ایران‎خودرو

صنعت خودرو چند ماهی است که دیگر نسبت به تمام راه‌حل‌های مقطعی و مُسکن‌های آنی پاسخ نمی‌دهد

داود نوروزبیگی * -اگر بنا باشد هر یک از ما فهرستی از بایدها برای توفیق صنعت‌خودرو داخلی یا خارج کردن این صنعت از بحران فراهم آوریم، آن فهرست متضمن چه‌محورهایی خواهد بود؟ از کجا باید آغاز کرد و اولویت‌های این فهرست باکدام مجموعه‌اقدامات است؟

اینکه ارائه هر راه‌حلی برای مشکلات صنعت‌خودرو کشور وابسته به‌شناخت دقیق و صحیح فرآیندها، عملکردها و  محدودیت‌ها و رهیافت آگاهانه خلاصی از این محدودیت‌ها دراین صنعت است، گزاره‌ای است که همه بر آن اتفاق‌نظر داریم. زیرا اگر این شناخت حاصل نشود، با پرداختن به معلول‌ها و نشانه‌ها، تنها به‌تب‌برها و مُسکن‌هایی بسنده خواهیم کرد که شاید درکوتاه‌مدت بهبودی ظاهری حاصل کند، اما مساله همچنان حل‌نشده باقی خواهد ماند. 

نگاهی به‌پیشینه ماجرا نشان می‌دهد متاسفانه بیشتر راه‌حل‌ها درصنعت‌خودرو کشور طی سال‌های اخیر از نوع پرداختن به‌معلول بوده و علت‌کاوی برای درمان قطعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. البته این بدان معنا نیست که مدیران این صنعت نخواسته یا نتوانسته باشند به مشکلات ریشه‌ای صنعت‌خودرو بپردازند، بلکه برخی‌محدودیت‌ها، معاذیر و گاهی فشارهای جانبی موجب می‌شد آن‌ها با اتخاذ مجموعه‌سیاست‌هایی، درصدد حل مقطعی موضوعات پیش‌آمده باشند و برطرف کردن مشکلات اساسی را به مهلتی دیگر واگذار کنند. مهلتی که دربسیاری موارد به‌عمر مدیریت ایشان نرسید!

به‌هرحال، صنعت‌خودرو کشور امروز ظاهرا درپایان آن مهلت قرار دارد. یعنی این صنعت چندماهی است که دیگر نسبت به تمام راه‌حل‌های مقطعی و مُسکن‌های آنی پاسخ‌نمی‌دهد. انباشت مسائل ساختاری و فرآیندی به‌همراه تحریم‌ها و محدودیت‌ها به‌اضافه فشار افکار عمومی و توقعات دولتی و ایضا انتقاد و تخریب و......همه‌و‌همه موجب شده است این صنعت دروضعیتی قرار گیرد که درمقطع کنونی ناگزیر از حل بنیادین مسائل خود باشد. وضعیتی که از الزامات تحول دربخش‌های مختلف است.

با این مقدمات طولانی، دوباره به‌سوال نخستین برمی‌گردیم؛ راه‌حل چیست؟ اولویت‌ها چه‌باید باشد و برای تحقق آنچه از صنعت‌خودرو داخلی توقع می‌رود، کدام مسیر را باید برگزید؟ پاسخ به‌این سوالات را شاید بتوان دراظهارات راهبردی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو یافت. بی‌تردید باید پویش مدیریت جدید این گروه صنعتی را درپاسخ‌گویی به‌این پرسش‌های بنیادی ستود! 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های این گروه درتعامل با شبکه تامین، دراظهارات خود به‌موضوعاتی اشاره کرده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طرح موضوعاتی از جمله:

  تعامل نظام‌مند و شفاف با تامین‌کنندگان و ایجاد تنوع درروش‌های تامین مالی

  ضرورت توجه به همبستگی و هماهنگی بین قطعه‌ساز و خودروساز با رویکرد تعامل با همه قطعه‌سازان، به‌نحوی که خطوط قرمز را که‌ تامین به‌موقع با هزینه‌های مناسب و باکیفیت قطعات است، رعایت کنند. 

  اولویت پرهیز از تخریب و حل مشکلات درون خانواده و احترام متقابل به‌حقوق یکدیگر به‌ویژه حقوق مصرف‌کننده.

  پرداخت نظام‌مند و شفاف به‌قطعه‌سازان و جلوگیری از رانت و تبعیض و همچنین نظارت بر عملکرد قطعه‌سازان و نحوه پرداخت به‌آن‌ها.

  افزایش تولید با همت و یاری تامین‌کنندگان.

کوتاه کردن مسیر تولید تا توزیع به‌نحوی که خودرو با عبور از خط تولید، به‌دست مشتریان برسد.

جلب رضایت و اعتماد مردم و مشتریان. زیرا تصویر ذهنی جامعه و مشتریان از ایران‌خودرو آسیب دیده است و ضروری است با همت مجموعه ترمیم و بازسازی شود.

مدیرعامل جوان تصریح کرده است که با همت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود درقطعه‌سازان به‌عنوان سربازان خط‌ مقدم جبهه اقتصادی ایران‌خودرو می‌توان از بخش زیادی از مشکلات عبور کرد و درسایه این وحدت می‌توان برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گام برداشت.

اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند دربرگیرنده بسیاری از موضوعات مبتلابه صنعت‌خودرو کشور باشد. گرچه انتظام‌بخشی و توسعه آن درسایر شقوق و زیرمجموعه‌ها نیز ضروری به‌نظر می‌رسد. اما قدرمسلم، نفس توجه به آنچه تدبیر برای حل علت‌های مشکلات کنونی صنعت‌خودرو به‌شمار می‌رود، دراین محورها قابل تحسین است.

* کارشناس‌ارشد صنعت و رسانه

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    برای پیشرفت نیاز هست از جوانان نخبه در زمینهای مختلف از دانشگاه ها کمک گرفت ،باید یاد گرفت بجای پرداختن به موضوعات تکراری مثل تحریم ،از خودشون سوال کنند انها برای تحقیق و توسعه چقدر تلاش کردند،،ساده باید گفت بعد40سال استاتژی ما افزایش قیمت بسیار زیاد و کاهش و کم کردن امکانات خودرو که همشون از رده خارج هستن این یعنی افتضاح ،،یعنی مدیریت نادرست و غلط
  • ارمین IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    چطور رویتان میشود مثلا۲۰۷دنده را بعد پانزده ماه ۸۷میلیون تومان دعوتنامه میفرستید ،شما از خدا نمیترسید قوم الظالمین ،ما از کجا بیاریم تکمیل وجه کنیم تازه چجور با این کندی میخاهید تا عید تحویل را بروز و سرموقع برسونید،شما ایرانخودرویی ها را از دم ب تیغ برا اقایم ابولفضل ع واگذار میکنم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =