واردات تایرهای سنگین

با وجود به تعادل رسیدن بازار تایرهای باری-اتوبوسی و خریدوفروش این تایرها با قیمتی پایین‌تر از نرخ‌مصوب، پرداخت ارز دولتی به واردات تایر و پایین نگه داشتن تعرفه واردات اجحاف در حق تولید ملی است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته کمبود تایرهای باری-اتوبوسی به‌ویژه انواع رادیال آن در بازار باعث شد قیمت این گروه از تایرها در بازار ناگهان افزایش پیدا کند که در پی اعتراض رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور، دولت به فکر تسهیل واردات تایرهای باری-اتوبوسی افتاد. تصمیمی که به تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای سنگین و کاهش تعرفه واردات این تایرها به 5درصد انجامید. 

اگرچه در آن زمان مسئولان دولتی این تصمیم را موقتی و عمر آن را تا زمان سامان یافتن بازار این تایرها اعلام کردند اما چند ماهی است باتوجه به واردات انجام‌گرفته در کشور و ورود تایرهای کم‌کیفیت چینی، راننده‌های خودروهای سنگین تمایلی به خرید تایرهای کم‌کیفیت و ناآشنا نشان نمی‌دهند و این تایرها در انبارهای عمده‌فروشان و خرده‌فروشان بازار خاک می‌خورند و تمایلی به خرید آن‌ها وجود ندارد.

در چنین شرایطی با وارد شدن تعداد زیادی تایر باری-اتوبوسی به کشور بازار به تعادل رسیده است و قیمت‌ها حتی از آنچه دولت مصوب کرده نیز پایین‌تر آمده است اما همچنان تایرهای سنگین مشمول دریافت ارز دولتی هستند و تعرفه وارداتشان نیز در پایین‌ترین حدممکن نگه داشته شده است.

محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» از مشکلات عوامل توزیع تایرهای باری‌-اتوبوسی ایرانی به‌دلیل صادرنشدن حواله می‌گوید و اینکه در شرایطی که بازار به‌دلیل واردات بیش‌از اندازه دچار رکود شده است و کالاهای ایرانی نیز به سختی به فروش می‌روند، چرا باید منابع ارزی کشور به جای رونق بخشیدن به بخش‌های مختلف تولید و حتی واردات کالاهای اساسی، همچنان به تایر اختصاص یابد.

وی باتاکید براینکه سال گذشته نیز دولت به‌صورت موقت و با هدف به تعادل رساندن بازار تایرهای باری‌-اتوبوسی اقدام به کاهش تعرفه واردات به 5درصد کرد، گفت:« امروز که بازار به تعادل رسیده است، مسئولان دولتی و ستاد تنظیم بازار باید به منظور جلوگیری از خروج منابع ارزی و حمایت از رونق تولید، شرایط سختگیرانه‌ای را برای واردات انواع تایر اعمال کنند.» 

به گزارش خبرنگار «دنیای‌خودرو» درحال‌حاضر تعداد حواله‌های صادرشده از سوی راهداری برای دریافت تایرهای باری-اتوبوسی به شدت کاهش یافته است و در شهرهای مختلف خریداری برای این تایرها به‌ویژه انواع کم‌کیفیت آن که توسط برخی تجار و با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از قیمت فروش در چین به کشور وارد شده است، وجود ندارد. تا جایی‌که در برخی شهرها مانند قم و کرمان فروش تایرهای سنگین در برخی سایزها بدون صدور حواله مجاز است.

«دنیای‌خودرو» در گزارش‌های آتی خود از ورود پول‌های ناشی‌از فاکتورسازی برخی واردکنندگان به بازار تایرهای سواری و اقداماتی که این گروه برای ضربه زدن به تولید ملی و اشتغال جوانان ایرانی انجام می‌دهند، پرده برخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =