ال‌آرتی

امکان جایگزینی طرح «ال‌آرتی» به جای «بی‌آرتی» یک واقعیت نزدیک است یا رویایی دوردست؟ بررسی دقیق منابع مالی شهرداری تهران و اولویت‌های حمل‌ونقلی این مجموعه نشان می‌دهد ال‌آرتی طرحی برای آینده است نه اکنون.

 به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی که حل معضل ترافیک در تهران به یکی از اولویت‌ها و درخواست‌های شهروندان تبدیل شده است، برخی مسئولان  بر جایگزینی طرح ال‌آرتی به جای بی‌آرتی تاکید می‌کنند. چندی پیش طیبه سیاوشی، نماینده تهران گفت پروژه مطالعاتی ال‌آرتی (قطار سبک شهری) پس از انجام مطالعات اولیه و نهایی در میان‌مدت جایگزین خطوط بی‌آرتی می‌شود.

وی خیابان‌های ولی‌عصر، انقلاب و جمهوری را هدف اجرای این طرح معرف کرده و گفته بود هدف اصلی اجرای آن وسعت دادن به طرح کاهش آلودگی هوا و گسترش هوای پاک در تهران است.  

به‌گفته سیاوشی فرسودگی و آلودگی زیاد ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسرانی و تاکسیرانی تهران از جمله دلایل اجرای این طرح خواهد بود و از طرفی به نقل از شهرداری تهران مدعی شد این پروژه به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال و صنعت کشور را رونق می‌دهد.

البته پیش‌تر طرح‌های دیگری به‌عنوان جایگزین مترو و بی‌آرتی درقالب دو طرح اصلی مدیریت حمل‌ونقل شهری در سال‌های اخیر  مطرح شد که همگی در حد طرح و اجرای اولیه متوقف شده‌اند، ازجمله طرح مونوریل که توسط محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار مطرح و حتی پایه‌های آن در میدان صادقیه هم برپا شد اما درنهایت کاری از پیش نرفت و این پایه‌ها نیز برچیده شد.
 ال‌آرتی چیست؟

قطار سبک شهری است که متشکل از یک یا دو یا سه واگن، که با نیروی برق در مسیری کاملا حفاظت‌شده یا نیمه‌حفاظت‌شده به‌صورت عموما هم سطح، زیرزمینی یا بالاتر از سطح زمین (elevated) حرکت می‌کند.

ال‌آرتی یا «حمل‌ونقل ریلی سبک» نوعی از حمل‌ونقل عمومی تندرو است که از طریق قطارهایی با منبع الکترونیکی تغذیه می‌شوند. ال‌آرتی‌ راننده هم دارد که مسیرهای آن در سطحی از کوچه‌ها تعبیه می‌شود تا جدا از خط‌ترافیکی شهر حرکت کنند و آسوده و سریع به مقصد برسند.

طبق استانداردهای بین‌المللی، ظرفیت حمل این نوع سیستم‌ها بین 4000 تا 12000 نفر مسافر در ساعت است.

طرح هندسی اینگونه سیستم‌ها به نحوی است که قطار سبک شهری را قادر می‌سازد از قوس‌هایی با شعاع بسیار پایین 25‌متر و شیب و فرازهای بسیار تند (6 درصد) به راحتی عبور کند. این قطار سبک شهری نخستین بار در دهه 70 میلادی مصادف با دهه 50‌هجری شمسی در امریکا مطرح شد.

ال‌آرتی طرحی برای آینده است

 به هرحال سیستم ال‌آرتی اغلب به‌عنوان برادر بزرگ‌تر سیستم اتوبوس‌های پرسرعت یا همان بی‌آرتی شناخته می‌شود و امکان جایگزینی آنها دور از ذهن نیست اما آنگونه که خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» کسب اطلاع کرده در بازنگری شبکه حمل‌ونقل ریلی پایتخت قرار است  چهار خط ال‌آرتی در برخی خیابان‌ها مستقر شود اما باتوجه به کمبود بودجه عیان شهرداری این طرح در اولویت اجرا قرار ندارد.

مسئولان شهرداری هم بارها تاکید کرده‌اند تکمیل شبکه مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و افزایش واگن‌های مترو در اولویت قرار دارند و اجرای طرح ال‌آرتی تنها با حضور سرمایه‌گذار خارجی ممکن خواهد بود.

به‌گفته یک مقام شهری احداث ال‌آرتی در منطقه22 هم باتوجه به وضعیت بودجه شهرداری جنبه نمادین دارد و چندان جدی به آن پرداخته نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =