بازار خودرو

تغییر نرخ ارز نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد دارد. از همین‌رو طی چند هفته اخیر شاهد نزولی شدن نمودار قیمتی خودروهای داخلی در بازار آزاد بودیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو کشور طی ماه‌های گذشته همواره روزهای پرفراز و نشیبی را به خود دیده و دچار هیجانات کاذب شده است. از همین‌رو با انتشار اخباری از قبیل کاهش تیراژ تولید، توقف تولید برخی مدل‌ها، تغییر در قیمت مصوب کارخانه و اخباری از این دست، سریعا واکنش نشان می‌دهد و دچار نوسان قیمتی می‌شود. از سوی دیگر تغییر نرخ ارز نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد دارد. از همین‌رو طی چند هفته اخیر شاهد نزولی شدن نمودار قیمتی خودروهای داخلی در بازار آزاد بودیم. زیرا همزمان با کاهش نرخ ارز و همچنین افزایش میزان عرضه خودروسازان، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا در بازار شکل گرفت و همین امر موجب به ثبات رسیدن قیمت برخی مدل‌های پرتقاضا در بازار شد.
اما اکنون پس از چند هفته، باردیگر بازار خودرو روی مدار نوسان قیمتی قرار گرفته و بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژشده توسط خودروسازان، با افزایش 5 تا 10‌درصدی همراه شده‌اند. انتظار می‌رود این نوسان قیمت‌ها تاثیر مستقیمی بر میزان تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان حقیقی بگذارد و مجددا شاهد کم شدن میزان معاملات در بازار باشیم. با نگاهی به جداول قیمتی در بازار آزاد درمی‌یابیم قیمت اکثر خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی در کشور با افزایش همراه شده‌اند. بر این سایپا پراید 111 با قیمتی حدود 49 میلیون و 500 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. سایپا 131 با قیمتی حدود 44 میلیون و 700 هزار تومان در بازار ارزش‌گذاری می‌شود. همچنین تیبا صندوق‌دار با افزایش یک میلیون تومانی به بهای معاملاتی 51 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. این در حالی است نسخه هاچ‌بک این خودرو با نام تیبا 2 در بازار آزاد با قیمتی حدود 57 میلیون و 500 هزار تومان خریدوفروش می‌شود. ساینا EX نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 58 میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است.
از محصولات خانواده رنو نیز می‌توان به ساندرو استپ‌وی اتوماتیک اشاره کرد که قیمت حدود 184 میلیون تومان را برای خود ثبت و نسبت به روزهای ابتدایی هفته گذشته، افزایش 4 میلیون تومانی را تجربه کرده است. رنو ساندرو اتوماتیک نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 173 میلیون تومان دارد. همچنین رنو تندر پلاس اتوماتیک حدود 164 میلیون تومان به فروش رسید. همچنین قیمت رنو تندر 90 ایران‌خودرو نیز حدود 124 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.
لیست قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد نیز به شرح زیر است: پژو 405 بنزینی با قیمتی حدود 75 میلیون و 200 هزار تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز با قیمت 99 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 207 جدید اتوماتیک با قیمت 165 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 99 میلیون و 500 هزار تومان و پژو 206 تیپ 2 با قیمت 85 میلیون تومان معامله شده است. همچنین محصولات خانواده سمند از این رویه پیروی کرده و با میانگین افزایش 2 میلیون تومانی در بازار معامله شده‌اند. بر این اساس آخرین نرخ معاملاتی برخی مدل‌های سمند به شرخ زیر است: سمند LX با قیمت 78 میلیون تومان، سمند EF7 دوگانه‌سوز 89 میلیون تومان، سمند سورن  ELX 94 میلیون تومان خرید و فروش شده‌اند. همچنین قیمت دنا پلاس 2 ایربگ نیز حدود 152 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. اما بازار خودروهای مونتاژی افزایش بیشتری را طی روزهای پایانی هفته و نخستین روز کاری هفته جاری تجربه کرده است. بر این اساس روز گذشته قیمت پژو 2008 در بازار حدود 315 میلیون تومان برآورد شده است. همچنین مزدا 3 مونتاژی نیز نسبت‌به هفته گذشته گران‌تر شده و به بهای معاملاتی 395 میلیون تومان رسید. جک S5 که یکی از کراس‌اوورهای چینی پرفروش و محبوب در بازار شناخته می‌شود، با افزایش 2 میلیونی به بهای 285 میلیون تومان رسید و هاوال H2 نیز با افزایش 2 میلیونی به قیمت 287 میلیون تومان نزدیک شده است. چانگان CS35 با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی در بازار با قیمت 175 میلیون تومان خرید و فروش شده است. همچنین کیا سراتو مونتاژی سایپا که اکنون دیگر تولید آن به پایان رسیده است، روز گذشته با قیمتی حدود 298 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش شده است. البته در روزهای ابتدایی هفته گذشته، قیمت این خودروی مونتاژی در بازار حدد 295 میلیون تومان برآورد می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =