دزدگیر خودرو

در بین کشورهای اروپایی، ایتالیا به‌نوعی رکورددار است به‌طوری که خودرو ۲۰۸ نفر از هر ۱۰۰‌هزار نفر ایتالیایی سرقت می‌شود.

 
 رشد فناوری یکی از دلایل اصلی سرقت خودرو در کشورهای توسعه‌یافته است و گزارش‌های مربوط به وضعیت سرقت خودرو در کشور آمریکا و استرالیا این موضوع را تایید می‌کند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، سرقت خودرو یکی از رایج‌ترین انواع سرقت در جهان است و هر سال شرکت‌های خودروسازی، بیمه و بسیاری از رانندگان و سیستم‌های قضایی و انتظامی را درگیر می‌کند. جالب است بدانید برپایه آمارهای سازمان ملل بیشترین سرقت خودرو در کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود.

در بین کشورهای اروپایی، ایتالیا به‌نوعی رکورددار است به‌طوری که خودرو ۲۰۸ نفر از هر ۱۰۰‌هزار نفر ایتالیایی سرقت می‌شود. کشورهای فرانسه و سوئد نیز شرایط نزدیک به ایتالیا را دارند.  آمریکا نیز ازجمله کشورهایی است که در زمینه سرقت خودرو آمار بالایی دارد و پلیس سالانه نزدیک به ۵۳۳ هزار سرقت را در این کشور ثبت می‌کند. به‌طور معمول خودرو نزدیک به ۱۶۸ نفر از هر ۱۰۰ هزار شهروند آمریکایی دزدیده می‌شود.

در همین گزارش به آمار وضعیت سرقت خودرو در آمریکا و البته کشور استرالیا در سال 2019 اشاره بیشتری خواهیم کرد و خواهیم گفت چگونه رشد فناوری در این کشورها سبب کاهش سرقت خودرو شده است.

سرقت خودرو در ایران

طبق  آمارها در سال ١٣٩٥ به‌ازای هر ١٣٦‌نفر جمعیت یک سرقت در کشور رخ داده است.40درصد این سرقت‌ها شامل لوازم و وسایل داخل خودرو بوده است که بیشترین نوع سرقت را شامل می‌شود.

بیش‌از 70 درصد سرقت‌ها در 10 استان و مرکز استان انجام می‌شود. بیشترین سرقت‌ها به ترتیب در استان‌های تهران با ٣٦‌درصد خراسان‌رضوی ١٢درصد، البرز ٨درصد، خوزستان 5.5درصد و اصفهان با ٥‌درصد رخ داده‌اند.

در سال ۱۳۹۵ بین ۸۰ تا ۸۵ هزار خودرو سرقت شده و ۹۵‌درصد خودروهای سرقتی مربوط به مدل ۸۸ و پایین‌تر از آن بوده است که از ضریب ایمنی کمتری برخوردار بوده‌اند.

پراید، سمند، پژو، نیسان و پیکان پنج مدل خودرویی هستند که ۹۵‌درصد سرقت‌های خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. 

پلیس می‌گوید ۹۷درصد خودروهای سرقتی کشف می‌شود که کشف ۸۵درصد از آن‌ها در ماه اول است.

آمارهای جدید از آمریکا و استرالیا

آمار و ارقامی که به‌تازگی از وضعیت سرقت خودروها در آمریکا و استرالیا  منتشر شده، حاوی نکات جالب توجه و تازه‌ای است.  طبق آمار منتشرشده و شاید برخلاف تصور اولیه  نرخ دزدی خودرو به‌نسبت جمعیت در شهرهای بزرگ آمریکا مانند نیویورک یا شیکاگو به‌نسبت شهرهای کوچک‌تر کمتر است. برای مثال در سال 2018 در شهرلس‌آنجلس و مناطق مجاور آن نزدیک به 54 هزار وسیله نقلیه سرقت شده که به‌نسبت جمعیت عظیم این منطقه قابل‌توجه است اما در مقابل  تنها در یک خیابان در منطقه کم‌جمعیت میسوری  938 سرقت خودرو در سال 2018 گزارش شده است.

شهرهای لس‌آنجلس و  سن‌دیگو در کالیفرنیا، هیوستون، سن‌آنتونیو بیشترین میزان سرقت را در آمریکا دارند.

وسایل نقلیه قدیمی‌تر به‌ویژه نسخه‌های کاملا فرسوده هوندا آکورد، سیویک، تویوتا کمری، کرولا، شورولت سیلورادو و فورد بیشتر از همه سرقت می‌شوند. به‌طورکلی سرقت خودرو در سال 2018 نسبت‌به 2004 حدود 3.4درصد کاهش یافته که ناشی‌از پیشرفت فناوری ازجمله کلید هوشمند برای خودروها است.

کشور استرالیا هم آمار جالبی از جهت سرقت خودرو در سال 2018 داشته است. در  این کشور   528هزار و 558 دستگاه خودرو سرقت شده است. یعنی هر 10 دقیقه یک سرقت. از هر 5 خودرو سرقت‌شده یک خودرو هرگز پیدا نشده است، همچنین 53درصد موتورسیکلت‌های مسروقه هیچگاه کشف نشده‌اند.

شهر ویکتوریا بیشترین سرقت خودرو با 29 درصد کل سرقت‌ها را به خود اختصاص داده است و هولدن‌کامودورز به سرقت‌رفته‌ترین خودرو در استرالیا در سال 2017 با حدود 4 هزار و 200 مورد بوده است.

البته خبر خوب برای شهروندان استرالیا این است که سرقت خودرو در یک دهه گذشته به طور پیوسته و به‌طورعمده به دلیل رشد فناوری رو به ‌کاهش بوده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =