی وضعیت بازار روغن‌موتور در کشور،‌ بخشی از فعالان بازار که از فروش کالاهای انبارشده با قیمت‌های مصوب خودداری می‌کردند مجبور به عرضه کالا در سطح کشور خواهند شد و تفاوت قیمتی ایجادشده بین کارخانه و بازار  تا حدودی از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر با ثبت شدن شبکه توزیع روغن‌موتور در سامانه جامع تجارت،‌ هرگونه داد و ستد و مبادله روغن‌موتور در بازار ثبت خواهد شد و سازمان‌های نظارتی و تعزیراتی  می‌توانند اقدام به رصد کالا و قیمت آن تا لحظه رسیدن به دست مصرف کننده نهایی کنند.

با این اتفاق تا حد قابل قبولی از میزان تخلفات کاسته خواهد شد و قیمت روانکارها به‌ویژه انواع خودرویی آن به سطح تعیین‌شده توسط دولت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد رسید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =