تاکسی‏ های آنلاین

اختلاف شهرداری و تاکسی‌های اینترنتی وارد فاز جدیدی شده است و به نظر می‌رسد دود این کشمکش جدید به چشم مردم برود. آن‌گونه که سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی می‌گوید شهرداری تهران به‌دنبال گرفتن عوارض سفر از تاکسی‌های اینترنتی است و در صورت رأی دادگاه به نفع شهرداری، هزینه سفر با تاکسی‌های آنلاین افزایش خواهد یافت.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» جدال شهرداری و تاکسی‌های اینترنتی همچنان ادامه دارد. این جدل زمانی آغاز شد که فعالیت این تاکسی‎ها تاثیر مستقیمی بر کسب‌وکار تاکسی‌های زیرنظر سازمان تاکسیرانی شهرداری گذاشت. حال این جدال وارد فاز جدیدی شده و به‌تازگی شهرداری علیه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به‌دلیل صدور مجوز برای تاکسی‌های اینترنتی طرح شکایت کرده است. ظاهرا موضوع شکایت درباره نظارت و صدور مجوز بوده اما اختلاف اصلی بر سر عوارض است و شهرداری با تغییر عنوان مالیات به هزینه‌ استفاده از امکانات شهری، می‌خواهد از هر سفر تاکسی‌های اینترنتی عوارض بگیرد. 

شهرداری به‌دنبال گرفتن عوارض است

در این باره رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «شهرداری در طرح دادخواست خود بحث اخذ عوارض از تاکسی‌های اینترنتی را مطرح کرده و به‌دنبال آن است از سفرهای تاکسی‌های آنلاین در سطح شهر تهران عوارض دریافت کند، در حالی که اخذ این عوارض خلاف قانون بوده، در واقع اخذ عوارض خلاف ماده‌ ۵۰  قانون مالیات بر ارزش افزوده است و این شرکت‌ها مالیات خود را پرداخت می‌کنند و از پرداخت عوارض معاف هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «شهرداری از شبهات و مشکلاتی که در سال‌های قبلی وجود دارد، ازجمله آیین‌نامه  نظارتی که قرار بود توسط وزارت کشور و صمت آماده شود، استفاده می‌کند و با طرح این شکایت نیز در پی اخذ عوارض است.»

مردم متضرر می‌شوند

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی با اشاره به اینکه حدود یک‌ماه‌ونیم از طرح شکایت می‌گذرد، توضیح می‌دهد: «در جلسه اول دادگاه، قاضی تشخیص داد شکایت درست مطرح نشده است و البته شهرداری در جلسه دادگاه استمهال کرد تا بتواند با مذاکره اختلاف را حل کند. جلسه بعدی دادگاه به مهر موکول شده است و شهرداری می‌خواهد در این بازه زمانی تاکسی‌های اینترنتی را راضی به پرداخت عوارض کند.»

به‌گفته الفت‌نسب، اتحادیه کسب‌وکار مجازی دلایل محکمی براساس قانون دارد و در جلسات قبلی هم که بین نهادهای ذی‌ربط درباره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی برگزار شده بود، همگان بر قانونی بودن فعالیت این نوع کسب‌وکار صحه گذاشته‌اند و البته بر تدوین آیین‌نامه نظارتی توسط وزارت کشور و صمت تاکید شده است. 

وی ادامه می‌دهد: «‌قرار است آیین‌نامه‌ای بین وزارت صنعت و وزارت کشور نوشته و تکلیف نحوه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی مشخص شود اما هنوز این آیین‌نامه آماده نشده است.»

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی در پایان می‌گوید: «در صورتی‌که رأی دادگاه به نفع شهرداری باشد، هزینه سفر با تاکسی‌های آنلاین افزایش خواهد یافت که این اتفاق به ضرر مردم خواهد بود و حتی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هم دچار مشکل خواهد شد.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =