قطعه‌سازان

دریافت جواز صنعتی به‌قدری دشوار است که این گواهی‌ها با قیمت‎های چندده میلیونی درآگهی روزنامه‌ها واگذار می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی خط تولید خودرو و بازار لوازم‌یدکی با کمبود شدید قطعه مواجه است که هنوز سایه انواعی از مشکلات از سر قطعه‌سازان کنار نرفته است. همچنان هم فعالان این صنعت با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند و مسئولان برای رفع این معضل چاره‌ای نیندیشیده‌اند. درکنار این مشکلات موضوع دیگری که برای صنعت خودرو مشکل‌ساز شده است بحث موانعی است که نمی‌گذارد قطعه‌سازان جدید به‌این بخش ورود پیدا کنند و بخشی از بار نیاز بازار را به‌دوش بکشند.

از همین رو، آن‌ها به‌اجبار باید به‎صورت زیرپله‌ای و بدون جواز فعالیت صنعتی  خود را ادامه دهند و به‌تولید بپردازند که همین موضوع  نه‎تنها درد چندانی از این صنعت دوا نمی‌کند، درنهایت به‌حذف دیر یا زود آن‌ها هم می‌انجامد. موضوعی که یکی از همین قطعه‌سازان ضمن‌تاکید برکیفیت بالای قطعات تولیدی دربرخی از همین واحدهای کارگاهی، بردشوار بودن دریافت جواز صنعتی و درنهایت تولید رسمی تاکید دارد. 

قوانین دست‎وپاگیر پیش‌پای تولیدکنندگان

امیر فراهانی درخصوص موانع تولید به‌«دنیای‌خودرو» می‌گوید: «کلا فعالیت تولیدی درایران با موانع و سختی‌های بسیاری مواجه است. برای نمونه می‌توان به‌این موضوع اشاره کرد که تولیدکنندگان درصورتی که بخواهند دست به‌تولید رسمی و زیر نظر انجمن قطعه‌سازان بزنند، باید درمرحله نخست گواهی فعالیت صنعتی دریافت کنند.»

این قطعه‌ساز بااشاره به‌اینکه شاید درنگاه نخست ضرورت دریافت مجوز امری بدیهی باشد، ‌اضافه می‌کند: «این درشرایطی است که به‎راحتی نمی‌توان گواهی فعالیت صنعتی را دریافت کرد. بنابراین یک تولیدکننده برای دریافت چنین جوازی باید مراحل اداری بسیاری را طی کند که درنهایت هم مشخص نیست بتواند این گواهی را دریافت کند یا نه؟ گواه این ادعا هم همین بس که دربخش آگهی روزنامه‌ها جواز فعالیت صنعتی را باقیمت‌های چندده‌میلیونی به‌فروش می‌رسانند.»

وی ادامه می‌دهد: «درهیج‌کجای دنیا برای دریافت یک‌گواهی فعالیت صنعتی دراین حد سختگیری انجام نمی‌شود. دلیلی هم ندارد؛ چراکه آن‌ها کیفیت و توانایی تولیدکننده را می‌سنجند و اجازه می‌دهند چرخ تولید با قدرت به‌حرکت دربیاید.»

فراهانی بااشاره به‌اینکه گاهی برخی قوانین همچون استقرار صنایع درشعاع ۱۲۰کیلومتری مناطق مسکونی خود یکی از موانع اصلی برای تولید است،‌ بیان می‌کند: «درکشور آلمان کارخانه پورشه دروسط شهر قرار دارد و هیچ‌مشکلی نه برای مردم ایجاد می‌شود و نه صنعتگران،‌ اما چنین امکانی درایران وجود ندارد.»

زیرساخت‌های ناقص مناطق صنعتی 

گرچه درایران امکان استقرار واحدهای صنعتی دروسط شهر وجود ندارد،‌ مسئولان، شهرک‌های صنعتی را به‌تولیدکنندگان به‌خصوص قطعه‌سازان پیشنهاد می‌کنند. درحال‎حاضر هم به‌بیان مسئولان طی ماه‌های گذشته حدود 70درصد قطعه‌سازان رسمی درشهرک‌های صنعتی مستقر شده‌اند که این امر علاوه برکاهش هزینه‌های تولید به‌دسترسی بهتر به‌مواد اولیه و تولیدات هم می‌انجامد.

بااین‌حال فراهانی معتقد است شهرک‌های صنعتی هم موانع و مشکلات بسیاری را پیش پای قطعه‌سازان رسمی و غیررسمی گذاشته است. 

وی دراین‌باره تاکید می‌کند: «صاحبان این صنایع و کارکنان‌شان هرروز باید کیلومترها مسیر را به‌سمت واحدهای صنعتی‌شان طی کنند که این ضمن مصرف سوخت بسیار باعث افزایش هزینه‌های تولید هم می‌شود.»

این قطعه‌ساز بااشاره به‌این‎که هرچقدر موانع تولید و فاصله واحدهای تولیدی تا مناطق شهری افزایش یابد، هزینه تمام‎شده برای تولید و درنهایت قیمت قطعات هم افزایش می‌یابد، می‌گوید: «حتی همین شهرک‌ها هم از زیرساخت‌های مناسب برای تولید برخوردار نیستند.» 

وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه طی تابستان اگر درتهران و درمناطق مسکونی این شهر فقط چندبار شاهد خاموشی بودیم اما درمناطق صنعتی که کارگاه قطعه‌سازی‌مان مستقر است، بارها برق قطع شد.» 

فراهانی اضافه می‌کند: «البته مشکل فقط به‌قطع و وصل شدن‌های پی‌درپی برق هم محدود نمی‌شود، ‌چرا که‌ برخی واحدها حتی از گاز هم برخوردار نیستند و همچنین به‌هیچ‌عنوان آب لوله‌کشی درمناطق کارگاهی حاشیه شرقی تهران نیست.»

وی باتاکید بر این موضوع که اگر می‌خواهیم صنعت خودرو پیشرفتی داشته باشد باید موانع تولید را یکی یکی کنار بزنیم، بیان می‌کند: «تنها با به‌رسمیت شناختن تولیدکنندگانی با تولید با کیفیت و رفع مشکلات تولید است که می‌توانیم نیاز بازار لوازم‌یدکی را برطرف کنیم و قطعه‌سازان بزرگ هم می‌توانند نیاز خط تولید خودرو را تامین کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =