کد خبر: 226179
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
مراکز شماره‌گذاری ایران و امارات

شاید برایتان جالب باشد بدانید مراحل دریافت پلاک خودرو در دوبی به‌ چه صورت است. به همین منظور قصد داریم نگاهی به تفاوت‌های مراکز شماره‌گذاری در دوبی و ایران داشته باشیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، طی چند سال گذشته امارات متحده عربی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مبادی ورود خودرو به ایران شناخته شده است. ازهمین‌رو بسیاری از واردکنندگان برای عرضه خودرو به بازار کشور، از طریق امارات و به‌خصوص دوبی اقدام می‌کنند. اما چون در امارات محدودیتی برای ورود و تردد انواع خودروهای سواری وجود ندارد، همواره مورد استقبال علاقه‌مندان به خودروهای خاص قرار گرفته است. در ایران نیز هرسال بسیاری از علاقه‌مندان به این دسته از خودروها برای دیدن و تجربه رانندگی با خودروهای موردعلاقه خود که واردات آن‌ها به‌صورت رسمی به کشور امکان‌پذیر نیست، رهسپار این شهر می‌شوند.
اما شاید برایتان جالب باشد بدانید مراحل دریافت پلاک خودرو در دوبی به‌ چه صورت است. به همین منظور قصد داریم نگاهی به تفاوت‌های مراکز شماره‌گذاری در دوبی و ایران داشته باشیم. در ایران هر شخص که بخواهد خودرویی را خریداری کند یا بفروشد، باید برای تعویض یا دریافت پلاک جدید به مراکز شماره‌گذاری خودرو مراجعه کند. در این مراکز حضور فروشنده و خریدار الزامی است و با ارائه مدارک احراز هویت و همچنین مدارک مربوط به وسیله نقلیه، فرآیند تعویض یا صدور پلاک شکل می‌گیرد. پس از آن فروشنده و خریدار باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و مراحل نقل‌وانتقال سند وسیله نقلیه را پشت سر بگذارند. 
این‌ مراحل باید طبق قانون گذرانده شوند تا یک وسیله به‌صورت قانونی از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. در شهر دوبی نیز مراکزی تحت‌عنوان «تسجیل» وظیفه شماره‌گذاری و صدور پلاک خودروهای سواری و سنگین را برعهده دارند. اما نکته قابل‌توجه درخصوص فعالیت این مراکز، تمرکز بر سلامت فنی و ظاهری خودروهایی است که به منظور نقل‌وانتقال و صدور پلاک به این مراکز مراجعه می‌کنند. 
درواقع بخشی از مراکز تعویض پلاک در دوبی به تست و بررسی فنی خودروها اختصاص دارد که باید تست‌هایی را به‌صورت اجباری پشت سر بگذارند. تست‌های اجباری مربوط به ایمنی خودروها هستند و شامل بررسی سلامت چراغ‌های جلو و عقب خودرو، بررسی سیستم ترمز، بالانس بودن چرخ‌ها، سلامت تایرها و بررسی آج و تاریخ انقضای آن‌ها و عدم روغن‌ریزی موتور می‌شوند. این موارد درواقع به‌منظور کاهش خطرات و صدمات ناشی از نقایص فنی خودروها صورت می‌گیرد.
در ایران  تنها  اصالت خودرو که شامل بررسی شماره شاسی و شماره موتور است، مورد توجه قرار می‌گیرد. البته این موارد در مراکز معاینه‌فنی موردبازبینی قرار می‌گیرند اما لزوم انجام چنین تست‌هایی در مراکز شماره‌گذاری نیز اجتناب ناپذیر است.
همچنین در مراکز شماره‌گذاری دوبی تست‌های غیر اجباری دیگری نیز انجام می‌شوند که مراجعه‌کنندگان در صورت تمایل می‌توانند پکیج‌های درنظر گرفته‌شده را برای بازبینی سلامت کلی خودرو ازجمله سلامت ظاهری و رنگ‌شدگی بدنه خودرو را خریداری کنند. 
مراکز شماره‌گذاری شهر دوبی از سال 2014 تاکنون به‌صورت 24 ساعته به ارائه خدمات می‌پردازند که همین امر موجب شده است میزان مراجعات به‌صورت متعادل در تمام ساعات شبانه روز صورت بگیرد. از سوی دیگر در این مراکز بخش‌های رفاهی که شامل رستوران، کافی‌شاپ و سوپرمارکت تعبیه شده  است تا مراجعه‌کنندگان با آسودگی خاطر مراحل قانونی را پشت‌سر بگذارند. البته انجام مراحل تعویض پلاک در شهر دوبی به زمانی حدود 30 تا 45 دقیقه نیاز دارد.
یکی دیگر از ویژگی‌های این مراکز، وجود باجه‌های انتخاب پلاک‌های رند است. در واقع در این واحد مراجعه‌کنندگان می‌توانند پلاک‌ موردنظر خود را انتخاب کنند که بسته به نوع رند بودن، قیمت‌های متفاوتی دارند. این در حالی است که در ایران این امکان وجود ندارد و طبق اعلام پلیس راهور، پلاک‌ها به صورت کاملا اتفاقی به خودروها اختصاص می‌یابند.
طبق قانون، در دوبی مدارک «تسجیل»  حکم سند مالکیت خودرو را دارد و مراجعه‌کنندگان پس از اتمام مراحل تعویض پلاک، دیگر نیازی به نقل‌وانتقال سند در دفاتر اسناد رسمی را ندارند. این موضوع نیز در ایران چند سالی است که مورد بررسی قرار گرفته  اما همچنان باید پس از طی شدن فرآیند شماره‌گذاری، خریداران برای صدور سند مالکیت به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
یکی از نکات قابل‌توجه در خصوص مراکز شماره‌گذاری دوبی، تعدد این مراکز است که درحال‌حاضر 10 مرکز «تسجیل» در این شهر اقدام به ارائه خدمات به شهروندان می‌کنند. همین امر باعث می‌شود در هیچ‌یک از این مراکز ازدحام ایجاد نشود و مراجعه‌کنندگان در آرامش اقدام به نقل‌وانتقال خودرو موردنظرشان کنند. از سوی دیگر در شهر تهران نیز 10 مرکز شماره‌گذاری فعال بوده که باتوجه به میزان نقل و انتقالات صورت‌گرفته در روز، افزایش این مراکز از نیازهای اساسی به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =