واردات تایر

تولیدکننده‌ها بامشکل تامین ارز برای واردات مواد اولیه مواجه هستند ولی تجار واردکننده مشکلی از نظر تامین ارز موردنیاز نداشته‌اند

 «به جای تخصیص ارز دولتی برای واردات تایرهای کم‌کیفیت چینی، ‌منابع ارزی را صرف توسعه کارخانه‌های تایرسازی و ایجاد واحدهای تولیدی جدید کنیم.» شاید شنیدن این صحبت‌ها از زبان یک واردکننده تایر کمی عجیب به‌نظر برسد ‌اما وقتی پای واقعیت‌های کشور و جنگ اقتصادی به میان می‌آید تاجر و صنعتگر یک‌صدا می‌شوند و منافع ملی را بر منافع شخصی ارجح می‌دانند.

این روزها بازار تایر به‌ویژه تایرهای باری‌-اتوبوسی مملو از کالاهای وارداتی به‌ویژه چینی‌هایی است که کیفیت لازم را ندارند اما برای ورودشان از منابع ارز دولتی هزینه شده است. این تایرها که مشتری چندانی ندارند، بهانه‌ای شدند تا سراغ یکی از شرکت‌های واردکننده تایر از کره و هندوستان برویم.

شرکت «آلتون‌راه‌خلیج‌فارس» در زمان کمبود تایرهای باری-اتوبوسی بخش عمده‌ای از نیاز ناوگان بار و مسافر کشور را با لاستیک‌های آپولو تامین کرد. حالا اما مدیرعامل این مجموعه با بیان واقعیت‌های فعلی بازار معتقد است باید از ادامه تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای کم‌کیفیت چینی، توسعه کارخانه‌های چین و اشتغال جوانان چشم‌بادامی شرق‌آسیا دست برداریم و درشرایطی  که بازار به آرامش رسیده است منابع ارزی را به توسعه خطوط تولید تایرسازی کشور اختصاص دهیم.

با علی بخشی‌زاده، مدیرعامل شرکت «آلتون‌راه‌خلیج‌فارس» به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر در جریان شرایط کنونی بازار قراربگیریم و چشم‌انداز روشنی را برای آینده این بازار و صنعت در ذهن ترسیم کنیم.

 آیا در شرایط فعلی کمبود تایرهای باری-اتوبوسی که سال گذشته بازار و ناوگان حمل بار و مسافر را درگیر کرده بود، برطرف شده است؟

 بله  سال‌های گذشته مشکلات زیادی در زمینه تامین تایرهای سنگین وجود داشت که با تصمیم دولت و همکاری وزارت صمت و بانک‌مرکزی، بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف شد. تا جایی‌که درحال‌حاضر کشور کمبودی در زمینه تایرهای باری-اتوبوسی ندارد و تنها در برخی سایزها مانند 7.00R16،‌7.50R16،8.25R16 و 235/75R17.5بازار با کمبود مواجه است که البته می‌توان با حمایت ازتایرسازان داخلی این کمبودها را نیز برطرف کرد.

برخی اخبار از بروز ناهماهنگی برای تخصیص ارز واردکنندگان تایر حکایت دارد، آیا درحال‌حاضر واردات لاستیک‌های سنگین بامشکل مواجه شده است؟

 تا امروز هیچگونه مشکلی از بابت تامین ارز ازسوی دولت و بانک‌مرکزی برای واردکنندگان ایجاد نشده است و تمام دستگاه‌های مسئول اعم‌از وزارت صمت، ‌بانک‌مرکزی و گمرک اقدامات لازم را برای  خروج تایرهای موجود در گمرک‌ها طبق روال قانونی انجام داده‌اند. البته تولیدکننده‌ها بامشکل تامین ارز برای واردات مواد اولیه مواجه هستند ولی تجار واردکننده مشکلی از نظر تامین ارز موردنیاز نداشته‌اند. در حال حاضر فقط کمبود چند سایز تایر کامیونت مطرح است که آن‌ را هم می‌توان با حمایت از تولید داخل تامین کرد.

برخی عوامل توزیع تایر در بازار مدعی هستند با انبوه لاستیک و کمبود مشتری مواجه شده‌اند، ‌این ادعا را تایید می‌کنید؟

آخرین آمارها از موجودی انبارهای لاستیک در کشور حکایت از  درستی این ادعا دارد. انبارها پر هستند اما مشتری برای خرید نیست. البته به غیر از چندسایز محدود برای کامیونت‌ها که همچنان با کمبود مواجه است.

باتوجه به کمبودی که  به آن اشاره کردید، ادامه واردات منطقی است یا خیر؟

 در مجموع نمی‌توان جلوی واردات تایر به کشور را گرفت. چراکه با وارد شدن تایرهای روز دنیا،‌ تولیدکنندگان هم با تکنولوژی روز برندهای بزرگ تایرسازی  آشنا می‌شوند. اما نکته مهم، شیوه واردات است که باید به آن توجـــه داشت. 

ما نباید با عقبگرد به گذشته‌های دور بازار کشور را به تولیدکنندگان کالاهای کم‌کیفیت چینی تقدیم کنیم. امروز هم می‌توانیم با یک استراتژی صحیح از ورود کالاهای کم‌کیفیت چینی به کشور و صرف ارز دولتی برای خرید این محصولات جلوگیری  کرده،  منابع مالی کشور را صرف توسعه کارخانه‌های موجود و حتی ایجاد کارخانه‌های جدید تایرسازی کنیم.

به‌نظرشما آیا ارزی را که تا امروز به واردات تخصیص داده می‌شد، باید به تولید کنندگان پرداخت شود؟

این موضوع در حیطه کاری من نیست که بگویم دولت به چه کالاهایی ارز دولتی بدهد یا خیر. اما نکته مهم این است که ما از شرایط سخت به شرایط عادی رسیده‌ایم و امروز شبکه توزیع تایرهای باری-اتوبوسی در کشور متعادل شده است.

پس باید در پیروی از منویات مقام معظم‌رهبری به فکر رونق تولید و صنایع داخلی باشیم.کارخانه‌هایی که در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی چراغ تولید را روشن نگه داشته‌اند و با تحمل تمام سختی‌هایی که شاید یک بازرگان حتی قادر به درک آن نباشد، درحال تولید و تامین بازار هستند. به‌نظر من باید از کارخانه‌های داخلی حمایت بیشتری کرد تا بتوانند در تمام سایزهای موردنیاز کشور به خودکفایی برسند.

مهم‌ترین کاری که امروز باید انجام شود، کنترل واردات است تا مبادا کالاهای کم‌کیفیت وارد کشور شوند و بازار ما را تسخیر کنند. حتی در یک‌سال گذشته بازارهای صادراتی تایرسازان داخلی نیز از آنها گرفته شده است که جا دارد با حمایت از این صنعت،‌ تایرهای ایرانی  باز هم به بازارهای منطقه صادر شوند.

حمایت شما از تولید در قامت یک واردکننده عجیب نیست؟

ما مخالف واردات نیستیم اما واردات باید تحت شرایطی انجام شود که باعث ارتقا کیفیت تولید باشد. در شرایط فعلی که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه است باید به اقتصاد و مصرف‌کننده نهایی کمک کرد. 

در این شرایط به‌نظر می‌رسد باید جلوی واردات کالاهای کم‌کیفیت را که با تیراژ بالا وارد کشور می‌شوند، گرفت و منابع ارزی را صرف توسعه خطوط تولید و ارتقا تکنولوژی و ماشین‌آلات صنعت تایرسازی کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =