خودروهای خاص گردشگران

در این بین خودروهای کره‌ای و ژاپنی فراوانی نیز از کشور عراق راهی کشور شده‌اند که به‌دلیل نوع پیشرانه امکان واردات رسمی آن‌ها طی سال‌های گذشته به کشور فراهم نبود. به‌عنوان مثال هیوندای سانتافه اسپرت که از یک پیشرانه شش سیلندر 3.3 لیتری بهره می‌گیرد، هرگز به‌صورت رسمی طی سال‌های گذشته به کشور وارد نشده است .

به گزارش «اخبار خودرو»،هرسال با آغاز فصل تابستان شاهد ورود خودروهای گذرموقت بسیاری به کشور هستیم که حجم قابل‌توجهی از آن‌ها را اتباع کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند. اما امسال آزادسازی و منع ورود خودروهای شخصی عراقی با پلاک مبدأ به کشور، موجب شده است تعداد چشمگیری از خودروهای خاص عراقی رهسپار شهرهای گردشگری ایران شوند. 
این در حالی است که همچنان بسیاری از هموطنان ساکن مناطق آزاد با مشکلات و موانع موجود بر سر راه دریافت مرخصی سالانه و تردد در خاک اصلی کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 
این موضوع در حالی اجرایی شده است که هم‌اکنون خودروهای خاص و کمیاب از عراق وارد ایران وارد شده‌اند که نمونه‌های مشابه آن‌ها در مناطق آزاد کشور به‌دلیل حجم موتور بیش‌از 2500 سی‌سی و همچنین کشور سازنده محصول یعنی آمریکا، اجازه خروج از این مناطق را ندارند و نمی‌توانند با دریافت پلاک گذرموقت، یک‌ماه به‌صورت آزاد در خاک اصلی کشور تردد کنند. 
این موضوع موجب شده است بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای خاص و همچنین هموطنان ساکن مناطق آزاد کشور نسبت‌به تردد خودروهای عراقی با پلاک کشور عراق در شهرهای ایران حساسیت نشان دهند و تقاضای خود را مبنی‌بر آزادسازی مرخصی سالانه خودروهای مناطق آزاد کشور را در شبکه‌های مجازی به گوش مسئولان برسانند. هرچند ورود اتباع عراقی با خودروهای شخصی می‌تواند کمک قابل‌توجهی به صنعت توریسم کشور کند و موجب ارز آوری بیشتری به کشور شود اما ازسوی‌دیگر سفر هموطنان ساکن مناطق آزاد کشور نیز می‌تواند به رونق هرچه بیشتر توریسم بینجامد. زیرا در این ایام حجم سفرهای تابستانی با افزایش قابل‌توجهی همراه است و در صورت آزادسازی تردد خودروهای مناطق آزاد کشور می‌توانیم شاهد سهم بیشتری از درآمدزایی گردشگری کشور باشیم. از این رو لزوم صدور مجوز دریافت پلاک گذرموقت به خودروهای مناطق آزاد بدون محدودیت و اعمال نوع خودرو و حجم موتور، بیش از هر زمان دیگری ضروری به‌نظر می‌رسد.
شاخص‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای عراقی واردشده به کشور طی روزهای اخیر می‌توان به انواع دوج دورانگو، شورولت کامارو، کادیلاک اسکالید، لکسوس GX460، فورد موستانگ، جی‌ام‌سی تاهو و دوچ چارجر اشاره کرد که با تردد در شهرها و جاده‌های کشور، موجب حسرت هموطنان ایرانی شده‌اند. ازآنجاکه درحال‌حاضر واردات انواع خودرو به کشور و مناطق آزاد ممنوع شده است، دیدن چنین خودروهایی  برای علاقه‌مندان به خودروهای خاص و گذرموقت از جذابیت بالایی برخوردار است.
در این بین خودروهای کره‌ای و ژاپنی فراوانی نیز از کشور عراق راهی کشور شده‌اند که به‌دلیل نوع پیشرانه امکان واردات رسمی آن‌ها طی سال‌های گذشته به کشور فراهم نبود. به‌عنوان مثال هیوندای سانتافه اسپرت که از یک پیشرانه شش سیلندر 3.3 لیتری بهره می‌گیرد، هرگز به‌صورت رسمی طی سال‌های گذشته به کشور وارد نشده است اما به‌تازگی چند دستگاه از این خودرو با پلاک عراق به کشور وارد شدند. وجه تمایز ظاهری این خودرو با نسخه فعلی موجود در کشور چندان قابل‌مشاهده نیست و تنها اهل فن در نگاه اول متوجه می‌شوند این خودرو نسخه اسپرت است. 
سانتافه اسپرت در ظاهر دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت‌به نسخه معمولی بوده که  به‌دلیل ردیف سوم صندلی برای سرنشینان است. همچنین تفاوت‌ جزئی میان طراحی چراغ‌ها و سپرها وجود دارد. از دیگر خودروهای خاص و جذاب عراقی واردشده به کشور می‌توان به ورود نسل جدید لکسوس GX460 اشاره کرد که از زبان طراحی جدید این شرکت بهره‌مند است. این خودرو درواقع نسخه لوکس‌تری از تویوتا پرادو است که به‌لطف امکانات رفاهی بیشتر و همچنین پیشرانه قوی‌تر، توانسته است نظر طیف مشکل‌پسند و لوکس‌سوار را به خود جلب کند. 
لکسوس GX460  در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 4.6 لیتری هشت سیلندر بنزینی سود می‌برد وحداکثر نیروی آن معادل 301 اسب‌بخار با گشتاور 446 نیوتون‌متری است که با هضم آن در وزن خشک 2363 کیلوگرمی، حداقل شتاب صفر تا 96کیلومتر بر ساعت حدودا 7.4 ثانیه با کمک گرفتن از یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به‌دست آمده است و همین‌امر باعث می‌شود این شاسی‌بلند حدودا 2.36 تنی مسافت یک‌چهارم مایل (حدود 400 متر) را با حداکثر سرعت 142.5 کیلومتر بر ساعت در عرض 15.8 ثانیه طی کند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    4 1
    واقعا خوش بحال تمام كشور هاي دنيا كه ميتوانند خودروي دلخواه خود را سوار شوند حالا با هر قيمتي هم كه شده ....حداقل اينقدر نخبه و دانشمند و متفكر و محقق و پژوهشگر در صنعت خودرو ندارند كه به بهانه واهي " كره جنوبي 25 سال واردات خودرو را ممنوع كرد...." نه تنها ارزوي خودرو ساز شدن جهاني را نابود كرده بلكه ارزوي لذت استفاده ازادانه از خودروي هاي مدرن و روز دنيا را نيز در كشور بدل همگان كذاشتند......
  • ن US ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    2 0
    ما بیچاره ها همش باید فرقون هایی مانند پراید و تیبا و ساینا با قیمت نجومی که اصلا هیچ شباهتی به خودرو ندارن با فلاکت سوار شیم
  • فرشاد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    1 0
    تنها راه پیشرفت خودرو سازی آزاد کردن واردات خودرو است که وقتی ایران خودرو و سایپا کنار خودرو های فوق قرار بگیرند مجبور به نوآوری و بالا بردن کیفیت برای بقای خودشون می شوند . با انحصار فقط خیانت بیشتر صورت می گیرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =