بورس و بازار خودرو

طی این روز در گروه خودرویی در 51هزار و 332 نوبت معاملاتی، 807میلیون و 756هزار سهم به ارزش 209میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 35هزارو176 میلیارد تومان شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  مادهای گروه خودرویی باز هم در بازار سهام روی مدار رشد قرار گرفتند، به‎طوری‎که در دادوستدهای چهارشنبه هفته گذشته نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، زامیاد، محورسازان ایران‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران، سایپا آذین، الکتریک‎خودرو شرق، آهنگری تراکتورسازان ایران، کمک‎فنر ایندامین، گروه بهمن، ایرکا پارن صنعت، نیرو محرکه، بهمن‎دیزل و فنرسازی زر مثبت شدند و در مقابل نیز ریخته‎گری تراکتورسازی ایران، لنت ترمز ایران و فنرسازی خاور منفی خوردند. همچنین طی این روز در گروه خودرویی در 51هزار و 332 نوبت معاملاتی، 807میلیون و 756هزار سهم به ارزش 209میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 35هزارو176 میلیارد تومان شد.

   تحقق رقم بی‎سابقه 35هزار میلیارد تومان
گروه خودرویی باز هم روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشت، اما نکته مهم در دادوستدهای این صنعت بورسی، ارزش کل بازار خودرویی‎هاست که به رقم بی‎سابقه 35هزار میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد خودرویی‌ها در حال تجربه‎کردن بهترین عملکرد خود هستند.  این در حالی است که هنوز افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی ایران‎خودرو و سایپا صورت انجام نشده و در صورتی‎که این امر به مرحله اجرا درآید، استقبال از خودرویی‎ها نیز بسیار خوب خواهد بود. بر اساس این گزارش، در آخرین روز از معاملات بورس تهران در هفته گذشته شاخص کل ۳۱۹۸ واحد رشد کرد و در تراز ۲۹۹هزار و ۹۳۰ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب تا فتح قله ۳۰۰هزار واحدی مقدار زیادی نمانده و به احتمال زیاد امروز فعالان بازار سرمایه شاهد ورود نماگر اصلی به این کانال باشند. همچنین ارزش‌کل معاملات تالار حافظ به رقم ۱۶۵۷میلیارد تومان رسید و حجم دادوستدهای این بازار رقم ۴.۳میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت.
   دو عامل اثرگذار بر شرایط فعلی و روند بازار سرمایه
برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند عوامل بنیادین و جریان نقدینگی، دو عامل اثرگذار بر شرایط فعلی و روند بازار سرمایه هستند. 
از‌سوی‌دیگر، بازده شاخص کل عمدتا ناشی‌از عوامل بنیادین است؛ هرچند ورود نقدینگی و سرمایه‎گذاران جدید و فشار تقاضا در این شاخص نیز اثرگذار بوده، اما از آن‎جا که شرکت‎های بزرگ کمتر از این عامل اثر گرفته‎اند، این اثر تعدیل شده است. 
در مقابل نیز، این فشار نقدینگی در سهام شرکت‎های کوچک‌تر که برخی از آن‎ها تغییرات بنیادین قابل ملاحظه‎ای نداشته‎اند، سبب رشد شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =