واردات خودرو

طرح ساماندهی صنعت‌خودرو برای تصویب نهایی روی میز شورای نگهبان است

به گزارش «اخبار خودرو»، به‌گمان بسیاری از کارشناسان بزرگ صنعت خودرو جهان، توسعه و پیشرفت درصنایع وابسته به خودروسازی در گرو آزادی رقابت و دسترسی بدون قید و شرط به تکنولوژی است و محدودیت‌ها جز آن‎که تاثیرات منفی بر رشد این صنعت داشته باشد، چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. ممنوعیت ورود محصولات برخوردار از تکنولوژی‌های روز دنیا به کشور، ابتدا توسعه و پیشرفت صنایع را هدف قرار می‌دهد و سپس به ویژه‎سازی و رانت دامن خواهد زد.

درهمین زمینه، داریوش بدیعی‌ثابت، کارشناس صنعت‌خودرو درباره برخی هجمه‎های رسانه‎ای علیه طرح ساماندهی صنعت‌خودرو گفت: «این طرح درحالی مورد نقد بسیاری از منتقدان دولتی قرار می‌گیرد که دید صنعتی آن‌ها تنها یک دید حمایتی از صنعت ناکارآمد خودرو در کشور است.»

دریکی از برنامه‌های نقد تلویزیونی، محمد کاظمی، پژوهشگر حوزه سیاست‎گذاری صنعت و محیط زیست ضمن مخالفت با این طرح اظهار داشت: «معتقدم طرح ساماندهی صنعت‌خودرو نه‎تنها اثر مثبتی نخواهد داشت، بلکه تاثیرات منفی نیز بر این صنعت می‌گذارد. طرح اولیه که به‌اسم ساماندهی بازار خودرو بود، درحقیقت برای تسهیل واردات خودرو بود. در آن زمان عده‌ای تاکید داشتند این طرح را به‌زور وارد مجلس کنند تا واردات آزاد شود.»

هزینه‎های سنگین ممنوعیت واردات خودرو 

بدیعی‌ثابت اما با گلایه از وضعیت نابسامان خودروهای وارداتی گفت: «ممنوعیت واردات خودرو به‎نوعی محرومیت مردم از استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بود. این ممنوعیت گرچه با عنوان جلوگیری از خروج ارز اعمال شد، با توجه به محدودیت‌های دیگری که در زمینه واردات وجود دارد و نیز تبعات توقف اسقاط خودروهای فرسوده و آلاینده توسط واردکنندگان و خسارات مالی و جانی آن، عملا تبدیل به ارزبرترین تصمیم دولت در سال‌ گذشته شد!»

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی ابتدا درکمیسیون صنایع مسکوت ماند، تصریح کرد: «سنگ‎اندازی درمسیر تصویب این طرح مانع از تحقق نهایی آن نمی‌شود، اما متاسفانه می‌تواند قانون خوب و به‌هنگامی را به‌قانونی تاریخ‌گذشته و ناکارآمد بدل کند.»

اما درنقطه مقابل نظر بدیعی‌ثابت، نقد محمد کاظمی پژوهشگر حوزه سیاست‎گذاری صنعت و محیط‌زیست است که در برنامه زنده رادیو گفت: «وقتی چنین طرحی تصویب شود، حداقل تا پنج سال آینده مجلس و دولت به‌سمتی که طرحی در حوزه صنعت خودرو ارائه شود، نخواهند رفت. چراکه ادعا می‌کنند اخیرا یک طرح ساماندهی مصوب شده است.» 

درهمین برنامه رادیویی ابوالفضل خلخالی، عضو هیات‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت نیز اظهار داشت: «مهم‌ترین شاخصه طرح ساماندهی صنعت خودرو این است که مالکیت صنعت خودرو از دولت به‌مردم منتقل شود.» 

خلخالی بزرگ‌ترین چالش صنعت خودرو را مساله سوءمدیریت دانست و افزود: «توان تکنولوژیک دانشگاه‌ها و قطعه‎سازان بسیار خوب است، ولی معضل اصلی ضعف مدیریتی در تبدیل این دانش فنی به مزیت اقتصادی است. متاسفانه طرح ساماندهی نیز نه در این مورد و نه در مورد خصوصی‎سازی، پیوست مطالعاتی ندارد و خام و عجولانه تصویب شده است.»

صنعت خودرو بخش خصوصی بنیان نهاد

محمدرضا نجفی‎منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‎سازی اما ضمن حمایت از طرح ساماندهی، نقدهایی را نیز به آن وارد کرد و گفت: «اگر همان مدیرانی که صنعت خودرو را پدید آوردند، به‌کار خود ادامه می‌دادند، مسلما امروز از کره جلوتر بودیم.»

وی ارتقای کیفیت صنعت خودرو کشور را هدف نهایی این طرح عنوان کرد و با حمایت از ممنوعیت واردات خودرو اظهار داشت: «در شرایط کنونی جلوگیری از واردات خودرو مبتنی بر مدیریت اقتضایی بوده است.»

نجفی‌منش درمورد درستی یا نادرستی تاکید این طرح بر خصوصی‎سازی صنعت‌خودرو نیز گفت: «در این‌باره باید به ماده ۲ طرح توجه کرده و نباید فراموش کنیم صنعت‌خودرو ابتدا خصوصی بود، ولی ما با دولتی‎کردن این صنعت، آن را بیچاره کردیم.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    0 1
    بخش اول اين يادداشت عالييي است. ممنوعيت واردات خودرو بنوعي به ممنوعيت "توسعه" هم در صنعت خودرو و هم در كل كشور ميتواند تعبير شود. البته نقش بخش خصوصي و طرفدارانش را نيز نبايد در ايجاد وضعيت فعلي و سهم فراوانشان در رانت ها را فراموش نمود!اين همان هزينه هاي سنگين ممنوعيت واردات است كه بخش خصوصي نيز سهم بسياري در خلق اين هزينه ها و سوء استفاده از ان داشته است.
  • یک شهروند IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    0 0
    هنوز تکلیف مشتریانی که در سال 1396 خودرو از شرکتهایی مثل داتیس خودرو ثبت نام کرده اند مشخص نیست و مشتریان منتظر تحویل خودروهای ولووی خود هستند . رفتار برخی از شرکتهای وارد کننده ...تلقی شده است . زیرا از مدت تحویل و پیش فروش آنها زمان بسیاری گذشته است و برخی ها هنوز اصلا خودرویی وارد نکرده اند .... واردکنندگان از مشتریان سوء استفاده کرده اند و نه خودرویی در کار است و نه پولی ...؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

آخرین اخبار