واردات تایرهای سنگین

تلاش برخی بدهکاران ارزی برای دریافت ارز دولتی و ثبت‌سفارش‌های جدیدِ واردات تایرهای سنگین ادامه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تلاش برخی بدهکاران ارزی برای دریافت ارز دولتی و ثبت‌سفارش‌های جدیدِ واردات تایرهای سنگین ادامه دارد. شرایط بازار تایرهای وارداتی به‌ویژه از نوع سنگین آن که با مبالغ بالای ارز دولتی به کشور وارد شده‌اند هر روز پیچیده‌تر می‌شود.
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار تایر، ‌این روزها تایرهای سنگین سایز 315به حد اشباع در بازاررسیده است و این شرایط تا چند روز دیگر برای  تایرهای 385نیز تکرار خواهد شد. همین شرایط کافی بود تا مسئولان وزارت صمت به فکر چاره بیفتند و راهی برای فروش این تایرها دربازار پیدا کنند. حذف حواله‌های راهداری که البته شبهاتی را نیز درباره فروش چکی تایرها و حتی قاچاق آنها به خارج کشور ایجاد کرد. اما نکته مهم که شاید کمتر کسی در این بازار چند میلیون دلاری به آن توجه کرده،‌ وجود برخی بدهکاران بزرگ ارزی هستند که به بهانه واردات تایرهای سنگین میلیون‌ها دلار ارز دولتی دریافت کرده‌اند ولی هنوز تایری به کشور وارد نشده است. 
برخی بدهکاران ارزی که همگی در سامانه‌های بانک‌مرکزی قابل ردگیری هستند ولی به‌دلیل عدم همپوشانی اطلاعاتی بین بانک مرکزی و وزارت صمت بازهم در صف دریافت ارز ایستاده‌اند و قصد ثبت‌سفارش برای واردات تایر به کشور را دارند. 
در این شرایط به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خدمت بانک مرکزی به کشور اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز برای واردات تایرهای سنگین به کشور است تا مشخص شود هر تاجر و شرکت واردکننده به چه میزان ارز دولتی دریافت و چه تعداد تایر به کشور وارد کرده است. بر اساس گزارش‌های رسیده به روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌پرونده‌های بسیاری از تجار که تا پیش از اعلام نیاز دولت برای واردات حجم وسیعی از تایر هیچ اقدام تخصصی در این حوزه انجام نداده بودند وجود دارد که در شرایط کمبود تایر اقدام به ثبت سفارش و دریافت ارز دولتی کرده‌اند ولی هنوز موفق به انجام تمام تعهدات خود و وارد کردن تایرهای مذکور به کشور نکرده‌اند.
 این افراد که مبالغی چند 10میلیون دلاری ارز دریافت کرده اند به دلیل عدم آشنایی با بازار تایر یا موفق به خرید و تحویل تایرهای خارجی برای انتقال به ایران نشده‌اند یا منابع ارزی را در محل‌های دیگری خرج کرده‌اند و حال دنبال واردات تایرهای سنگین به کشور هستند. 
در شرایط فعلی که برخی تجار و واردکنندگان تایرهای چینی با بیش‌اظهاری بخشی از منابع ارزی کشور را هدر داده‌اند، ‌اعلام لیست بدهکاران ارزی توسط بانک مرکزی از جمله اقداماتی است که می تواند در جهت صیانت از منابع ارزی کشور صورت بگیرد و بخشی از افرادی که در صف  انتظار دریافت ارز دولتی ایستاده‌اند خود را کنار بکشند و پیش از دریافت دوباره ارز به فکر انجام تعهدات قبلی خود و وارد کردن کالاهایی باشند که هنگام دریافت ارز به دولت تعهد داده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =