معاینه‌ فنی

امسال 60درصد خودروهایی که به سن اخذ معاینه‌فنی نرسیده‌اند، در معاینه‌فنی‌برتر رد شده‌اند.

 به‌گفته مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی بیشتر این خودروها تولید داخلی هستند و سطح کیفیت آنها پایین است. وی همچنین توضیح داد طبق برنامه روی همه خودروهایی که به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند، تست معاینه‌فنی‌برتر انجام می‌شود که البته  کاتالیست فعال خودرو نقش مهمی برای دریافت آن دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش‌از سه‌سال است که شورای‌عالی ترافیک و شورای ترافیک تهران طرحی را به تصویب رساند تا خودروهایی که وارد محدوده طرح‌ترافیک می‌شوند، علاوه‌بر برگه معاینه‌فنی معمولی، به مراکز معاینه‌فنی مراجعه و برگه معاینه‌فنی‌برتر را دریافت کنند.

اجرایی شدن این مصوبه در راستای جلوگیری از آلودگی هواست و با معاینه‌فنی‌برتر، تست آلایندگی خودروها سختگیرانه‌تر شد. اولین گام برای اجرای این مصوبه، در طرح ترافیک جدید سال 97 اجرایی شد و برای خودروهایی که برگه معاینه‌فنی‌برتر داشتند، تخفیف 20درصدی اعمال شد. امسال نیز برای خودروهایی که معاینه‌فنی‌برتر دارند، 25‌درصد تخفیف اعمال می‌شود. 

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران با اشاره به نقش مهم کاتالیست خودروها در اخذ معاینه‌فنی‌برتر، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «معاینه‌فنی‌برتر علاوه‌بر خودروهایی که به سن معاینه‌فنی رسیده‌اند، شامل خودروهای زیر 4سال هم می‌شود، البته در دو سال گذشته آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی برای اخذ معاینه‌فنی‌برتر افزایش یافته است. درواقع طرح‌ترافیک جدید کمک کرد مردم تشویق شوند کاتالیست خودروهای خود را نو کنند، معاینه‌فنی‌برتر بگیرند تا به این ترتیب خودروهای کم‌آلاینده وارد محدوده طرح شوند. برهمین‌اساس اخذ معاینه‌فنی‌برتر ربطی به سن خودرو ندارد بلکه خودرویی که کاتالیست فعال داشته باشد، می‌تواند معاینه‌فنی‌برتر بگیرد. به‌همین‌دلیل بیشتر خودروهایی که معاینه‌فنی‌برتر گرفته‌اند، مجبور شدند کاتالیست را تعمیر یا تعویض کنند.»

مردودی 60 درصد خودروهای نو

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران با تاکیدبر اینکه بیشتر خودروهای پرتیراژ داخلی که سن آنها زیر 4 سال است، در تست‌های معاینه‌فنی‌برتر مردود می‌شوند، می‌گوید: «براساس آمار از ابتدای امسال صدهزار خودرو نوشماره و زیر 4 سال در تست معاینه‌فنی‌برتر مردود و تنها 40 درصد قبول شده‌اند. 

بیشتر خودروهایی که سن آنها به 4 سال نرسیده و برای اخذ معاینه‌فنی‌برتر به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند، بیش‌از یک نقص دارند، نقص‌هایی که حیاتی هستند و این موضوع نشان از کیفیت پایین خودروهای داخلی دارد.»

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران با اشاره به اینکه 80درصد خودروهایی که به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند، تولید داخلی بوده‌اند، توضیح می‌دهد: «تست خودروها برای اخذ معاینه‌فنی‌برتر شامل تست‌های آلایندگی و فنی است اما بیش از 50درصد خودروهای داخلی در تست آلایندگی خودرو رد می‌شوند. همچنین مراکز معاینه‌فنی طبق برنامه روی همه خودروها معاینه‌فنی‌برتر انجام می‌دهند تا میزان آلایندگی آنها مشخص شود و اگر خودرو معاینه‌فنی‌برتر را پاس نکرد، این اختیار به مالک خودرو داده می‌شود تا  نقص آن را رفع کند، در غیر این‌صورت معاینه‌فنی عادی را دریافت می‌کنند.»

حسینی‌منش در پایان درباره آمار خودروهای دارای معاینه‌فنی‌برتر سال 97 می‌گوید:‌ «براساس آمار سال گذشته 400 هزار خودرو معاینه‌فنی‌برتر دریافت کردند و بعضی از آنها خبر نداشتند معاینه‌فنی‌برتر را پاس و برگه معاینه‌فنی را اخذ کرده‌اند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =