تایرهای سنگین

با دستور معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت، فروش دو سایز تایر سنگین پرمصرف بدون‌نیاز به صدور حواله راهداری امکان‌پذیر شد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، انباشت بیش‌از اندازه تایرهای سنگین وارداتی در انبارهای شرکت‌های واردکننده و عوامل خرد و کلان فروش این تایرها در کشور باعث شد وزارت صمت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های مختلف اجازه فروش و عرضه تایرهای سنگین در دو سایز 315و 385را صادر کند. 

این درحالی است که پیش از این نیز وزارت صمت مقرر کرده بود توزیع‌کنندگان تایر درصورت دپوی این تایرها در انبارهایشان و عدم مراجعه  خریدار حامل حواله راهداری می‌توانند پس از یک‌ماه تایرها را در بازار به فروش برسانند اما این دستورالعمل هیچ‌گاه اجرایی نشد تا اینکه سرانجام عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه‌ای به مورخه 10شهریورماه اجازه فروش این تایرها را صادر کرد. 

‌این نامه که خطاب به روسای سازمان‌های صنعت‌،معدن‌وتجارت 31استان کشور و جنوب کرمان نوشته شده، به گزارش‌های رسیده به معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اشاره شده است که حکایت از درخواست واحدهای تولیدی و برخی واردکنندگان تایر برای فروش تایرهای سنگین رسوب‌شده در مراکز و عاملان فروش این شرکت‌ها دارد. 

در این نامه که به امضای معاون وزیر صمت رسیده، تاکید شده است از روز جمعه این هفته در صورت فروش نرفتن تایرهای سنگین در سایزهای ذکرشده، عوامل فروش می‌توانند بدون نیاز به حواله راهداری، تایرها را پس‌از کسب اجازه از ستادهای تنظیم بازار استانی به فروش برسانند.

نکته مهم در این ابلاغیه عدم مراجعه متقاضی برای این تایرهاست و  از تاریخ 15شهریورماه عوامل استانی می‌توانند درخواست خود را در ستاد تنظیم بازار استان مربوطه مطرح کرده و پس موافقت ستاد تنظیم بازار، زیر نظر سازمان صنعت، معدن‌وتجارت  آن استان تایرهای خود را برای استفاده در سایر مصارف استان توزیع کنند.

 البته عوامل فروش تایرهای سنگین باید به این نکته نیز توجه داشته باشند این دستورالعمل بدین معنا نیست که می‌توانند تایرها را به دور از چشم نهادهای نظارتی و با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

 چراکه بر اساس دستور معاون وزیر صمت، همچنان ثبت فروش تایر در سامانه رصد تایر الزامی است و عاملان فروش تایر باید اطلاعات انــــتقال مالکیت را در ســامانه ثبت کنند. 

نکته حائزاهمیت دیگر ادامه فروش تایرهای نخی ایرانی به شیوه صدور حواله است و تایرسازان ایرانی به غیر از گروه صنعتی بارز که تولید انحصاری تایرهای 315و 385 را در ایران انجام می‌دهد، نمی‌توانند تایرهای باری خود را بدون صدور حواله راهداری بفروشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =