خودروهای مانده در گمرک

وزارت صنعت درخصوص تمدید مهلت مصوبه قول مساعد دادهاما این مصوبه هنوز در هیأت دولت مطرح نشده است

در حالی به آخرین ماه تابستان 98 نزدیک می‌شویم که کماکان بخش مهمی از خودروهای بلاتکلیف‌مانده در گمرکات در این روزهای داغ تابستان در انبارهای جنوبی کشور دپو هستند، خودروهایی که با وجود طی کردن مراحل قانونی ورود به کشور و به‎رغم بازتاب گسترده نارضایتی خریداران و طرح شکواییه‌های آ‎ن‎ها در مجامع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون گشایشی در کارشان حاصل نشده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره می‌گوید: «این شرایط در حالی ادامه دارد که مهلت مصوبه هیات‌دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک 16تیرماه به پایان رسیده و با وجود قول مساعد وزارت صنعت در خصوص تمدید این مصوبه، هنوز دولت با این درخواست موافقت نکرده است. اما به ما گفته شده  پیش‎نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک تدوین و برای طرح در هیات‌دولت به معاون‎اول رئیس‎جمهوری ارجاع شده است.»

انجمن واردکنندگان خودرو از معاون‎اول رئیس‎جمهور چه درخواستی داشته است؟ 

با اتمام مهلت ترخیص خودروها و خروج تنها 6هزار دستگاه از خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات، انجمن واردکنندگان طی نامه‌هایی به وزیر صنعت و معاون‎اول رئیس‌جمهور خواستار تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات ازسوی هیات دولت شد. این در حالی است که با گذشت نزدیک به 1.5ماه از اتمام مهلت ترخیص و درخواست انجمن، خبرها حکایت از تدوین و ارجاع پیش‎نویس تمدید این مصوبه به دفتر معاون‎اول رئیس‎جمهور دارد.

 آیا اطلاع دقیقی از امکان تمدید مهلت مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک وجود دارد؟

براساس آخرین اطلاعات، پیش‎نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک توسط مشاور اقتصادی معاون‎اول رئیس‎جمهور تدوین و برای طرح در هیات‌دولت به معاون‌اول رئیس‌جمهور ارجاع شده است. از آن‎جا که تاخیر دولت در تمدید مصوبه ترخیص خودروها، موجبات نگرانی مالکان نهایی خودروهای وارداتی و شرکت‌های واردکننده خودرو را به دنبال داشته است، امیدواریم هرچه سریع‎تر دولت درخصوص تمدید مصوبه ترخیص خودروها تصمیم‎گیری کند. زیرا به دلیل شرایط موجود هر زمان این مصوبه تمدید شود، باز هم بسیار دیر خواهد بود.

 چه میزان از خودروهای مانده در گمرکات به‎رغم خسارات ایجادشده برای برخی از خودروهایی که در انبارهای محوطه باز قرار داشته‌اند، قابلیت تحویل به مشتریان را دارند؟

تاکنون 6700 دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است و همچنان بالغ بر 8هزار دستگاه خودرو در گمرک وجود دارد که قابلیت بازسازی و تحویل به مشتریان را دارند و شرکت‌های واردکننده خودرو برای ترخیص تنها در انتظار تمدید مصوبه دولت هستند. متاسفانه به‎واسطه برخی کم‎کاری‎ها، چالش مشتریان و واردکنندگان تداوم پیدا کرده است.

 آیا سازمان حمایت ابلاغیه نرخ مابه‎التفاوت ارز را اعلام کرده است؟ شرکت‌های نمایندگی درحال حاضر چه رقمی را از مشتریان دریافت می‌کنند؟ 

متاسفانه تاکنون سازمان حمایت درخصوص نرخ مابه التفاوت ارز هیچ اظهارنظری نکرده است و همچنان خریداران باید مابه‎التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند تا زمانی که این سازمان رقم مورد نظر را اعلام کند. پس از این زمان است که رقم مابه‎التفاوت برای شرکت‌ها وجاهت قانونی خواهد داشت. با تاخیر طولانی سازمان حمایت در اعلام نرخ مابه‎التفاوت نرخ ارز، همچنان شرکت‌های واردکننده این مبالغ را از مشتریان خود به‎صورت علی‎الحساب اخذ می‌کنند. البته پیش از دریافت باید لیست هزینه‌ها به تایید سازمان حمایت رسیده باشد.

عدم تعیین مبلغ مابه‎التفاوت نرخ ارز از چالش‌های اساسی واردکنندگان در چند ماه گذشته است و با وجود پیگیری‌ها، کماکان مساله دریافت مابه‎التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با نرخ حواله سامانه سنا و همچنین هزینه‌های مربوط با روند ترخیص ادامه دارد و تاکنون ابلاغیه‌ای توسط سازمان حمایت صادر نشده است.

 با توجه به این‌که در قانون اساسی واردات حق قانونی واردکنندگان است و منعی برای آن در قانون مقرر نشده، شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، درخصوص رفع ممنوعیت موقت واردات از سوی دولت طی دو سال اخیر چه درخواستی را دنبال کرده‌اند؟

آزادسازی واردات خواست اصلی واردکنندگان است و معتقدیم به هر نحو که شده، باید ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود. متاسفانه زمانی که از فشار وارد کنندگان در این زمینه کاسته شود، به نظر مسئولان موضوع ممنوعیت واردات عادی می‌آید و این‎گونه القا می‌شود که باید از ابتدا واردات خودرو متوقف می‌شد، درحالی‎که در قانون اساسی کشور واردات حق قانونی شرکت‌های واردکننده خودرو است. با این حال و به‎رغم پیگیری‎های صورت‎گرفته تاکنون نتیجه‎ای درخصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو حاضل نشده است. با این وجود واردکنندگان به این شرایط قانع نخواهند شد. چراکه واردات، کسب‎وکار واردکنندگان است.

فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو به کشور با توجه به ممنوعیت بیش‌ از دوسال واردات خودرو تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟ 

تبعات توقف واردات خودرو بر تعطیلی بخش مهمی از شرکت‌های واردکنندگان اثر می‌گذارد. درحال‎حاضر اغلب واردکنندگان تعطیل شدند و تنها 8 شرکت وارداتی فعال و منتظر ترخیص خودروهای مانده در گمرکات و تحویل آن‌ها به مشتریان هستند و به‎طور قطع با ادامه قانون ممنوعیت واردات خودرو تعطیل خواهند شد و پس از آن تنها بحث خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی باقی خواهند ماند.

 التهابات قیمت خودروهای خارجی باتوجه به کاهش در دوماه گذشته در آینده چطور رقم خواهد خورد؟

باتوجه به افت قیمت خودروهای وارداتی پس‌از ترخیص بخشی از خودروهای دپوشده در بازار، این امیدواری ایجاد شد که با رفع قانون بازدارنده واردات خودرو و ازسرگیری فعالیت‌ شرکت‌های نمایندگی دوباره ثبات به این بازار برگردد. چراکه با ترخیص بخشی از خودروهای وارداتی حباب قیمت در بازار وارداتی‌ها از بین رفت و قیمت وارداتی‌ها به کف رسید. اما همچنان بازار در انتظار ادامه ترخیص باقی خودروهاست و در صورت عدم تمدید مصوبه ترخیص خودروها و بی‎ثباتی بازار ارز، قیمت وارداتی‌ها دوباره افزایش خواهد یافت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشتری داتیس خودرو IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 0
    تکلیف مشتریانی که خودروهایشان وارد نشده است چه می شود ؟؟!!! قبل تر در خبرها آمده بود که به نقل از شخصی که گفته بود تمام خودروهای ثبت نامی وارد شده است ولی متاسفانه شرکت داتیس خودرو ادعا می کند بدلیل بسته بودن ثبت سفارش نه از ثبت سفارش خبری بوده و نه از وارداتی ..... متاسفم برای این شرکت و مدیرانش که مشتری را سرکار گذاشته اند و اکنون نیز از مشتری و تمام کاینات طلبکارند
  • مازیار IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    0 0
    با سلام چرا تعداد دقیق ازهر برند و مدل ان اعلام نمیشود چرا خودروهای ولوو تویوتا لکسوس ترخیص نمیشود تکلیف حدود 800 دستگاه خودروی بالای 2500 سی سی مانده در گمرک چه میشود چرا همه خبر ها ابهام دارد
  • فرزاد GB ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    0 0
    این خط واین نشان اگر همه خودرو ها مشکلشان حل شد وترخیص شدند من اسمم را عوض میکنم همیشه باید یکسری خودرو در گمرکات باشد تا افراد خاص خودروهایشان را لا به لای انها در فواصل مختلف ترخیص کنند
  • سیامک GB ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    پس چی شد چرا درخواستهای مردم را چاپ نمیکنید چرا وزیر تکلیف همه خودروهای متنده درگمرک را روشن نمیکند انقدر مساله پیچیده است که قابل حل نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =