خیابان های تهران

بسیاری از شهرهای بزرگ جهان که مشکل آلودگی و ترافیک ناشی‌از تردد خودروهای شخصی را داشتند یا هنوز هم دارند؛ تصمیم‌ها و طرح‌های جالبی را برای مدیریت استفاده از این خودروها در سطح شهر و به‌ویژه مراکز آن اتخاذ و اجرا کرده‌اند. 

 به گزارش «اخبار خودرو»، به‌تازگی شهردار تهران و پیش‌تر هم بسیاری از مسئولان مدیریت شهری ازجمله پلیس راهور بر نقش مخرب تردد بیش‌از اندازه خودروهای شخصی در ایجاد آلودگی و ترافیک پایتخت اشاره کرده‌اند.

طبق برخی آمارهای رسمی بین 4 تا5 میلیون خودرو  به‌طور روزانه در تهران تردد می‌کنند و سهم قابل‌توجهی از آنها به خودروهای تک‌سرنشین یا شخصی اختصاص دارد، درواقع این خودروها ربطی‌به حمل‌و‌نقل عمومی یا استفاده سازمانی و .... ندارند و افراد تنها برای امور‌شخصی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 به‌گفته پیروز حناچی، شهردار تهران حدود ۴۰درصد آلودگی هوای توسط خودروهای شخصی تولید می‌شود. حناچی در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده است که برنامه‌های مسئولان مدیریت شهری با اجرای برنامه‌های طرح‌های زوج‌و‌فرد یا تشویق مردم به کاهش استفاده از خودروهای شخصی موفق نبوده است و استفاده از خودرو شخصی همچنان به شکل یک رفتار عمومی دیده می‌شود. 

به هرحال کاهش یا مدیریت استفاده از خودروهای شخصی تنها دغدغه  شهردار تهران و سایر مسئولان این شهر نیست و مسئولان سایر کلان‌شهرها در جهان هم با این موضوع دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته‌اند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم. 

مادرید

پایتخت اسپانیا ترافیک و آلودگی قابل‌توجهی در میان شهرهای اروپایی دارد که یکی از دلایل آن در گذشته حضور خودروهای شخصی بود اما این روزها در برخی خیابان‌های شهر عبورومرور وسایل نقلیه موتوری به‌طورکامل منع شده است و هر روز بر وسعت منطقه ممنوعه برای تردد خودروهای شخصی هم افزوده می‌شود.

ساکنان مرکز شهر مادرید تنها تا یک‌مایل اجازه دارند از خودرو‌های شخصی برای تردد  استفاده کنند و اگر ساکنان دیگر مناطق بخواهند با خودروهایشان  داخل این منطقه شوند، با جریمه سنگین دست‌کم 100 دلاری روبه‌رو خواهند شد.

اسلو

مسئولان پایتخت نروژ قصد دارند تا پایان سال ۲۰۱۹ تردد خودروها را در مرکز شهر ممنوع کنند. 
اسلو یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است و مسئولان این شهرقصد دارند، زیبایی آن را برای آینده حفظ کنند، به‌همین‌دلیل برای سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده‌اند تا امکان حضورخودروهای شخصی را در سطح این شهر کاهش دهند. هدف اصلی این است اسلو تبدیل به یک شهر بدون خودرو شود.

پاریس

چند ‌سال پیش زمانی که میزان آلاینده‌های هوای پاریس به بالاترین سطح خود رسید، تردد خودروهای پلاک زوج در آن به‌صورت محدود و موقت، ممنوع شد. حال مقامات این شهر  تصمیم دارند در آینده‌ای نزدیک از تردد وسایل نقلیه‌موتوری  به‌طور دائم در این شهر  ممانعت کنند.

شهردار پاریس قصد دارد تا پایان سال آینده میلادی مسیرهای دوچرخه‌سواری در این شهر را دوبرابر و ورود خودروهای دیزلی به آنجا را ممنوع کند. گفته می‌شود شمار رانندگان خودروهای شخصی در پاریس به‌طور مرتب در حال کاهش است.

برپایه یک آمار در سال 2001میلادی، 40درصد پاریسی‌ها خودرو شخصی نداشتند که این رقم در سال 2016 به 60‌درصد افزایش پیدا کرده است.

میلان 

شهر قدیمی میلان در ایتالیا نمونه خوبی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی است. مقامات این شهر آلوده تمهیدات جالبی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی دارند. به‌عنوان‌مثال اگر شهروندان، وسایل نقلیه‌شخصی خود را در منزل بگذارند، هزینه استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی به آنها پرداخت می‌شوند.

برای جلوگیری از هرگونه فریب و تقلب جعبه‌ای روی داشبورد خودروهای شخصی نصب خواهد شد که با اتصال به اینترنت موقعیت واقعی خودرو را گزارش می‌دهد. دولت به ازای هر روز که فرد خودرویش را در خانه بگذارد، مبلغی معادل بهای بلیت یک اتوبوس یا قطار به وی پرداخت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =