خودروسازی هند

معلوم نیست آیا دولت هند اقدام به‌توزیع مشوق‌هایی جدید خواهد کرد یا به‌مشوق‌های فعلی بسنده می‌کند؛ اما آن‌طور که از سند موجود برداشت می‌شود، دولت هند خواهان بررسی فرصت‌ها و اقدام بلادرنگ است.

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس گفته‌های منابع آگاه و سندی که رویترز آن را تایید کرده، هند درتلاش است با بالا گرفتن تنش تجاری میان آمریکا و چین، با برنامه‌های جذاب، خودروسازان و کمپانی‌های آمریکایی مانند اپل، فاکس‌کان و ویسترون را به‌سرمایه‌گذاری و کار در این کشور تشویق کند.

براساس گفته‌های یکی از منابع آگاه، بسیاری از مقامات دولتی هند درچهاردهم اوت گرد هم جمع شدند و درباره فهرستی از «کمپانی‌های هدف» صحبت کرده‌اند (این فهرست همچنین شامل کمپانی پگاترون که مقر آن در تایوان واقع است نیز می‌شد.)

تقلا در وقت اضافه

مشاجره میان ایالات‌متحده و چین، بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به‌وضع تعرفه‌های بالاتر برکالاهایی به‌ارزش‌ میلیاردها دلار و مختل شدن زنجیره جهانی تامین‌شده  و این مساله کمپانی‌ها را به‌فکر سرمایه‌گذاری درسایر نقاط انداخته تا بتوانند از تعرفه‌های بالاتر بگریزند. پس از آنکه اظهاراتی از این دست مطرح شد که هند در سرمایه‌گذاری روی جنگ تجاری تعلل کرده، مقامات کابینه هند

به‌تکاپو افتاده‌اند تا سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مربوط به‌مشوق‌های سرمایه‌گذاری درهند را تدوین کنند. 9 بخش از جمله الکترونیک، خودرو، داروسازی و تله‌کام جزو اهداف مقامات هندی هستند.

براساس سندی که به‌دست رویترز رسیده کابینه دولت هند درفواصل 26 اوت تا پنج سپتامبر جلساتی را برای ارائه بهترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرده است.

در این جلسات قرار است دولت‌های ایالتی نیز شرکت داشته باشند. طبق سندی که تاریخ آن به 14 اوت برمی‌گردد، پس از این نشست‌ها پکیج کاملی که فاکتورهای بازار را به‌طور مفصل مشخص کرده و همچنین مشوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاران بالقوه خود آماده شده اعلام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز برای کسب اطلاعات بیشتر با کمپانی‌های اپل، ویسترون، پگاترون و فاکس‌کان تماس گرفته اما هیچ‌یک از آن‌ها پاسخی در این زمینه ارائه نداده‌اند. 

تکاپوی سایر رقبا 

معلوم نیست آیا دولت هند اقدام به‌توزیع مشوق‌هایی جدید خواهد کرد یا به‌مشوق‌های فعلی بسنده می‌کند؛ اما آن‌طور که از سند موجود برداشت می‌شود، دولت هند خواهان بررسی فرصت‌ها و اقدام بلادرنگ است؛ گویی می‌ترسد از قافله عقب افتاده باشد.

کمپانی‌های آمریکایی به‌بازسازی زنجیره تامین خود درخارج از چین فکر می‌کنند که به‌یک قطب جهانی تولید بدل شده و درهمین راستا کشورهایی همچون ویتنام به‌خاطر فضای مانور بیشتر و سیاست‌های با ثباتش به‌مقصد نهایی برخی از این شرکت‌ها بدل شده‌اند. گوگل مقر تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل را از آغاز سال میلادی جاری از چین به ویتنام انتقال داده است.

ریچارد روسو، کارشناس تجارت آمریکا و هند درمرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی درواشنگتن دراین‌باره گفته است: «یک کشور غول‌آسای دیگر یعنی هند وجود دارد که بازار داخلی بزرگی نیز دارد؛ اما آن‌ها باید هرچه‌ سریعتر اقدام کنند. برای گرفتن این موج جدید زمانی برای از دست دادن وجود ندارد و درواقع پرسش این است: «آیا همین حالا هم دیر نشده است؟» 

مذاکره با خودروسازان

جنگ تجاری آمریکا-چین همچنین باعث اختلال درزنجیره‌های تامین خودروسازان بزرگ شده و  آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چین قصد دارد در ماه دسامبر تعرفه‌های مربوط به واردات خودروهای سبک آمریکایی را به 25 درصد برساند.

براساس گفته‌های یک منبع آگاه، مقامات رسمی هند هفته گذشته، جداگانه با نماینده‌های خودروسازان از جمله گروه فولکس و هونداموتور جلساتی برگزار کردند تا ببینند آن‌ها به فکر انتقال عملیات‌ زنجیره‌تامین خود از چین به‌هند هستند؟

یکی از مقامات صنعت خودروسازی هند دراین‌باره گفته: «هند به‌این مساله به‌عنوان فرصتی بزرگ نگاه می‌کند.» تاکنون هیچ‌یک از این دو خودروساز نیز حاضر به‌پاسخگویی دراین‌باره نشده‌اند. یکی از نکاتی که احتمال انتخاب هند به‌عنوان جایگزینی برای چین را بالا می‌برد، پهناوری این کشور و جمعیت بالای آن است؛ چیزی که سایر کشورها مانند ویتنام فاقد آن هستند. 

ویتنام و اکثر کشورهای آسیای شرقی کشورهایی کوچک هستند و در آن‌ها شرایط تولید فرا-انبوه و راه‌اندازی چرخه‌های تامین گسترده مهیا نیست. خودروسازان آمریکایی مانند فورد و تسلا که مجبور به‌واردات قطعات یا محصولات تمام‌شده خود به‌چین هستند، در این میان بیش از سایر خودروسازان دچار مشکل شده‌اند.

از سوی دیگر ترامپ نیز قصد دارد زیر پای کمپانی‌هایی را که درچین به‌تولید خود ادامه می‌دهند، خالی کند و از این رو اصلا بعید نیست درصورت ادامه جنگ تجاری میان چین و آمریکا و بغرنج‌تر شدن اوضاع، خودروسازان و سایر تولیدکنندگان آمریکایی به‌فکر کوچ به‌کشور دیگری در آن حوالی باشند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =