قطعه‌ سازان

یکی از پرسش‌هایی که ذهن قطعه‌ سازان را به‌خود مشغول کرده این است که چطور دوام خود را حفظ کنند و جزو آخرین بازماندگان صنعت باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»، مدت یک دهه است که صنعت قطعه‌سازی جهان موفق به کسب رشدی ثابت شده است؛ اما به‌باور تحلیل‌گران ادامه روند کاهش فروش خودرو، افزایش هزینه‌های مواد اولیه و تقاضای بالا برای مخارج تحقیق و توسعه می‌تواند این ضیافت را به روزهای پایانی‌اش برساند.

بسیاری نگرانند ترکیب عدم‌قطعیت درخصوص فناوری‌های نوین، تردیدها دررابطه با تعرفه‌ واردات و بحث و جدل‌های تجاری درمیان شرکای تجاری مهم- چین، مکزیک، کانادا و اروپا- ارزش‌ کمپانی‌های تامین‌کننده قطعات و قیمت سهام آن‌ها را تضعیف کند و میزان مخارج کنونی را افزایش دهد. صنعت قطعه‌سازی درحال تجربه‌ یک گذار است و پیش از وقوع هرگونه رکودی به تعدیل نیرو روی آورده است. 

فرمول جدید برای رشد

براساس داده‌های منتشرشده توسط شرکت «چلنجر» (گری‌اندکریسمس)، در طول ماه مه قطعه‌سازان آمریکایی حدود 22 هزار نفر از نیروی خود را اخراج کرده‌اند که 211 درصد بیشتر از میزان تعدیل در پنج‌ماهه ابتدایی سال 2018 بوده است. اما به‌باور «نیل گنگالی» مدیرارشد کمپانی تامین قطعات خودرویی «دیلویت»، استراتژی‌های تجاری تعیین خواهند کرد که چه کسانی بیش از سایرین آسیب خواهند دید. 

به‌گفته او: «موفقیت پیشین دیگر تضمین‌کننده درآمدزایی‌ در آینده نیست. صنعت همچنان به‌رشد خود ادامه خواهد داد، اما پایگاه تامین باید متحول شود و صرفا چون هزینه قطعات قرار است بالا برود، بدان معنی نیست که طوفانی ویرانگر به‌راه بیفتد و همه‌چیز را ویران کند».

گانگالی بر این باور است که ظاهر منافع صنعت تا حدی گمراه‌کننده بوده است. از زمان بحران اقتصادی بزرگ که دامن تامین‌کنندگان قطعات خودرویی را نیز در سراسر جهان گرفت، ارزش سهام سهامداران به 510 میلیارد دلار رسید که این بیش از دوبرابر ارزش بازار پیش از دوران بحران بود.

اما براساس پژوهش‌ها در وضعیت تامین‌کنندگان قطعات خودرویی بین‌المللی که در سال 2019 توسط کمپانی دیلویت صورت گرفت، این رشد به‌شکل متوازن نبوده است.  به‌گفته آقای گانگالی سه تامین‌کننده بزرگ قطعات خودرویی 99 درصد از این رشد را نصیب خود کرده‌اند. 

حفظ موقعیت 

نیروهای مداخله‌گر در بازار موجب تقویت صنعت خواهند شد و تامین‌کنندگان یا به‌دنبال باز کردن راهی به بازارهای قوی خواهند بود یا در قالب ادغام‌ها به بخشی از برنامه‌های شرکت‌های بزرگتر تبدیل خواهند شد. یکی از پرسش‌هایی که ذهن قطعه‌سازان را به‌خود مشغول کرده این است که چطور دوام خود را حفظ کنند و جزو آخرین بازماندگان صنعت باشند. 

به‌گفته گانگالی: «بالاخره کسی باید قطعه‌ای مانند محور را درست کند و آیا ممکن است آن فرد شما باشید؟ راه‌حل تولید انبوه و رهبری قیمت‌ها، تقویت شرکت‌هاست.»

ثبات حاصل، ناشی از تمرکز بلندمدت روی نقاطی است که رشد بازار در آنجا صورت خواهد گرفت. با توجه به تحقیق‌ها، بخش‌هایی از بازار قطعه، مانند محور یا جعبه‌دنده تا سال 2025 نسبتا بین شش تا ده درصد افت را تجربه خواهند کرد.

درهمین حال بخش‌هایی از بازار که به خودروهای خودران و الکتریکی مربوط می‌شوند، رشد خواهند کرد. انتظار می‌رود رانشگر الکتریکی  رشدی 306 درصدی را تجربه کند و بخش‌ مربوط به بازار پیل‌سوختی 266 درصد رشد داشته باشد. به‌علاوه سیستم‌های پیشرفته یاری‌رسان و سنسورها نیز براساس گزارش دیلویت 190 درصد بزرگتر خواهد شد. 

اختراع مجدد یک صنعت

با سقوط فروش خودرو و افزایش تقاضا برای تکنولوژی‌های جدید، سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا تامین‌کنندگان درتلاش هستند ثبات خود را در بازار حفظ کنند.

رکود اقتصادی باعث خواهد شد شرکت‌ها هرچه بیشتر و سریع‌تر برای رسیدن به‌ثبات دست‌وپا بزنند. تامین‌کنندگان حتی بیشتر از پیش روی کسب و کار خود متمرکز خواهند شد و این به‌معنی سرمایه‌گذاری بیشتر، ادغام و خرید بنگاه‌های دیگر است.

طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، صنعت خودروسازی آنچنان درحال تجربه تغییر و تحولاتی اساسی است که اشتباه نیست بگوییم این صنعت در حال بازسازی و اختراع مجدد خود است و به‌همین خاطر تمامی صنایع وابسته به این صنعت شاهد تغییر و تحولاتی فوق‌العاده خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =