پالایشگاه‌

تلاش یکی از پالایشگاه‌های تولید روغن برای جذب نقدینگی از بازار، دیگر تولیدکننده‌های بزرگ روانکار را برای سودآوری با چالش مواجه کرده است.

پس از افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت روانکارهای دیزلی و بنزینی در اردیبهشت امسال بود که چهار شرکت بزرگ پالایشگاهی به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تامین روغن‌موتور در کشور ادعا کردند که حتی این مقدار از افزایش قیمت‌ها هم جبران‌کننده هزینه‌های بالای تولید به‌ویژه در بخش دیزلی نیست و همچنان کالای خود را با کمترین سود و حتی در مواردی با زیان به بازار تزریق می‌کنند. حالا اما بعد از گذشت سه ماه، بررسی بازار روانکارها به‌ویژه در بخش دیزلی از کاهش حتی 20درصدی قیمت روغن‌های دیزلی برای برخی برندهای نامدار ایرانی حکایت دارد. اتفاقی که ناشی از زیر قیمت فروشی این شرکت بزرگ تولیدکننده روغن‌پایه است.

دامپینگ سریالی در بازار روغن‌موتور

به گزارش «اخبار خودرو»، از بازار روانکارهای خودرویی،‌ طی یک ماه گذشته یکی از شرکت‌های پالایشگاهی با کاهش چندباره قیمت محصولات خود،‌ حتی عاملین و خریداران اصلی محصولاتش در بازار را نیز دچار سردرگمی کرده است و با کاهش قیمت محصولات خود، پای رقبا را هم به این بازی که در نهایت نتیجه‌ای جز برهم ریختگی بازار نخواهد داشت باز کرده است. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار روانکارها،‌ درست درشرایطی که شرکت‌های تولیدکننده روغن‌های دیزلی از ناچیز بودن سود ناشی از تولید این گروه از محصولات گلایه داشتند و حتی در مواردی مجبور به کاهش تولید نیز شده بودند،‌ اقدام به دامپینگ یکی از شرکت‌ها برای جذب نقدینگی از بازار باعث شد رقیب سنتی او نیز مجبور به کاهش 20 درصدی قیمت روغن‌های دیزلی در بازار شود و در عمل محصولات خود را با زیان به دست مصرف‌کننده نهایی برساند.

زیر قیمت فروشی یا هزینه کردن برای مارکتینگ؟

البته به‌گفته بسیاری از کارشناسان و مدیران ارشد صنعت روانکارها چنین رفتارهایی از سوی شرکت‌های بزرگ،‌ همیشه به‌عنوان دامپینگ مطرح نمی‌شود و در برخی مواقع واکنشی برای جا انداختن بهتر برند و محصولات تولیدی در جامعه و بازار هدف است. این شرکت‌ها درواقع هزینه‌ای که باید برای تبلیغات و معرفی محصولات خود به بازار کنند را خرج زیرفروشی می‌کنند که درنهایت اگرچه باعث فروش بیشتر در بازار می‌شود اما سلامت رقابت را به خطر می‌اندازد.

ناامید از بازارهای صادراتی

شاید یکی از مشکلاتی که باعث شده شرکت‌های پالایشگاهی در طول سال‌های گذشته بارها نسبت به اجرای  دامپینگ در بازار اقدام کنند،‌ دید خام‌فروشی روغن‌پایه به‌ویژه در بازارهای خارجی است. تا جایی که باعث شده در مواقعی که صادرات با مشکل مواجه می‌شود یا قیمت روغن‌پایه در بازارهای خارجی کاهش می‌یابد، به‌ناگاه به فکر سهم گرفتن از بازار داخلی بیفتند. البته در این مواقع هیچ‌گاه میزان عرضه روغن‌پایه این مجموعه برای واحدهای بلندینگ روغن‌موتور در داخل کشور افزایش نیافته و حتی تفاوتی در قیمت‌های عرضه‌شده در بورس ایجاد نشده است،‌ بلکه سهم‌خواهی تنها به‌وسیله دامپینگ و زیرقیمت فروشی کالا در بازار انجام شده و می‌شود. حال باید منتظر عکس‌العمل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران نسبت به عملکرد برخی اعضای خود بود. چراکه چنین برخوردهایی با اظهارات گذشته شرکت‌ها مبنی بر زیانده بودن تولید روغن‌های دیزلی کاملا در تضاد است.

نه به تبلیغات‌ در ازای تخریب بازار! 

جنگ قیمتی حتی به بهای زیان دیگران در بین فعالان یک صنعت در کشور امری مذموم است و در درازمدت اثر تخریبی گسترده‌ای بر صنعت روانکارها خواهد گذاشت. این درحالی است که شرکت‌های بزرگ دنیا برای بازاریابی و بازارسازی محصولات خود از پتانسیل‌های موجود در صنعت تبلیغات بهره می‌برند و به‌جای تخریب قیمتی، ‌سعی در معرفی بهتر خود از طریق ابزارهای تبلیغاتی دارند. ابزارهای تبلیغات نه‌تنها می‌توانند ویژگی‌های خاص محصول را به بهترین شکل برای مصرف‌کننده نهایی معرفی کنند، بلکه باعث ایجاد رونق اقتصادی در بخش‌های دیگر جامعه نیز می‌شوند. اما متاسفانه برخی صاحبان کسب و کار برنامه‌ای برای رشد اصولی برند خود ندارند و به‌جای استفاده از ابزارهای مرسوم تبلیغاتی،‌ از الگوهای دیگری که می‌تواند منجر به زیان هم‌صنفی‌های خود شوند بهره می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =