بورس

روز گذشته باز هم خودرویی‎ها به‎واسطه دوعامل در مسیر رشد قرار گرفتند. نخست تحت‌تاثیر افزایش سرمایه سایپا و ایران‎خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به مرحله عملیاتی نزدیک شده است و از سوی دیگر متاثر از رشد شاخص کل. به نظر می‌رسد این روند صعودی حداقل تا پایان شهریورماه و فصل انتشار گزارش‌های 6ماهه در مهرماه ادامه پیدا کند.

 به گزارش «اخبار خودرو»،  در اولین روز از دادوستدهای گروه خودرویی همزمان با فتح قله 300هزار واحدی توسط نماگر اصلی بازار سهام، نمادهای این صنعت بورسی عملکرد بسیار خوبی را از خود برجای گذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای ایران‎خودرو، سایپا، پارس‎خودرو، زامیاد، محورسازان ایران‎خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‎خودرو، سایپا آذین، قطعات اتومبیل ایران، مهرکام پارس، صنایع ریخته‎گری ایران و گروه بهمن همگی بالای 4 درصد مثبت خوردند. این در حالی است که دیروز تنها فنرسازی خاور منفی خورد. از‌سویی روزگذشته نماد موتورسازان تراکتورسازی تبریز با افزایش 27.4 درصدی در قیمت پایانی همراه شد. همچنین دیروز در گروه خودرویی طی 52هزار و 373 نوبت معاملاتی، 959میلیون و 137هزار سهم به ارزش 221میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ بر 36هزارو955 میلیارد تومان شد. شاخص صنعت خودرو نیز با افزایش بیش از 2000 واحدی در تراز 41هزارو699 واحد قرار گرفت.

   دو عامل رشد خودرویی‎ها
روز گذشته باز هم خودرویی‎ها به‎واسطه دوعامل در مسیر رشد قرار گرفتند. نخست تحت‌تاثیر افزایش سرمایه سایپا و ایران‎خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به مرحله عملیاتی نزدیک شده است و از سوی دیگر متاثر از رشد شاخص کل. به نظر می‌رسد این روند صعودی حداقل تا پایان شهریورماه و فصل انتشار گزارش‌های 6ماهه در مهرماه ادامه پیدا کند. این گزارش حاکی است، دیروز با باز شدن معاملات بورس تهران شاخص کل ۴۵۲۹ واحد رشد کرد و توانست برای اولین‎بار در تاریخ بازار سرمایه کانال ۳۰۰هزار واحدی را بشکند و حتی تا نیمه کانال ۳۰۴هزار واحدی پیشروی کنند. اما در نهایت شاخص کل در رقم 304هزار و 460 واحدی آرام گرفت.

   زودتر از آن‎چه فعالان بازار تصور می‌کردند
به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سهام، ورود نقدینگی جدید به بورس، اخبار منتشرشده در‌رابطه‌با انتشار گزارش ۶ماهه مثبت شرکت‎ها و همچنین وضعیت مناسب تولید و فروش آن‌ها، زمینه رشد شاخص بورس در بازار را فراهم کرد. همچنین اعلام اخبار مثبت مبنی‌بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها از دیگر عواملی است که باعث شد بازار زودتر از آن‎چه فعالان بازار تصور می‌کردند، شاخص کل صعودی شود و کانال ۳۰۰ هزار واحد را فتح کند. ازسوی‌دیگر، شاخص‌کل با پشتوانه نقدینگی سنگین در حال پشت سر گذاشتن سطوح مقاومتی است. حال در این زمینه باید دید آیا نماگر اصلی بازار سرمایه تا پایان سال می‌تواند کانال 400هزار واحدی را نیز درنوردد و یک سال رویایی را برای سهام‌داران رقم زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =