واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: در حال از دست دادن یک صنف اقتصادی به‌دلیل تصمیمات نادرست هستیم

به گزارش «اخبار خودرو»، تعیین‌وضعیت یک‌هزار و 48 دستگاه خودرویی که پروانه الکترونیکی دریافت کرده و در آستانه خروج از گمرک هستند اما با اتمام مهلت اجرای مصوبه هیات‌دولت مواجه شدند، به‌نظر کار پیچیده‎ای نمی‎آید. اما درحالی‎ که انتظار می‎رفت با ارائه پیشنهاد راهگشای گمرک برای رفع این مشکل بتوان در زمان کوتاهی به نتیجه رسید، پس از سپری‎شدن دو هفته از ارائه این پیشنهاد به وزارت اقتصاد، به نظر می‎رسد هنوز هم این پیشنهاد در هیات‌دولت مطرح نشده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به وضعیت نامناسب شرکت‌های واردکننده خودرو اظهار داشت: «باتوجه به بسته‎شدن راه قانونی فعالیت اقتصادی شرکت‌های واردکننده خودرو، ما دائما درحال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم و حتی با رئیس‌جمهور و معاون اول نیز مکاتباتی داشته‌ایم تا فکری برای مجموعه واردکنندگان خودرو داشته باشند.»

وی در ادامه بیان کرد: «پس از اتمام موضوع خودروهای بلاتکلیف‌مانده در گمرکات کشور، صنف واردکنندگان خودرو به‌صورت کلی تعطیل خواهد شد و سرمایه‌های مادی و معنوی از بین می‌رود و احیای مجدد آن بسیار سخت و تقریبا غیرممکن خواهد بود. یعنی ما در حال از دست دادن یک صنف اقتصادی به دلیل تصمیمات نادرست هستیم. اما متاسفانه به‌دلیل وجود تحریم‌ها و بحث محدودیت‌های ارزی، کسی از این صنف حمایت نمی‌کند.»

واردات خودرو بدون خروج یک سنت ارز

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه تاکید کرد: «پیشنهاد انجمن برای واردات خودرو بدون نیاز به ارز کاملا اجرایی است. در این پیشنهاد ما می‌توانیم از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در شرایط تحریمی استفاده کنیم. در این پیشنهاد اعلام کرده‌ایم که حتی یک سِنت از کشور خارج نمی‌شود. شاخص بودن خودروهای وارداتی و پیشرو در ارائه مدل‌های نو به کشور اکنون نیز مطرح است. ما باید راه ورود چنین خودروهایی را باز بگذاریم تا خودروسازان داخلی هم با تکنولوژی روز خودروهای دنیا آشنا شوند.»

دادفر تصریح کرد: «تا زمانی که با تکنولوژی خودروهای هیبرید آشنا نشده باشید به‌سمت آن نخواهید رفت. اعمال محدودیت‌ها بر واردات خودرو باعث می‌شود ما از این تکنولوژی‌های روز دنیا عقب بمانیم و صنعتگران ما به‌دنبال آن نروند. اگر الان در کشور می‌گویند که خودروسازان به سمت خودروهای هیبرید یا برقی بروند، علت آن‌ است که به‎واسطه واردات خودروهای روز دنیا شاهد چنین تکنولوژی‌هایی در کشور بوده‌ایم و این درحالی است که خودروهای هیبرید در دنیا چندان جدید نیستند.»

وی افزود: «با توجه به نظرسنجی‌ها بیشتر مردم علاقه‎مند به خودروهای برخوردار از گیربکس اتوماتیک هستند و این موضوع به دلیل فعالیت بیش از بیست‌ساله واردکنندگان خودرو درخصوص این‎گونه خودروهاست. همچنین در سه سال گذشته حرکت بزرگی به سمت خودروهای نو با سوخت‌های پاک و استانداردهای روز دنیا در ایران داشته‌ایم.»

فقط با اصلاح یک عبارت!

دادفر در ادامه یادآور شد: «نیمه تیرماه مهلت ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک به اتمام رسید؛ اما مشکلات عدم‌ترخیص این خودروها همچنان به قوت خود باقی است. در مهلت‌ زمانی که از سوی هیات‌وزیران تعیین شد، فقط شش‌هزار  و 653 خودرو ترخیص شده و یک‌هزار  و 48 دستگاه باوجود دریافت پروانه الکترونیکی، زمان کافی برای خروج پیدا نکرده‌اند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: «دولت اعلام می‌کند فعلا برنامه‌ای برای تمدید مهلت ترخیص خودروها ندارد؛ این درحالی ‌است که خواب و عدم‌ترخیص این خودروها بیش از گذشته به اذهان مردم آسیب وارد می‌کند.»

به‌گفته وی، درصورت تایید پیشنهاد گمرک در هیات‌وزیران یک‌هزار  و 48 دستگاه امکان ترخیص سریع را پیدا می‌کنند؛ مبنی بر این‎که با اصلاح مصوبه هیات‌دولت عبارت «مهلت ترخیص» به «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر کند که در این حالت تمام خودروهایی که پروانه دریافت کرده بودند، امکان ترخیص داشتند؛ حتی اگر دیگر زمان برای ترخیص تمدید نمی‌شد.»

دادفر در ادامه تصریح کرد: «حدود دو هفته از پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد به‌منظور طرح در هیات‌دولت گذشته اما همچنان به نظر می‌رسد این موضوع تعیین‌تکلیف نشده و تصمیمی دراین‌رابطه گرفته نشده است و صاحبان خودرو بلاتکلیف باقی مانده‌اند.»

وی در پایان گفت: «گمرک برای تسریع ترخیص خودروهای وارداتی فرایندی را پیش‎بینی کرده بود که براساس آن در مرحله اول بعد از صدور پروانه، خودرو به درِ خروجی گمرک هدایت شود و سایر مجوزها را در آن مرحله دریافت کند تا موجب ترخیص سریع‌تر شود؛ اما با پایان مهلت، این خودروها در آستانه ترخیص در گمرک باقی مانده‌اند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید GB ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    0 0
    دلیل عدم رسیدگی به خودروهای مانده در گمرک این است که عدهای مثل سال قبل با امضا خودروبیاورند ودو برابر قیمت بفروشند مثل ستاره ایران یا پرشیا خودرو که خودروسری 5 را که با 20% سود باید 1.400 بفروشد دارد 2.100 میفروشد یا بنز E که باید 1.400 فروخته شود دارد 3.000 فروخته میشود والا اگر بحث خروج ارز مطرح بود جلوی واردات کالاهای بنجل چینی که مشابه داخلی دارند گرفته میشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =