شاتل‌های خودران

اتوبوس‌های بدون‌راننده پیش از این در سوئیس، فنلاند، استرالیا، نیویورک و برخی دیگر از شهرهای پیشرفته آزمایش شده بودند

به گزارش «اخبار خودرو»، شاتل‌های خودران را باید نسل جدیدی از وسایل نقلیه‌عمومی در نظر گرفت. این خودروها که گاهی با نام اتوبوس‌های کوچک خودران شناخته می‌شوند، گرچه از ظرفیت جابه‌جایی تعداد کمی مسافر بهره می‌برند اما به‌دلیل تکنولوژی پیشرفته و سایر کوچک و تردد آسان آن‌ها در شهرهای پرترافیک ومعابر باریک، مورداستقبال کشورهای بسیاری قرار گرفته‌اند

. هرچند آزمایش این خودروهای خودران با مخاطراتی همراه بوده است اما نمی‌توان از کاربردهای بی‌شمار آنها در حمل‌ونقل عمومی چشم‌پوشی کرد. به‌همین‌دلیل جهان به سرعت به سمت استفاده از شاتل‌های بدون‌راننده پیش می‌رود.

حالا این خودران‌های کوچک جایگاه ویژه‌ای در ناوگان‌ مسافربری شهرهای مختلف به‌دست آورده‌اند و هرازگاهی نام شهر جدیدی به فهرست کاربران شاتل‌های خودران اضافه می‌شود که این‌بار نام نیویورک به‌عنوان جولانگاه این شاتل‌ها به چشم می‌خورد. به همین بهانه برآن شدیم نگاهی بیندازیم به شهرها و کشورهایی که طی سال‌های اخیر از حضور این شاتل‌ها در حمل‌ونقل عمومی خود بهره برده‌اند.

نیویورک

شاتل‌های خودران در تازه‌ترین اخبار به نیویورک رسیده‌اند و قرار است در حمل‌ونقل عمومی این ایالت پای خود را جای پای اتوبوس‌ها و ون‌ها بگذارند. این شاتل‌ها که محصول شرکت «اپتیموس راید» (Optimus Ride) هستند، قرار است در جاده‌های خصوصی نیویورک مورد آزمایش قرار گیرند از این رو نیازی به تائیدیه ارگان‌های دولتی نخواهند داشت.

پیش‌تر نیز شاتل‌های خودران برخی دیگر از شرکت‌ها در این ایالت تست شده بودند. در حال حاضر 6دستگاه از این شاتل‌ها برای شروع کار به نیویورک آمده‌اند و قرار است روزانه 500 مسافر و ماهانه 16 هزار نفر را در مسیر بندر ۷۲ به دروازه کامبرلند در خیابان فلشینگ منتقل کنند.

برنامه‌های آینده این شرکت روی راه‌اندازی خط شاتل‌های خودران در سه منطقه کالیفرنیا، ویرجینیا و پارک صنعتی در بوستون متمرکز شده است. 

استرالیا

استرالیا در سال جاری میلادی آزمایش شاتل‌های خودران را در یکی از روستاهای خود آغاز کرد. اتوبوس‌های به‌کاررفته در این طرح موسوم EasyMile EZ10 هستند که در سال‌های اخیر بیشترین حضور را در ناوگان شهرهای مختلف به ثبت رسانده‌اند.

این نخستین حضور یک شاتل خودران در استرالیا است که طی طرحی با نام «باس‌بات» اجرا می‌شود. مرحله دوم این طرح با ورود شاتل خودران به یکی دیگر از روستاهای استرالیا شروع شد و سومین مرحله آن نیز مربوط یک منطقه تجاری در شهر کافس هاربر است.

برای استفاده از این شاتل‌ها، مسافران نیاز به یک برنامه روی تلفن همراه خود دارند تا بتوانند از مسیر اتوبوس و نزدیک‌ترین ایستگاه مطلع شوند. البته این اتوبوس‌ها در مسیرهای مختلف تردد می‌کنند و یک مسیر ازپیش‌تعیین‌شده ندارند.

فنلاند

فنلاند در سال 2017 تست شاتل‌های خودران را به پایان رساند و با عبور از فاز آزمایشی وارد استفاده همگانی ا از این خودروها شد. طرح فنلاند برای استفاده از شاتل‌ها، موسوم به روبوباس‌لاین (RoboBusLine) بود که از ناوگان عمومی شهر هلسینکی اجرا شد و به شهرهای اسپو و تامپر نیز انتقال یافت.

شاتل‌های تست‌شده در این کشور مشابه مدل‌های موجود در استرالیا یعنی EasyMile EZ10 بود که برنامه‌ریزی شده تا مسافران را در مسیر مستقیمی بین باغ‌وحش هلسینکی و جزیره Mustikkamaa جابه‌جا کند اما حضور یک اپراتور در این خودروها اجباری بوده است.

حضور این شاتل‌ها در فنلاند قرار است راه‌حلی برای بهبود حمل‌ونقل عمومی و کاهش تردد خودرو در خیابان‌ها و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا باشد. گرچه مسیر این خودروها مشخص هستند اما مسئولان اعلام کرده‌اند این شاتل‌ها در موارد خاص می‌توانند مسافران را به آدرس مورد نظر برسانند.

سوئیس

نام کشور سوئیس نیز در فهرست کاربران شاتل‌های خودران دیده می‌شود. این در حالی است که سوئیس این خودروها را در سال 2016 مورد آزمایش قرار داد و نام خود را به عنوان نخستین کشورهای این فهرست به ثبت رسانده است. آزمایش شاتل‌های خودران در این کشور در یک طرح دو مرحله‌ای شروع شد. 

این شاتل‌ها در مرحله آزمایشی خود به جابه‌جایی مسافران در شهر سیون می‌پرداختند. طرح حضور شاتل‌های خودران در ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سوئیس با نام پست‌باس (PostBus) شناخته می‌شود.

این اتوبوس‌ها که امکان جابه‌جایی 11 مسافر را دارند، با یک نرم‌افزار به نام BestMile نظارت و کنترل خواهند شد. این شاتل‌ها که قرار نیست جایگزینی برای حمل‌ونقل سنتی باشند، تنها با سرعت 20 کیلومتر در ساعت مجاز به حرکت در خیابان‌های سوئیس خواهند بود.

کالیفرنیا

ایالات مختلف آمریکا در سال‌های اخیر استفاده از وسایل نقلیه خودران را مورد تست قرار داده و به بررسی عملکرد این خودروها پرداخته است تا در صورت امکان از آنها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود بهره ببرد. 

کالیفرنیا هم در سال 2017 استفاده از شاتل‌های خودران را در دستور کار خود قرار داد. این ایالت آمریکا در طرح خود مبنی بر به‌کارگیری اتوبوس‌های خودران در بخشی از حمل‌ونقل عمومی، دو دستگاه از شاتل‌های خودران را کالیفرنیا راه‌اندازی کرد. 

مقامات کالیفرنیا اعلام کردند که این شاتل‌ها از هیچ اپراتور یا پشتیبانی در اتوبوس بهره نخواهند برد. شاتل‌های 250 هزار دلاری کالیفرنیا تنها ظرفیت جابه‌جایی 11 نفر را دارند بنابراین به نظر نمی‌رسد بتوانند به سرعت در ناوگان حمل‌ونقل مناطقی مانند کالیفرنیا توسعه یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =