گِل‌ مالی خودرو

با آغاز محرم، علاوه‌بر آن که شهر سیاه‌پوش می‌شود، خودروها نیز تغییرچهره می‌دهند. البته این تغییرات مربوط به یک‌دهه اخیر است و هر سال دامنه وسیع‌تری به خود می‌گیرد، چنان‌که موجب شده است پلیس نسبت‌به آن واکنش نشان دهد. پلیس اعلام کرده است در ایام محرم خودروها رصد می‌شوند و گل‌مالی آنها ممنوع است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، شهرهای ایران به‌رسم هر سال، سیاه‌پوش است و دسته‌ها و گروه‌های مختلف پیش از شروع ماه محرم، خود را برای مراسم عزاداری آماده کرده‌اند. گذشته از برپایی هیات‌ها، دسته‌های عزاداری و برگزاری تعزیه که ریشه کهن در ایران دارد و هر شهر طبق آیین و رسوم خود آن را برگزار می‌کند اما در‌چند سال گذشته شاهد شیوه تازه‌ای از عزاداری در شهرها هستیم و آن طراحی روی خودروهاست. چنان که در دهه اول محرم، گروه‌هایی در خیابان‌ها این مسئولیت را برعهده گرفته‌اند؛ از طراحی و نقاشی روی خودروها گرفته تا نوشته‌هایی متناسب با این ایام و گِل‌مالی کردن آن‌ها. بعضی از این افراد این کار را نذر خود می‌دانند و رایگان آن را انجام می‌دهند.

گِل‌مالی با عشق عزاداری

امیر، در شرق تهران ساکن است و با دو تن از دوستانش پمپ رنگ به دست، آماده است تا خودروهایی را که در صف ایستاده‌اند، گِل‌مالی کند. همه مدل خودرو در صف دیده می‌شود از پیکان و پراید تا ماکسیما و هیوندای. برخی از آن‌ها طرحی خاص را می‌خواهند. امیر دست‌هایش را در تشت گِلی که کنار پایش است، فرو می‌کند و دست‌ها را بر بدنه و شیشه‌ها می‌زند. طرح دست و گِل جا خوش می‌کند و در آفتاب شهریور زود خشک می‌شود. راننده چند قطره خون هم سفارش می‌دهد و این بار یکی از دوستان امیر با قلم‌مو، قطره‌های درشت قرمز را می‌کشد و می‌رود. اینجا کسی برای طرح پول نمی‌دهد. 

نذر امیر و دوستانش است

امیر می‌گوید: «این کار چندان پیچیده نیست اما ساده هم نیست، اول باید خاک رس را الک کرد تا نرم و بدون‌‌سنگ‌ریزه باشد و بعد آن را با آب مخلوط کرد تا یک‌دست شود و در آخر هم آن را داخل پمپ‌ها ریخت.» برخی مشتریان، یک خودرو کامل گِلی می‌خواهند. برای همین تنها بخش کوچکی از شیشه جلو را روزنامه می‌زنند تا راننده دید داشته باشد و باقی را زیر گِل می‌برند.

خودروی گِلی، ممنوع است

صحنه‌هایی این چنینی این‌روزها در تهران و سایر شهرها، بخشی از تغییرات ماه جدید و آماده شدن شهروندان برای عزاداری محرم است که البته بیشتر هم در دهه اول دیده می‌شود.

 با رونق گرفتن گِل‌مال کردن خودرو و طراحی روی آنها، پلیس هرسال اطلاعیه می‌دهد و مواضع خود را اعلام می‌کند. گذشته از آن که با طراحی‌ها و نوشته‌های خارج از عرف برخورد می‌شود، گِل‌مال کردن و طراحی‌های شیشه نیز در تیررس پلیس بوده و آن را ممنوع کرده است.

حسن بشیری، ‌معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان اعلام کرده است: «گِل‌مالی شیشه خودرو که بیشتر در ایام محرم شاهد آن هستیم، باتوجه به ایجاد محدودیت دید و احتمال بروز سانحه رانندگی ممنوع است.»

خودروهایی که امیر و دوستانش دست‌به‌کار گِل‌مالی آنها می‌شوند نیز جزو ممنوعه‌های پلیس است زیرا جز بخش کوچکی از شیشه جلو، باقی سطوح زیر رنگ و گِل می‌روند.

امیر می‌گوید: «هر کس سلیقه خاص خود را دارد، به خصوص آن‌که همه خود را راننده‌های حرفه‌ای می‌دانند و فکر می‌کنند فقط دید جلو مهم است. حتی به توضیح و توجیه‌های ما نیز توجهی نمی‌کنند، درواقع خواسته خودشان مهم است.»

پسر جوان، زانتیای نقره‌ای‌اش را جلوی امیر پارک می‌کند و می‌گوید کامل گِل‌مالش کند و روی گل‌ها طرح خون بزند. از ممنوعیت پلیس خبر ندارد، اما می‌گوید: «من تا حالا تصادف نداشتم، این ماشین را هم شب‌ها بیرون می‌آورم. این شب‌ها حسابی شلوغ است و راهِ رفتن باز نیست، پس دید عقب چندان به کارم نمی‌آید، در عین حال آینه‌های بغل می‌توانند دید کامل بدهند، پس مشکلی برای رانندگی و تصادف ندارم.»

اما این توجیه‌ها برای پلیس کافی نیست. زیرا قرار است نگاهی یک دست به تمام خودروها داشته باشند و صدالبته که این خودروها در روز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین طبق گفته پلیس هر خودرویی که گِل‌مال می‌شود، به‌صورت بالفعل خطرناک است و جان خود و سایر شهروندان را تهدید می‌کند، بنابراین آن را متوقف می‌کنند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =