ترافیک و آلودگی تهران

شهردار تهران به‌تازگی سه راهکار در بازه‌های زمانی مختلف برای حل مشکلات ترافیک پایتخت پیشنهاد کرده است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر می‌گوید توسعه حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین راهکارها برای حل مشکلات ترافیک و آلودگی هواست.

 به گزارش «اخبار خودرو»، تهران شاید تهران بیش‌از هرشهری دیگری در دنیا به حمل‌و‌نقل عمومی نیاز دارد و در عین‌حال این نوع حمل‌و‌نقل از مترو و اتوبوس گرفته تا تاکسی‌ها دچار مشکلات ریز و درشت هستند.

پیروز حناچی، شهردار تهران در تازه‌ترین اظهار نظر خود حل دو معضل آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت را در گرو اتحاد مسئولان و همکاری مردم دانسته است.

وی به سه راهکار در بازه های زمانی مختلف برای حل این مشکلات اشاره کرده و توضیح داده است مترو اقدام بلندمدت، به منظور کنترل آلاینده‌هاست و بحث معاینه‌فنی راهکاری میان‌مدت در زمینه باور مردم به ضرورت کاهش استفاده از خودروهای شخصی کوتاه‌ترین راه است.

توسعه حمل‌و‌نقل عمومی ناجی تهران است

محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر درباره راهکارهای شهردار تهران برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک به «دنیای‌خودرو» گفت: «توسعه حمل‌و‌نقل عمومی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حل مشکلات ترافیک و آلودگی هواست و بهترین کار این است که شهرداری، دولت و سایر دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کنند تا از بحرانی شدن آن جلوگیری شود.

بر‌همین‌اساس شهردار پایتخت این نکته را مدنظر قرار دهد تنها راه‌حل تهران برای رهایی از ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل‌و‌نقل عمومی است و هر‌زمان این اتفاق افتاد، محدودیت استفاده از خودرو شخصی ایجاد شود، در غیر این‌صورت نمی‌توان به‌زور مردم را وادار کرد از خودرو شخصی استفاده نکنند. بنابراین اگر حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد؛ مردم هم تشویق به استفاده از آن می‌شوند و کمتر از خودرو شخصی استفاده می‌کنند اما در غیر این‌صورت مردم چاره‌ای ندارند.»

این عضو شورای شهر پایتخت درباره توسعه خطوط حمل‌و‌نقل ریلی تهران به‌عنوان یکی از راهکارهای بلندمدت توضیح داد: «احداث و ایجاد زیرساخت‌های توسعه خطوط مترو بلندمدت اما هزینه‌های آن بسیار بالا رفته است ولی می‌توان از ظرفیت‌های کنونی مترو هم برای استفاده بیشتر مردم از این وسیله حمل‌و‌نقل عمومی استفاده و میزان سفر روزانه را چند برابر کرد. در حال حاضر تجهیزات خطوط مترو و واگن ناقص اما حل مشکلات این بخش بسیار حائزاهمیت است. بر همین اساس بهترین راهکار کوتاه‌مدت برای مترو، تامین واگن‌های قطار مورد نیاز است. البته هزینه خرید آن هم بسیار بالا رفته و قیمت آن از 5 میلیارد تومان به 15 میلیارد افزایش یافته است، اما چاره‌ای نیست و شهرداری باید در کوتاه‌مدت با کمک دولت و سایر دستگاه‌های دیگر واگن‌های قطار را تامین کنند تا از خطوط احداث شده مترو استفاده بهتری شود.»

علیخانی یکی دیگر از راهکارهای مهم در کوتاه‌مدت برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا را نوسازی اتوبوس‌های فرسوده و توسعه آن می‌داند. وی در این‌باره گفت: «این اتفاق متاسفانه در چند سال گذشته ازسوی شهرداری مورد کم‌توجهی واقع شده است و در حال حاضر وضعیت اتوبوس‌های تهران به مرحله بحرانی رسیده  و باید هر چه سریع‌تر مشکلات این بخش از حمل‌و‌نقل حل شود.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر در پایان درباره نقش معاینه‌فنی خودروها در کاهش آلودگی هوای تهران توضیح داد: «در حال حاضر معاینه‌فنی خودروها انجام می‌شود و تا حد زیادی هم در کاهش آلودگی هوا نقش دارد. اما آلودگی هوای تهران فقط با انجام معاینه‌فنی برطرف نمی‌شود، بلکه مشکلات آلودگی هوا را باید در بخش‌های دیگری ازجمله بنزین و کیفیت خودروها برطرف کرد. همچنین موتورسیکلت‌ها هم به‌عنوان یکی از منابع آلودگی هوا ساماندهی شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =