جایگزینی پراید و 405

افزایش میزان تولید ساینا، رانا، انواع سمند و پژو206 نیز دردستور کار قرار دارد

به گزارش «دنیای خودرو»، اجرای استانداردهای جدید خودرویی قرار بود سال گذشته حداکثر تا دی‎ماه عملی شود، اما به‎رغم تاکید رئیس سازمان استاندارد مبنی برعدم شماره‌گذاری چندخودرو، در سال گذشته و با بهانه اجرای دوباره تحریم‌ها بازهم شماره‌گذاری و تولید خودروها ادامه پیدا کرد. ظاهرا دراین‌خصوص به‌خودروسازان مهلتی داده شده، اما بازهم به‌نظر می‌رسد قرار است تولید برخی خودروها ادامه پیدا کند و حالاحالاها خبری از خروج از خط تولید درمیان نباشد.

درهمین‌زمینه پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت براستاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد درخصوص آخرین وضعیت خروج خودروهای غیراستاندارد ازچرخه تولید می‎گوید: «اینکه خروج خودروهایی نظیر پراید ازچرخه تولید امکان‎پذیر باشد یا خیر، تصمیمی است که دردولت گرفته‎شده و خودروساز باید خود را باشرایط تطبیق دهد؛ چراکه این یک قانون بوده و به‌سازمان ملی استاندارد و خودروساز اعلام کرده تا اول دی‎‌ماه ۹۸ ملزم به‌اجرایی‎کردن همه استانداردهای 85گانه است.»

این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که امکان پیاده‌سازی استانداردها روی خودروهای داخلی، درخوش‌بینانه‌ترین شرایط روی تنها چند خودرو قابل پیاده‌سازی است. دراین‌صورت شاید 80درصد خودروهای داخلی باید از خط تولید خارج شوند. اما ممکن است برای حفظ ظاهر هم که شده دو خودرو پراید و پژو405 از خط تولید خودروسازان خداحافظی کنند.

احتمال مهلت‎دهی مجدد برای اعمال استانداردها

مساله دیگر برای اجرای استانداردهای 85گانه عدم‌توسعه محصول درکشورمان است. توسعه محصول یا انجام نمی‌شود یا آن‎قدر دیر و کند انجام می‌شود که عملا خودرو قدیمی می‌شود و باید هزینه بسیاری برای به‌روز رسانی آن انجام شود.

پیرایش بابیان اینکه دراین میان برخی پلت‌فرم‎هایی که توانایی انجام تغییرات روی آن‎ها وجود ندارد، باید از رده خارج شوند، می‎افزاید: «اینکه تصمیمی گرفته شود و سازمان ملی استاندارد درقبال عدم‌اجرای آن واکنشی نشان ندهد، خارج از اراده سازمان است. زیرا این یک قانون بوده است و اگر خواستار توقف اجرایی‎شدن آن هستیم، این موضوع باید درشورای‌عالی استاندارد مطرح شده و درمورد آن تصمیم گرفته شود.»

پیرایش باتاکید براینکه مصوبات این شورا باید به‌شکل قانونی به‌دست سازمان برسد، اظهار می‎کند: «دراین‌شرایط مشخص می‎شود که مهلت زمانی دوباره‎ای به‌خودروسازان داده می‎شود یا باید شاهد توقف تولید برخی از خودروها باشیم. هرچند که دراین‌میان باتوجه به‌تحریم‎ها احتمال پیش‎بینی مهلت مجدد برای برخی خودروها برای اعمال استانداردها وجود دارد.»

ادامه تولید محدود درصورت تمدید مهلت

بحث خروج خودروها از خط تولید خودروسازان و عدم‌معرفی خودروهای جدید درحالی مطرح می‌شود که خودروسازان نیز باوجود تاکید وزیر صمت، همچنان خبری از عرضه خودروهای جدید یا فیس‌لیفت خودروهای قدیمی و افزایش کیفیت و امکانات آن‌ها منتشر نکرده‌اند.

یک مقام آگاه دراین‌زمینه به‌ «دنیای خودرو» می‌گوید: «باوجود تاکید وزیر صمت به‌خروج دو خودرو پراید و پژو405 از خط تولید خودروسازان اما اتولید این خودروها حداقل تا سال آینده هم تمدید خواهد شد.»

این مدیر که خواسته نامی از او برده نشود، با بیان اینکه ظاهرا استراتژی تولید پایین اما ادامه‌دار برای این خودروها گرفته شده است، اظهار می‌کند: «ابتدا خیلی جدی قرار بود این خودروها تاپایان سال از رده خارج شوند و برای سال99 عملا تولیدی نداشته باشند. اما به‌دلیل اینکه خودروسازان خیلی از تولید و آماده‎شدن محصولات جدیدشان برای سال آینده مطمئن نیستند، قرار است فعلا خودروها از رده خارج نشوند.»

توقف تولید پراید؛ سخت‎تر از توقف تولید 405

وی می‌افزاید: «واقعیت این است که برای خودروسازان بهتر است که هرچه سریع‌تر تولید این دو خودرو را متوقف کنند و میزان تولید خودروهای دیگر را افزایش دهند. اما قطعا خروج پراید برای سایپا سخت‌تر از خروج پژو405 برای ایران‌خودرو خواهد بود. چرا که ایران‌خودرو تنوع محصول بیشتری نسبت به سایپا دارد و به‎راحتی می‌تواند انواع پژو، سمند یا رانا را جایگزین 405 کند. البته دست سایپا نیز باتوجه‌به داشتن محصولاتی مانند تیبا و ساینا بسته نیست.»

وی همچنین تاکید می‌کند: «به‌نظر می‌رسد خروج این دو خودرو از خط تولید خودروسازان به‌آن‌ها زیان آن‌چنانی وارد نمی‌کند و قطعا مردم خودروهای دیگری به‌عنوان جایگزین این دو خودرو انتخاب می‌کنند.»

مدیرکل نظارت‌بر استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد نیز بااشاره به‌عدم امکان واردات برخی قطعات به‌منظور افزایش داخلی‌سازی می‌گوید: «برخی از این استانداردها که نیاز به‌مصوبه شورای‌عالی استاندارد مبنی برتوقف آن‎هاست، نیاز به‌استفاده از قطعاتی دارد که به‎واسطه تحریم‎ها واردات آن‎ها ممکن نیست و تصمیم نهایی دراین‌زمینه را شورای‌عالی باید اعلام کند.»

به‌نظر می‌رسد به‎رغم تمایل خودروسازان به‌خروج برخی خودروها از خط تولید، فراهم‎نبودن امکان عرضه محصولات جدیدی که دو شرکت برای سال آینده درنظر گرفته‌اند، باعث شده است احتمال ادامه تولید محصولات قدیمی درسال آینده افزایش یابد.

درواقع عدم‌تامین برخی قطعات برای محصولات جدید باعث شده است شرایط برای خروج خودروها از خط تولید فراهم نباشد. بااین‎حال بنابر آن‎چه احمد نعمت‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان به‌ «دنیای خودرو» گفته است، تیراژ تیبا و پارس برای جایگزینی باپراید و 405 افزایش می‎یابد و افزایش میزان تولید ساینا، رانا، انواع سمند و پژو206 نیز دردستور کار قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =