واردات خودرو

طی سال‌های گذشته درایران واردات خودرو خارجی با ارزش کمتر از 15هزار دلار اتفاق نیفتاده و این درحالی است که دربرخی کشورها 90 درصد مردم خودرو دست‌دوم با ارزش کمتر از 10هزار دلار سوار می‌شوند و بقیه نیز خودرو صفر با اقساط 5ساله بدون‌سود خریداری می‌کنند

خودرو یکی از کالاهای اساسی و مصرفی کشور است که بازار خریدوفروش آن در پی تحولات بینالمللی طی دو سال اخیر دستخوش تحولات بسیاری شده است. درپی اعلام ممنوعیت واردات خودرو از سوی هیات‌دولت با هدف کنترل خروج ارز از کشور، بیش از 14هزار خودرو وارداتی مورد تقاضای مصرف‌کنندگان درگمرک‌های ایران بلاتکلیف ماند و این وضعیت به‌نابسامانی بیشتر بازار خودرو دامن زد. این درحالی است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا شرکت‌های خودروسازی داخلی را شدیدتر از تحریم‌های گذشته هدف خود قرار داده و خودروسازان را از تولید یکمیلیون و چهارصد هزار دستگاهی خودرو در سال 96 به حدود 800‌هزار دستگاه در سال 97 رسانده است. البته دراین مدت برای کنترل التهابات بازار،  طرح‌های بسیاری ازسوی کارشناسان و مدیران این حوزه ارائه شده که بیشتر آنها در پی کنترل سرمایه‌های سرگردان و تمیز دادن متقاضیان خرید از دلالان خودرو بوده است. اما این طرحها نیز نتوانستهاند به آرامش قطعی این بازار کمک کنند. از این‌رو، پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده که در یک سال گذشته بارها از سوی افراد مختلف اعم از برخی نمایندگان مجلس و سفرا مطرح شده است، این روزها با اقبال بیشتری از سوی برخی کارشناسان مواجه شده است.

خدمات پس از فروش وارداتیهای کارکرده 

درشرایطی که خودروسازان هنوز موفق به‌ایفای تعهدات معوق خود و پاسخگویی مکفی به‌تقاضای بازار نشدهاند، یک منبع آگاه از به‌جریان افتادن مجدد بررسی ظرفیت‌های واردات خودروهای دست‌دوم و کم‌کارکرد خارجی در کمیسیونهای تخصصی هیات‌دولت خبر داده است. 

ظاهرا هیات اجرایی کشور با ارزیابی این امکان می‌خواهد فاصله تقاضا و عرضه در بازار را کاهش دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،علی‌رضا قربانی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو درباره احتمال اجازه واردات خودروهای دست‌دوم و کمکارکرد از سوی دولت برای ایجاد توازن میان تقاضای مصرف‌کنندگان و عرضه خودرو معتقد است: «اگر واردات خودرو با نظارت صحیح باشد، می‌تواند به ایجاد توازن در عرضه و تقاضا کمک‌کند. 

بنابراین باید نظارت به‌گونه‌ای باشد که خودروهای از رده خارج و خراب با مصرف سوخت بالا و آلاینده فرصت حضور در سطح کشور را پیدا نکنند و به‌عبارت‌دیگر خودروهای دست دومی که وارد کشور می‌شود، باید از خودروهای تولید داخل کیفیت بالاتری داشته باشند.»

وی در ادامه گفت: «اگر موضوع واردات خودروهای دست‌دوم با هدف تنظیم قیمت و کیفیت خودروهای داخلی پیگیری ‌شود، می‌تواند بازار را از رکود خارج کند و تنوع محصولات نیز رضایت متقاضیان خرید را به‌دنبال دارد و درصورت ورود حسابشده این خودروها براساس تقسیمبندی برندها و مدلها و تیراژ وارداتی میتوان برای خدمات پس‌از فروش آنها نیز برنامهریزی کرد.

واردات کارکردهها با تکیه بر خودروهای مناطق آزاد

برخی کارشناسان معتقدند بدون‌درنظر گرفتن ظرفیت خودروهایی که درمناطق آزاد تردد دارند و امکان بهرهبرداری دردیگر مناطق کشور را دارند، این طرح موفقیتی نخواهد داشت. قربانی‌نژاد با بیان اینکه واردات سنجیده خودروهای کارکرده میتواند در کوتاهمدت خودرو را از کالای سرمایه‌ای به‌کالای مصرفی تبدیل کند، بیان کرد: «درصورت صدور مجوز واردات خودروهای دست‌دوم از سوی هیات‌دولت، واسطه‌گری در بازار خودرو جمع خواهد شد و قیمت هر خودرو براساس نرخ جهانی مشخص می‌شود.» 

این کارشناس صنعت‌خودرو در ادامه افزود: «طی سال‌های گذشته در ایران واردات خودرو خارجی با ارزش کمتر از 15هزار دلار اتفاق نیفتاده و این درحالی است که در برخی کشورها 90 درصد مردم خودرو دست‌دوم با ارزش کمتر از 10هزار دلار سوار می‌شوند و بقیه نیز خودرو صفر با اقساط 5ساله بدون سود خریداری می‌کنند.»

وی درادامه با اشاره به سیاست واردات خودروهای دست‌دوم از سوی برخی کشورهای آسیایی و منطقه‌ای گفت: «واردات خودروهای دست‌دوم می‌تواند باعث تعادل قیمت تولیدات داخل شود و افزایش کیفیت محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی را درپی داشته باشد. کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از سیاست واردات خودروهای دست‌دوم در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان و همچنین بهبود تولیدات داخلی خود استفاده کرده‌اند.»

قربانی‌نژاد درپایان گفت: «باید به این طرح بهصورت ویژه توجه شود، شاید ورود خودروهای دست‌دوم در بازارهای مصرف مورد استقبال کسانی که به‌دنبال خودروهای صفرکیلومتر هستند قرار  نگیرد، اما قطعا می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای مستعمل و فرسوده بخش حملونقل عمومی کلانشهرها شود. بهویژه آنکه درحالحاضر ۱۵۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم که شامل ۴۷ درصد از ناوگان تاکسیرانی می‌شود و این درحالی است که تا پایان امسال ۱۹۲هزار تاکسی به سن فرسودگی می‌رسند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    11 0
    اصلا لحظه اي براي اين اتفاق و تصميم نبايد مكث كرد. ورود خودروي صفر و كاركرده ( مثلا 2016 به بعد) با هر مدلي بايد بلافاصله ازاد گردد و هيچوقت هم قانونش تغيير نكند. ثبات اين قانون بخشي از حركت بسوي توسعه اقتصاد و صنعت خودرو است و هر اقتصاد دان و خودرو شناسي غير از اين صحبت كند نتيجه اش همين اتفاقاتي است كه بازار خودرو هر روزه شاههدش هستيم كه اخرينش پاي نمايندگان مجلس را هم به وسط كشانده!!
  • مسعود IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    1 0
    اگر عقل و درایتی باشه کاری می کنن که مردم نفس بکشن. یک کرولای بیست سال کار از پراید صفر بهتره. این دیگه نیاز به کارشناسی نداره اقتصاد آزاد یعنی حق انتخاب به مشتری دادن
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 0
    لطفا شما مشکل بندگان خدایی که دو سال است پول واریز کردند و هنوز بلاتکلیف هستند را حل کنید بعد تز های جدید بدید. بعد از دو سال نه از ماشین خبری و نه از پول و اینها همه بخاطر تصمیمات غیر کارشناسی یک شبه مسئولین و.... است . هرکی بفکر منافع خودشه کی بفکر مردم بدبخته.
  • یک شهروند IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    14 0
    واردات خودروی کارکرده اصلا کار عاقلانه ای نیست . اگر دولت تعرفه واردات را کاهش دهد بهتر است که خودروی صفر کیلومتر وارد شود . از هر کشور و برندی هم نباید خودرو وارد شود . می بایست خودروهایی که دارای اصالت از نظر فنی و طراحی دارند وارد شوند . ممکن است واردات خودروهای کارکرده مشتری و کشور را با چالش مواجه کند .
  • فرخ IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    0 0
    با ورود خودروهای با کیفیت، کم مصرف و مطرح دنیا و هم چنین خدمات پس از فروش مناسب می توان به آشفتگی بازار خودرو س و سامان داد و آن را از یک کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی تبدیل کرد و سرمایه های سرگردان کشور را در ایجاد زیرساخت ها به کار گرفت. البته تحقق چنین امری بستگی به تصمیم های فوری و پایدار دارد. و میتوان امیدوار بود تا با ورود خودروها با کیفیت، از تلفات جانی و مالی بسیاری چلوگیری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =