چرا روغن‌موتور تبدیل به لجن می‌شود

وقتی روغن دیگر خاصیت روانکاری ندارد و آنقدر سفت و چسبنده می‌شود که به‌اصطلاح می‌گویند تبدیل به‌لجن شده است،‌ اولین سوالی که درذهن مالک خودرو ایجاد می‌شود این است که چرا روغن‌موتور تبدیل به لجن می‌شود و از این پس برای جلوگیری از لجن‌شدن روغن چه‌باید کرد؟

به گزارش «اخبار خودرو»، آنچه باید درباره لجن شدن روغن‌های موتوری به‌آن توجه شود این‌است‌که روغن‌موتور خودرو شما همواره درمواجهه با اکسیژن،‌ تنش‌های مکانیکی و حرارت بالا درحال تخریب است و چنین اتفاقی دردماهای بالاتر به‌مراتب سریع‌تر از سایر شرایط رخ می‌دهد.  

فارغ از دمای بالای موتور باید به‌این نکته توجه ویژه داشت که تشکیل لجن درموتور نتیجه چندین واکنش شیمیایی است و نمی‌توان تمام تقصیرها را به‌گردن حرارت بالا انداخت. حالا نوبت واکنش‌های شیمیایی است که محصولات جانبی آن‌ها درقالب ترکیباتی  بسیارفعال به‌جنگ روانکار خودرو شما برود و شروع به‌تخریب آن کند.  

این محصولات جانبی ممکن است با سایر آلاینده‌ها نیز واکنش نشان دهند و باعث تولید اسیدهای آلی و محصولات پلیمری با جرم مولکولی بالا شوند.   تصور کنید که روغن‌موتور خودرو شما به‌مرور زمان درنتیجه این واکنش‌ها، اسیدهای آلی و محصولات پلیمری تولید می‌کند و درواکنش‌های بیشتر و ادامه دار محصولات جانبی تولید شده تبدیل به‌موادی غیرقابل حل شدن می‌شوند که دراصطلاح مکانیک‌ها به آن لجن گفته می‌شود.

رفتارهای غلط رانندگی که روغن را لجن می کند

رانندگی با توقف و حرکت متوالی یا در آب و هوای بیش از حد گرم یا سرد، احتمال تشکیل لجن را افزایش می دهد. 

این پدیده درروغن‌موتورهای فرموله‌شده با روغن‌پایه‌های دارای  فراریت  بالا بیشتر رخ می‌دهد. فارغ از رفتارهای غلط رانندگی و دیدگاه مکانیکی به‌پدیده لجن‌سازی روغن‌موتور،‌مواردی مثل اضافه کردن بیش از حد روغن‌موتور به‌مخزن روغن نیز می‌تواند لجن شدن آن را سریع‌تر کند. 

شاید جالب باشد بدانید که آلودگی روغن با ضدیخ نیز می‌تواند از روغن‌موتور خودرو شما لجن بسازد.

اما اگر ضدیخ به‌روغن شما اضافه نشده و بازهم شاهد لجن‌سازی درموتور خودرو هستید، باید به‌راندمان ضعیف احتراق‌موتور نیز شک کرد؛ چون می‌تواند باعث تشکیل لجن درموتور خودرو شود. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که ضمن قبول کردن این شرایط چگونه از لجن شدن روغن‌موتور جلوگیری کنیم و راحت‌ترین راه‌حل ممکن چیست؟ 

اینجاست که باید گفت بهتر است از روغن‌های پایه با پایداری حرارتی بالاتر درساخت روغن‌موتور استفاده شود تا میزان اکسیداسیون کاهش پیدا کند. ازطرفی روغن‌های پایه سنتزی مانند روغن‌های پایه گروه سه، پلی‌آلفا، الفینها و استرها  مثال خوبی از این نوع روغن پایه‌ها هستند. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز  می‌تواند باعث کاهش میزان تخریب شود.

با این تفاسیر اگر هنوز هم موتور خودرو شما ازروغن‌موتور لجن می‌سازد، باید به‌کیفیت پایین روغنی که برای خودرو خود استفاده می کنید شک کنید؛ چون این روغن با درجه حرارت متعارف موتور خودرو شما هماهنگ نیست و درتولید آن از افزودنی‌های شیمیایی با کیفیتی که امکان لجن شدن را به‌صفر برساننده استفاده نشده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =