حمل و نقل دریایی

«ناوگان ایرانی؛ دریانورد ایرانی» شعار ایران در روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی در سال ۹۸ است

محمد راستاد * - جمهوری اسلامی ایران دارای سواحل طولانی و ناوگان بزرگ کشتیرانی است و همواره به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ و تاثیرگذار در حوزه دریایی به‌شمار می‌رود. استفاده از مزیت‌های دریانوردی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا به‌صورت طبیعی و ذاتی و در طول تاریخ برای کشور ما وجود داشته است.  همچنین با رجوع به سوابق تاریخی متوجه می‌شویم ایرانیان از گذشته تاکنون از دریا در موضوعات مختلف از جمله فعالیت‌های بازرگانی بهره برده‌اند.

با توسعه روند تجارت بین‎المللی و مزیت‎های مهمی که کشورمان در برقراری روابط تجاری با کشورهای مختلف منطقه و جهان دارد، طبیعتا ضرورت بهره‌گیری از مزیت‌های حوزه دریایی افزایش یافته و جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن سواحل طولانی و ناوگان بزرگ کشتیرانی همواره به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ و تاثیرگذار در حوزه دریایی مطرح است.

بخش زیادی از بار این فعالیت‌ها در حوزه دریایی بر دوش دریانوردان است.  براساس آمار گواهینامه‌های شایستگی صادر شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، تعداد دریانوردان ایرانی بالغ بر ۱۲۰هزار نفر است که عمده آن‌ها روی ناوگان منطقه‌ای و اقیانوس‌پیما فعالیت می‌کنند.
 
هفته ملی دریانوردی در ایران

براساس مصوبه سازمان بین‌المللی دریانوردی همه‎ساله در یکی از روزهای پایانی ماه سپتامبر، کشورهای مختلف روزی را تحت‌عنوان روز جهانی دریانوردی تعیین می‌کنند و با انتخاب یک شعار از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی این مراسم گرامی داشته می‌شود که در ایران نیز همه‎ساله به‌عنوان هفته ملی دریانوردی چنین مساله‌ای مدنظر قرار می‌گیرد و در سال جاری به‌صورت هم‌زمان و تجمیع‌شده شاهد برگزاری دو مناسبت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی هستیم که شامل تقدیر از دریانوردان و دریاییان نمونه در حوزه تجاری و غیرتجاری است.
 
ارتقای نقش‎آفرینی در زمینه تجارت دریایی

با توجه به‌شرایط طبیعی و ممتاز کشور، خوشبین هستیم روزبه‎روز به‌سمت ارتقای نقش‎آفرینی درزمینه تجارت دریایی و فعالیت‌‌های دریایی گام برداریم. سازمان بنادر و دریانوردی نیز به‌عنوان مرجع حاکمیتی دریایی تمام همت خود را در این مسیر معطوف کرده و در زمینه فعالیت سهل، روان و بدون‌مانع برای تمامی ارکان دریایی حرکت می‌کند. علاوه بر این، دو رسالت مهم سازمان بنادر و دریانوردی شامل تامین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی که جزو وظایف ذاتی این سازمان است، همواره مدنظر قرار دارد و لازم است از سوی تمامی دریاییان کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
ضرورت استفاده حداکثری از توان داخلی

امسال شعار «ناوگان ایرانی؛ دریانورد ایرانی» از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای مراسم روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی انتخاب شده است.  شعار مذکور حاکی از تاکید این سازمان بر استفاده حداکثری از توان داخلی است. ناوگان دریایی ایران توسط صنعتگران دریایی داخلی ایجاد شده و توســــط دریانوردان ایرانـــــی نیز راهبری ‌می‎شود. 

خوشبختانه کمبود و نقیصه‎ای نیز در این زمینه وجود ندارد و از زیرساخت‎های لازم و نیروی انسانی متخصص برخوردار هستیم و امیدواریم درراستای تحقق این شعار با حمایت همه‎جانبه تمامی دست‌اندرکاران و نقش‌آفرینان حوزه دریایی، دستاوردهای مطلوبی را کسب کنیم.

* مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =