ستادمرکزی معاینه‌فنی

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران می‌گوید: «پروانه اعتبارکاری تاکسی‌های اینترنتی فاقد معاینه فنی لغو می‌شود، البته هماهنگی‌های لازم با مدیران تاکسی‌های اینترنتی‌ برای اعلام فراخوان برای اخذ معاینه‌فنی این تاکسی‌ها صورت گرفته است.» 

 به گزارش «اخبار خودرو»، در چند سال گذشته تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان یک شیوه در چرخه حمل‌ونقل عمومی جای خود را باز کرده‌اند و در شهری مانند تهران روزانه چندمیلیون سفر انجام می‌دهند. اما فارغ از مزایای این تاکسی‌ها، نقش آنها در وضعیت آلودگی هوا تهران نیز اهمیت زیادی دارد و مدیران این تاکسی‌ها و مسئولان مربوطه در تلاش هستند سازوکار مشخصی را برای الزام معاینه‌فنی تاکسی‌های اینترنتی ارائه دهند.

یکی از مسائل ‌مهم، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی فاقد معاینه‌فنی در شهر تهران است اما درهمین‌زمینه طی چندماه گذشته همکاری بین مدیران مجموعه تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری تهران صورت گرفته است.

در این باره مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران به «دنیای‌خودرو» گفت: «به‌تازگی هماهنگی‌های لازم با مدیران تاکسی‌های اینترنتی به‌منظور اعلام فراخوان برای اخذ معاینه‌فنی انجام شده است و البته تعداد زیادی از تاکسی‌های اینترنتی‌ دارای معاینه‌فنی هستند و تاکسی‌های اینترنتی فاقد معاینه‌فنی، لغو پروانه‌ اعتباری شده‌اند.»

حسینی‌منش افزود: «اواخر سال گذشته مشخص شد بیش‌از 12هزار خودرو که در یکی از تاکسی‌های اینترنتی مشغول فعالیت هستند، معاینه‌فنی ندارند. بلافاصله بعد از هشدار اسنپ و تپسی به رانندگان خود، این خودروها برای اخذ معاینه فنی به مراکز مراجعه کردند و پروانه خودروهایی که معاینه‌فنی نگرفتند، لغو اعتبار شد.»

به‌گفته وی درحال‌حاضر مدیران تاکسی‌های اینترنتی هم پروانه اعتبار خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، لغو می‌کنند و هم فراخون جدید در راه است.

انتظار برای معاینه‌فنی 6 ماهه

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه خودروهایی که پیمایش بیشتری دارند ازجمله خودروهای عمومی باید هر 6ماه یک‌بار معاینه‌فنی خود را تمدید کنند، گفت: «زمستان سال گذشته در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، شهرداری تهران طرحی را پیشنهاد داد مبنی‌بر اینکه تاکسی‌های اینترنتی پیمایش کمتری از سایر خودروهای عمومی ندارند و ضروری است این نوع خودروها هر 6ماه یک‌بار معاینه‌فنی دریافت کنند. این موضوع در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوب و قرار شد در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شود که درحال‌حاضر منتظر تصمیم نهایی این شورا هستیم. البته در صورت تصویب در این شورا  و اجرایی شدن آن زمان‌بر است اما این اتفاق تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.»

حسینی‌منش با تاکید براینکه نکته‌ قابل‌توجه در مورد تاکسی‌های اینترنتی‌ خلأ قانونی است، گفت: «باید نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی مانند تاکسی‌های عمومی اعمال شود و در صورت تصویب آیین‌نامه مربوطه در شورای عالی ترافیک این اتفاق صورت خواهد گرفت تا به‌واسطه آن کنترل بیشتری روی خودروهای پرتردد اعمال شود.»

به گفته وی باید همه تلاش کنند تا آلودگی هوا در تهران کاهش یابد، زیرا یکی از دغدغه‌های مردم آلودگی هواست و به همین دلیل معاینه‌فنی خودروها بسیار اهمیت دارد. 

بر اساس آیین‌نامه اجرایی معاینه‌فنی کشور، وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ماه برگه معاینه‌فنی خود را دریافت کنند درحالی‌که برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یک‌بار می‌رسد.

تاکنون تاکسی‌های اینترنتی جزو خودروهای شخصی محسوب می‌شدند و کافی بود یک‌بار در سال معاینه‌فنی بگیرند. برخی کارشناسان می‌گویند این نوع تاکسی‌ها با نوع خدمتی که انجام می‌دهند با سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها ازجمله تهران مغایرت دارد.

آیین‌نامه فعلی معاینه‌فنی در سال ۹۳ توسط هیات‌وزیران ابلاغ شده و قرار است در آیین‌نامه جدید در تعریف خودرو عمومی اصلاح و بازنگری صورت بگیرد و در آن ذکر پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی شامل آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت‌های شخصی با کارکرد عمومی تعریف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =