صنعت خودرو

رضا علیزاده: مردم، مجلس و دولت طی این سال‌ها در حد توان خود به خودروسازان کمک کرده‌ و جواب نگرفته‌اند، اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی مجبوریم این کمک‎‌ها را به‌هر نحوی ادامه دهیم

به گزارش «اخبار خودرو»، مهلت استفاده از 844 میلیون یورو تسهیلاتی که قرار بود خودروسازان با آن بدهی‌ خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند، در پایان خردادماه سال‌جاری به پایان رسید. اما سرانجام همین هفته گذشته بعد از مخالفت بسیار بانک مرکزی، این فرصت دوباره تمدید شد. اما به‎رغم اینکه انتظار می‌رفت این تسهیلات گره‌گشای صنعت خودرو باشد، همچنان خودروسازان نسبت به‌نحوه بازپرداخت آن ابراز نگرانی کرده و از دریافت آن خودداری می‌کنند. از همین رو، به‌گفته کارشناسان، تمدید مهلت دریافت این تسهیلات به‌همان شیوه گذشته مشکلی از این صنعت برطرف نمی‎کند. 

ضرورت تداوم حمایت‌ها

در این خصوص، نایب‎رئیس کمیسیون صنایع‎ومعادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مردم، مجلس و دولت هرچقدر در توانشان بوده است، طی این سال‌ها به خودروسازان کمک کرده‌اند و جواب نگرفته‌اند. اما درعین‎حال با توجه به مشکلات و تحریم‌های بین‌المللی اخیر مجبوریم این کمک‎‌ها را به‌هر نحوی ادامه دهیم.»

رضا علیزاده اضافه می‌کند: «خودرو جزو اقلامی است که در ابتدا تحریم شد. بنابراین مجبوریم کمک کنیم تا خودروسازان به تعهداتی که به‌مردم در پیش‎فروش و تامین خودرو مورد نیازشان دارند، عمل کنند. بنابراین باید از این شرایط عبور کنیم تا در آینده فکری اساسی برای صنعت خودرو داشته باشیم.»

وی ادامه می‌دهد: «برای رفع مشکلات این صنعت تاکنون جلسات مختلفی را با بخش‌های مختلف دولت برگزار کرده‌ایم و وزارت صنعت به‎شدت دنبال برطرف کردن مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان است. وزیر صمت هم شخصا پیگیر این موضوع است و تمام سعی‌مان بر این است که مشکلات خودروسازان به‌هر نحوی برطرف شود.»
 
ضرورت حمایت همه‎جانبه از صنعت خودرو

علیزاده با اشاره به اینکه خودروسازان نیز تاکنون به‎خوبی به فعالیت‌شان ادامه داده‌اند، می‌گوید: «الان شاهد این هستیم که در بازار خودرو تا حدی قیمت‌ها کنترل شده است. بنابراین امیدواریم با همین روند خودروهای پیش‎فروش نیز تکمیل و به‌مردم تحویل داده شود.»

درحال‎حاضر خودروسازان تحویل یک‎میلیون دستگاه خودرو به مردم را تعهد کرده‌اند و به‌گفته نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید برای بازپرداخت تسهیلات 844 میلیون‌یورویی شرایط خودروسازان هم لحاظ و براین اساس برنامه‎ریزی شود.

علیزاده تاکید می‌کند: «نباید کاری کنیم که خودروسازان از عهده تعهداتشان بر نیایند و این صنعت با مشکل مواجه شود. چراکه به بن‎بست رسیدن صنعت خودرو منجر به بیکاری یکصدهزار کارگر این صنعت و ایجاد مشکلاتی عدیده در اقتصاد کشور می‌شود.»

بنابراین به‌گفته این نماینده مجلس ضروری است دولت، مجلس و بانک‌ها با حمایت‌شان این صنعت را در این شرایط تحریمی حمایت کنند؛ به‎خصوص که واردات خودرو هم درحال‎حاضر ممنوع است و تعطیل‎شدن این صنعت از هیچ‎سو به نفع کشور نیست.

موافقت یک بانک با پرداخت تسهیلات

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز با اشاره به تمدید مهلت استفاده از 844 میلیون یورو تسهیلات می‌گوید: «درحال‎حاضر پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو ارز وعده داده‎شده به قطعه‎سازان، با پیشگام‎شدن یکی از بانک‎های عامل و اقدام یکی از قطعه‎سازان دوباره به جریان افتاده است.  از همین رو، انتظار می‎رود طی هفته‌های آینده اولین پرداختی ارزی در این زمینه انجام شود.» 

مازیار بیگلو با اشاره به اینکه همچنان مشکل بانک‌های عامل برای دریافت این ارز پابرجاست، اضافه می‌کند: «تاکنون فقط یکی از بانک‌ها موافقت خود را برای دادن این تسهیلات اعلام کرده است.»

وی با اشاره به اینکه اکنون یکی از قطعه‌سازان برای دریافت این وام ارزی اقدام کرده است، ادامه می‌دهد: «البته هنوز هیچ رقمی جابه‎جا نشده و دریافتی نیز انجام نشده است.» 

بنابراین به‌گفته بیگلو انتظار می‌رود با سیر مراحل قانونی و اداری، طی چند هفته آینده پرداخت ارز به این قطعه‎ساز انجام شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به نحوه پرداخت این تسهیلات می‌گوید: «پس از بحث و بررسی‌های فراوان بین قطعه‎سازان، خودروسازان و بانک مرکزی، در نهایت مقرر شده است این مبلغ به‎صورت ارزی و نه ریالی که خواسته و ترجیح قطعه‎سازان بود، پرداخت شود.» 
وی ادامه می‌دهد: «تخصیص ریالی این مبلغ نیازمند مصوبه‎ای جداگانه بود که محقق‎شدن آن وقت و زمان زیادی نیاز داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =