صنعت خودرو

پیشنهاد داخلی‎سازی قطعات به صنعت خودرو تنها با اتکا به پلت‌فرم‌های تکامل‎یافته داخلی میسر است. زمانی می‌توان برای این صنعت در بخش‌های مختلف به‎ویژه زنجیره تامین قطعات سرمایه‌گذاری کرد که پتانسیل‌های داخلی را ارتقا دهیم و یک پلت‌فرم با ویژگی‌های قابل رقابت با خودروهای خارجی به بازار عرضه کنیم

به گزارش «اخبار خودرو»، میز نخست مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان با محوریت داخلیسازی زنجیره تامین قطعات خودروهای پرتیراژ در حالی برگزار شد که خروج برخی خودروهای این سگمنت در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. حال این سوال مطرح می‌شود آیا داخلیسازی قطعات این خودروها با توجه به احتمال توقف تولید آنها توجیه اقتصادی دارد؟ آیا هزینهای که برای داخلیسازی این خودروها میشود، در صورت توقف تولید آنها هدر نخواهد رفت؟ آیا زیرساختهایی که در حال ایجاد است، مناسب خودروهای دیگری که تولیدشان ادامه خواهد داشت یا بهعنوان محصول جدید به خط تولید میآیند، خواهد بود؟

برخی منتقدان میگویند ‌قراردادهایی که در این زمینه با ارزش ۷۴۰میلیارد تومان به امضا رسیده، شرکت‌های قطعهسازی را به بهانه صرفه‌جویی ۸۵میلیون یورویی به سمت پرتگاه هدایت میکنند! زیرا نمی‌توان امیدوار بود برخی از این خودروها بتوانند حداقل یک دهه دیگر در بازارهای فروش کشور ارائه شوند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «داخلیسازی قطعات خودروهایی که سال‌ها پیش باید از خطوط تولید کنار گذاشته می‌شدند، به نوعی نقض غرض است. این اتفاق می‌تواند بهنوعی در جهت پویایی و رشد صنعت خودرو قرار بگیرد، اما سرمایه‌گذاری روی پلت‌فرم‌هایی که هم‌اکنون جایی در بازارهای مصرف ندارند، هدررفت سرمایه‌های ملی به نظر می‌رسد.» 

نظر شما درخصوص سرمایه‌گذاری خودروسازان برای تولید قطعات خودروهای پرتیراژ با توجه به احتمال خروج برخی از این خودروها از خط تولید چیست؟ 

توسعه ساخت داخل پلت‌فرم‌های قدیمی اشتباه استراتژیک است و این سرمایه‌گذاریها قطعا با شکست مواجه خواهد شد. نمی‌توان امیدوار بود که خودروسازان بتوانند سال‌های بیشتری خودروهایی همچون پراید و پژو405 را در خطوط تولید نگهدارند.

در صورت آزادسازی واردات یا فراهمشدن امکان همکاری با خودروسازان خارجی، این خودروها با پلت‌فرم‌های 30‌ساله خود جایی برای عرض‌اندام و رقابت با خودروهای باکیفیت را ندارند. سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات خودروهایی می‌تواند توجیه اقتصادی به همراه داشته باشد که بیش‌از هفت سال انتظار تولید و تقاضا خرید در بازارهای مصرف را به‌دنبال داشته باشند.

باتوجه به مشکلات شرکت‌های قطعهساز طی‌سال گذشته درخصوص نبود نقدینگی در این صنعت و نبود امکان پرداخت مطالبات آنان توسط شرکت‌های خودروسازی پیشنهاد شما برای سرمایه‌گذاری جایگزین در جهت رشد صنعت خودروسازی کشور چیست؟ 

التهابات ارزی و فشار تحریم‌های بین‌المللی در نیمه‌نخست امسال روزهای سختی را برای صنعت و بازار خودرو ایران و به‌دنبال آن خودروسازان و قطعه‌سازان رقم زد و هرچند خودروسازان روند کند تولید خود را حفظ کردند، اما این موضوع نتوانست مسیری را برای خروج از بنبست واقعی برای آنان باز کند.

آنچه هماکنون بهعنوان مانع اصلی داخلیسازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو شناخته می‌شود، تیراژ پایین تولید خودرو در کشور است که نهتنها هیچ صرفه اقتصادی به همراه ندارد، بلکه منجر به تولید قطعاتی به مراتب گران‌تر از وارداتی‌ها می‌شود.

اکثر کارشناسان این حوزه در اختیار داشتن پلت‌فرم مشترک را راهکاری برای حل این مشکل می‌دانند و معتقدند تنها در صورت طراحی این پلت‌فرم، میتوان به تولید در اندازههای اقتصادی دست یافت و با تشکیل تیمهای طراحی مشترک، زمینه را برای تولید قطعات در تیراژ بالا و با قیمت اقتصادی فراهم کرد. پیشنهاد داخلیسازی قطعات به صنعت خودرو تنها با اتکا به پلت‌فرم‌های تکاملیافته داخلی میسر است.

زمانی می‌توان برای این صنعت در بخش‌های مختلف بهویژه زنجیره تامین قطعات سرمایه‌گذاری کرد که پتانسیل‌های داخلی را ارتقا دهیم و یک پلت‌فرم با ویژگی‌های قابل‌رقابت با خودروهای خارجی را به بازار عرضه کنیم. درحالحاضر سرمایه‌گذاری روی خطوط تولید قطعه‌سازی که تنها یک یا دو سال از تولید انبوه آنان باقی مانده است، یک دام برای شرکت‌های قطعهسازی تلقی می‌شود.

با توجه به بستهبودن درهای گمرک کشور و نبود امکان واردات و عرضه خودروهای آپشنال به بازار، آیا این امکان وجود دارد خودروسازان بتوانند فرصتی برای خارجنکردن خودروهای ارزان از خط تولید پیدا کنند؟ 

نمی‌توان امیدوار بود درهای گمرک برای همیشه بسته بماند. بهزودی دولت با رفع برخی فشارهای خارجی واردات خودرو را آزاد خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند شرایط سخت رقابتی را پیش‌رو خودروسازان داخلی بیش‌ از گذشته قرار بدهد. عطش بازار نسبت به خودروهای لوکس بیشتر از گذشته در سطح بازارهای مصرف احساس می‌شود و تقاضای سرکوبشده طی دو سال اخیر تنها دلیل برای گرایش هرچه بیشتر مصرف‌کنندگان به خودروهای خارجی است.

به نظر شما تیراژ پایین تولید خودروسازان داخلیسازی چگونه و با چه فرایندی از طریق برنامه‌ریزی و ایجاد اشتراک در پلت‌فرم‌های محصولات داخلی توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد؟

یکی از روشهای افزایش تیراژ دو تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران، طراحی و تولید سیستمهای مشترک است، بهطوریکه دو مدل مختلف از خودرو، دارای سیستمهای مشترک ترمز و یا سایر قطعات خودرو باشند. چراکه برای مشتری فرقی ندارد شکل ظاهری این قطعه چگونه بوده، بلکه کاربرد آن مهم است.

وقتی تولید قطعه‌ای برای چند خودرو به3صورت همزمان انجام می‌شود، در نهایت افزایش تیراژ را به همراه خواهد داشت و در این شرایط تولیدکننده آن قطعه خاص قادر به تولید با تیراژ بالا خواهد بود. در این شرایط قیمت تمامشده آن قطعه نیز کاهش می‌یابد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید NL ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    0 0
    دولت واردات خودرو رو که آزاد کنه همه مشکلات حل میشه، میگن دانش تولید خودرو نداریم، شما خودروسازا خواستید که محصول با کیفیت درست کنید و نشد؟؟؟ خودروسازا دیدن رقیب جدی خارجی ندارن و با خیال راحت قطعه میاد و مونتاژ میکنن به همون خاطر تنبل شدن و به همین خاطره که علم تولید خودرو ندارن در صورتی که اگه رقیب جدی خارجی داشته باشن یا خودروساز خارجی به صورت مستقل تو ایران تولید کنه اونوقت قضیه کاملا بر عکس میشه و مجبورن پیشرفت کنن تا بازار تولید و صادرات رو از دست ندن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =