مجلس

هنوز مشخص نیست اعمال نفوذ احتمالی نمایندگان در بحث فروش سایپا که منجر به‌دستگیری دو تن از اعضای کمیسیون مرتبط با خودروسازان شده، به چه ترتیبی ممکن است اتفاق افتاده باشد

 به گزارش «اخبار خودرو»، چند روز پیش بود که خبر دستگیری دو عضو کمیسیون صنایع مجلس درخصوص آن‎چه‌ پرونده فروش شرکت سایپا خوانده شده بود، منتشر شد. پیش از این نیز اخباری درخصوص دستگیری یکی از اعضای همین کمیسیون منتشر شده بود که گفته می‌شد درخصوص تودیع وثیقه مقاومت کرده است. دستگیری افراد در جایگاه‌های مختلف در حوزه خودرو تقریبا از دو ماه پیش آغاز شده بود و طی هفته گذشته جنجالی‌تر شد.

خبر دستگیری دو تن از نمایندگان مجلس نیز در حالی منتشر شد که مجلس در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برد. حالا پس از پایان تعطیلات قرار است کمیسیون صنایع‎ومعادن مجلس جلسه ویژه‌ای تشکیل دهد و درخصوص دستگیری دو عضو این کمیسیون به احتمال فراوان بیانیه‌ای صادر کند.

اعلام نظر کمیسیون پس از جلسه امروز 

در همین زمینه سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس درخصوص دستگیری دو عضو این کمیسیون و اینکه قرار است مجلس به این قضیه ورود کند یا خیر، به «دنیای خودرو» می‌گوید: «بحث دستگیری این دو عضو مجلس مربوط به قوه قضائیه است. وظیفه ما حفظ شأن مجلس است. از یک سو اعتقاد داریم اگر تخلفی انجام شده است، باید قوه قضائیه و نهادهای نظارتی به قضیه ورود پیدا کنند. درعین‎حال شأن مجلس هم به‌عنوان یک نهاد که راس امور است، باید در بیانات و کلمات حفظ شود.»

وی در ادامه می‌گوید: «چون این اتفاق بعد از تعطیلی مجلس رخ داد و مجلس دایر نبود، امروز یکشنبه قرار است جلسه‌ای در مجلس تشکیل شود تا در این خصوص نظر کمیسیون را اعلام کنیم.»

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که به نظر شما با این دستگیری و انتشار خبر آن شأن مجلس حفظ نشده است؟ اظهار می‌کند: «البته من نمی‌گویم که شأن مجلس حفظ نشده است. اگر یک قاضی تخلف می‌کند یا در دستگاه قضایی یا دولت یا نهاد یا سازمان و همین مجلس اتفاقی رخ دهد، هیچ‌کدام مبرا از رسیدگی قانونی نیستند. اما درعین‎حال شأن آن‌ نهاد یا مجلس و قوه‌قضائیه و هرجای دیگر باید حفظ شود.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین درخصوص اینکه آیا نباید اسمی از نمایندگان تا مشخص‎شدن موضوع برده می‌شد، می‌گوید: «در هر صورت مساله این نیست که در شرایط حال حاضر کشور و با این فضای مجازی و نگاه دقیق و تیزبینانه مردم به دستگاه‌های مجری، قضایی و مقننه مساله‌ای پنهان شود، اما قانون را باید رعایت کنیم.»

وی تاکید می‌کند: «در برخورد قانونی قوه قضائیه با متخلفان بحثی وجود ندارد، اما مطابق قانون تا زمانی که تفهیم اتهام انجام نشده و حکمی صادر نشده باید شرایط ویژه‌ای رعایت شود. چرا که جلوی فضای مجازی و افکار عمومی را نمی‌توان گرفت.»

احتمال اعمال نفوذ در بحث فروش خودروسازان

همچنین یک عضو هیأت‌ نظارت بر رفتار نمایندگان درخصوص پرونده دو نماینده بازداشت‌شده به‌اتهام نابه‎سامانی در بازار خودرو می‌گوید: «منتظر اسناد و مدارک هستیم تا به‌دست ما برسد و پس از آن کار خود را آغاز خواهیم کرد.» 

علیرضا سلیمی اظهار می‌کند: «تا جایی که اطلاع دارم برای آقایان وثیقه ۱۰ میلیاردی در نظر گرفته شده که در ابتدا نتوانسته بودند تامین کنند و تا روز شنبه بازداشت بودند. اما هر زمان که مدرکی به‌دست ما برسد قطعا بررسی و ورود خواهیم کرد. البته مباحث مرتبط با این پرونده از ماه‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود و در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم بحث صورت گرفت.»

 از آنجا که اخبار بیشتری از سوی قوه‌ قضائیه دراین خصوص منتشر نشده و صرفا به‌بحث پرونده فروش شـــرکت سایپا اشاره شده، مشخص نیست که احتمال اعمال نفوذ نمایندگان مجلس در بحث فروش این شرکت خودروساز که درنهایت منجر به دستــــگیری دو تن از اعضای کمیسیون مرتبط با خودروسازان شده، به چه ترتیبی ممکن است اتفاق افتاده باشد. این مساله بار دیگر بحث دخالت دولت و مجــــلس در اداره شرکت‌های خودروساز را بر سر زبان‎ها انداخته و این ســـــوال دوباره مطرح شده است که آیا این شرکت‌ها اصولا استقلال عملکرد دارند یا خیر؟

مداخلات بیش از حد برخی افراد

بحث خصوصی‌سازی صنایع خودروسازی نیز این روزها در حالی مطرح می‌شود که موافقان و مخالفان بسیاری پیدا کرده است. 

گسترش بحث دخالت در خودروسازی‌ها سبب شده است تا برخی فراتر از وظیفه اصلی خود گام بردارند و زمینه‎ساز تخلفات مالی با فروش‌های غیرقانونی شوند. به‎هرحال بازداشت دو نماینده مجلس درصورتی که درادامه و با تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه به‌محـــکومیت آن‌ها به‌دلیل تخلف در خودروسازی‌ها منجر شود، زنگ خـــطر را برای این صنعت که طی همه این سال‌ها تا این حد دچار حاشیه نبوده است، به صدا درخواهد آورد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =