جنرال‌ موتورز

در آن زمان جنرال‌موتورز به‌جای کاهش تولید و هماهنگ ساختن آن با تقاضای بازار به‌شکلی فزاینده بر مشوق‌های کلانی تکیه کرد که درنهایت به چند برابر شدن ضررهایش انجامید و ورشکستگی را برایش به ارمغان آورد

به گزارش «اخبار خودرو»، جنرال‌موتورز تولید مدل شاسی‌بلند شورولت اکوییناکس را در دو کارخانه خود در آمریکای شمالی کاهش خواهد داد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که کمپانی‌های دیگری همچون فورد و هوندا نیز خبر از کاهش تولید خود در آمریکا داده‌اند.

درحال حاضر خودروسازان در آمریکا با دومین رکود بزرگ طی مدت‌زمان فعالیت خود روبه‌رو شده‌اند. اینکه این بار سطح تقاضا تا چه میزانی افول خواهد کرد، جای بحث دارد و تحلیل‌گران و برنامه‌ریزان صنعت خودرو هشدار می‌دهند که این میزان به تصمیم ترامپ درخصوص رابطه تجاری با چین و سایر شرکای تجاری ایالات متحده بستگی دارد.

درس‌های بحران

مقامات ارشد صنعت خودروسازی در ایالات متحده از جمله مری بارا، مدیرعامل جنرال‌موتورز می‌گویند در مدت بحران اقتصادی پیشین درس‌های زیادی گرفته‌اند و امیدوارند که این بار رویه‌ کنشگرانه‌تری نسبت به قبل داشته باشند و پیش از آن‌که دیر شود خط تولید خود را جوری سازگار کنند که با میزان تقاضا در بازار هماهنگی داشته باشد و درعین حال از هدر دادن بودجه با دادن مشوق‌هایی که یک دهه پیش توازن بازار را به‌شدت بر هم زد، اجتناب کنند. 

کاهش تولید اخیر جنرال‌موتورز عمدتا به شورولت اکوییناکس مربوط می‌شود، اما تولید دو شاسی‌بلند دیگر یعنی جی‌.ام‌.سی ترین و شورولت ترکس را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و نگرانی‌ها را درخصوص فهرست بلندبالای مدل‌های جدید شاسی‌بلند که بازار را با پیچیدگی‌های بیشتر روبه‌رو خواهد ساخت، افزایش خواهد داد.

جنرال‌موتورز همچنین اعلام کرده که قصد دارد یک‌سوم کارکنان کارخانه خود در سن‌لوئیز پوتوسی واقع در مکزیک را تعدیل کند. در این کارخانه مدل‌های شاسی‌بلند ‌شورولت اکوییناکس، جی.‌ام.‌سی ترین و شورولت ترکس تولید می‌شود؛ یعنی مدل‌هایی که شاهد کاهش تولید آن‌ها خواهیم بود. به‌علاوه کارخانه‌ای در ایگرسول واقع در اونتاریوی کانادا نیز قرار است برای یک هفته در اواخر سپتامبر تعطیل باشد. 

اقدامات معقول و غیراحساسی

سخنگوی جنرال‌موتورز درباره‌ تصمیمات اخیر این شرکت گفته است: «کمپانی ما بر فروش‌ محصولات سودآور خود تمرکز دارد و ما می‌خواهیم اقداماتی را انجام دهیم که به لحاظ تجاری معقول به نظر می‌رسند. ما به اداره کسب‌وکارمان به شیوه‌ای مسئولانه متعهد هستیم.»

این اظهارات طنین حرف‌های مری بارا را در خود دارد که بارها گفته است جنرال‌موتورز بار دیگر مرتکب اشتباهاتی نخواهد شد که در زمان بحران اقتصادی، این شرکت را تا مرحله ورشکستگی کشاند. 

در آن زمان جنرال‌موتورز به‌جای کاهش تولید و هماهنگ ساختن آن با تقاضای بازار به‌شکلی فزاینده بر مشوق‌های کلانی تکیه کرد که درنهایت به چند برابر شدن ضررهایش انجامید و ورشکستگی را برایش به ارمغان آورد. فورد نیز که به‌نظر می‌رسید رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده، اخیرا در بیانیه‌ای تصمیم خود را درمورد «سازگاری تولید با تقاضای بازار» اعلام کرده و در آن گفته است از ماه آینده عملیات‌ خود را در کارخانه اوکویل واقع در اونتاریوی کانادا کاهش خواهد داد. 

در این کارخانه فورد چهار مدل شاسی‌بلند یعنی فورد فلکس، فورد اج، لینکلن ام‌.کا.تی و لینکلن نوتیلوس را تولید می‌کند. تاکنون 200 نفر از کارکنان این کارخانه تعلیق شده‌اند و فورد هشدار داده امکان تعدیل نیروهای بیشتر نیز وجود دارد. 

از سوی دیگر هوندا نیز هفته گذشته تایید کرد که قصد دارد تولید مدل‌های آکورد و سیویک را در کارخانه ماریسویل در اوهایوی آمریکا کاهش دهد. نیسان نیز تولید کارخانه خود را در کانتون می‌سی‌سی‌پی و همچنین در مکزیک کاهش داده و از کارکنان خود در ایالات متحده خواسته تا به‌طور داوطلبانه خود را بازخرید کنند. 

کاهش تولید خودروهای سواری

درعین حال بیشترین کاهش تولیدها به مدل‌هایی غیر از شاسی‌بلندها و وانت‌های پیکاپ مربوط می‌شود و به‌عنوان مثال جنرال‌موتورز نوامبر گذشته اعلام کرد سه کارخانه خود در ایالات متحده را که به تولید مدل‌هایی همچون شورولت کروز، ایمپالا و کادیلاک CT6 مشغولند تعطیل خواهد کرد. 

واضح است که خودروسازان از بحرانی که ده سال پیش گریبان‌گیرشان شد و آن‌ها را تا مرز تعطیلی پیش برد، درس‌های فراوانی گرفته‌اند و اجازه نخواهند داد این بار ماجراجویی‌های ترامپ سرنوشت تلخ مشابهی را برایشان رقم بزند.

کاهش تولید قطعا نخستین و یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات خودروسازان آمریکایی است و قطعا در ادامه شاهد برنامه‌های دیگر آن‌ها برای پیش‌گیری از یک بحران دیگر خواهیم بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =