بورس

وضعیت نمادهای کوچک و قطعه‎ساز را می‌توان مثبت ارزیابی کرد و آن‌ها نیز همپای نمادهای بزرگ خودروساز روند مثبتی را تجربه خواهند کرد. همچنین طبق یک رسم همیشگی قبل از انتخابات مجلس حجم بزرگی از سرمایه وارد بازار می‌شود که به نظر می‌رسد در صورت ورود، مقصد آن گروه بانکی و خودرویی باشد

بازار سهام این روزها باتوجه به عدم جذابیت بازارهای دیگر پذیرای موج نقدینگی است اما با توجه به بازده بیش از 66 درصدی این بازار از ابتدای سال تاکنون، برخی کارشناسان معتقدند روندی که بورس در پیش گرفته است، نیاز به اصلاح دارد و مؤید این موضوع نیز ریزش نزدیک به 8هزار واحدی شاخص کل طی روز چهارشنبه هفته گذشته است.  در چنین وضعیتی، گروه خودرویی بهعنوان یکی از لیدرهای بازار، روند نوسانی اما با شیب مثبت را تجربه می‌کند. حال باید دید در ادامه خودرویی‌ها به چه سمتوسویی حرکت خواهند کرد. درهمین‌رابطه حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با «دنیای‌خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بازارسهام و گروه خودرویی بورس پرداخته است.

درحالحاضر کلیت بازار سهام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که از ابتدای سال پیشبینی می‌شد، شاخص به محدوده 300هزار رسید و البته هنوز موفق به تثبیت موقعیت خود در بالای آن نشده است
این مهم نیاز به تحولات‌ بینالمللی و خبرهای خوش آینده دارد. البته انتظار ادامه روند فعلی تا اواسط سال آتی را با شیب ملایمی را دارم، مگر اینکه اتفاقات سیاسی وخیم و غیرمترقبهای مانع این موضوع شود.

برخی کارشناسان وضعیت امروز بازار سهام را با سال 92 مقایسه می‌کنند. آیا چنین قیاسی درست است؟

بعد از رشد شاخص تا این محدوده، عدهای از فعالان بازار سال جاری را با سال 92 مقایسه می‌کنند که البته درست نیست. سال 92 بعد از رشد چشمگیر بازار با شروع اخبار منفی بهخصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمیها و کاهش نرخ ارز، شاهد فشار فروش عجیبی در بازار بودیم، بهطوریکه بعضی نمادها در صف فروش قفل شدند ولی روزهای منفی امسال حتی با بدترین اخبار چندان تداوم نداشت و متقاضیان به‌سرعت به بازار برگشتند.

 در دادوستدهای روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص‌کل بیش‌از 7هزار واحد با کاهش روبهرو شد. آیا ممکن است در روزهای آینده نیز چنین روندی تکرار شود؟

مسالهای که در این رابطه وجود دارد، این است که شاخص‌کل نمی‌تواند برای همیشه و بدون وقفه به رشد خود ادامه دهد و دراین‌راستا اصلاحات و استراحت‌هایی برای شاخص‌کل لازم است. ازسوی‌دیگر، با توجه به قرار گرفتن شاخص کل در تراز 300 واحدی به نظر می‌رسد، باید منتظر روند نوسانی در بازار سهام باشیم.

 این روند نوسانی باعث چه تغییراتی در بازار می‌شود؟

ممکن بازار سهام در کوتاهمدت روند نزولی به خود بگیرد و شاهد کاهش شاخص‌کل باشیم اما این روند موقتی است و زمانی که قیمت‌ها اصلاح شوند، می‌توان دوباره رشد شاخص کل را به 
نظاره نشست.

 عدم سوددهی بازارهای موازی در رونق این روزهای بورس چه نقشی را ایفا می‌کند؟

یکی دیگر از دلایل این تفاوت، عدم جذابیت بازارهای موازی است که نمی‌تواند فعالان را مجاب به نقل مکان به جای دیگری برای سرمایهگذاری کند. در واقع این موضوع سبب باقیماندن پول در بازار شده است و مادامیکه خروج قوی نقدینگی نداشته باشیم، امیدها به آینده بورس به قوت خود باقی می‌ماند.

 با ‌توجه به معاملات خوبی که در گروه خودرویی انجام می‌شود و همچنین استقبال بازار از این صنعت بورسی، وضعیت  خودرویی‌ها را این روزها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مورد گروه خودرویی باتوجه به روند کاهشی دلار و همچنین اخبار محققنشده افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، این گروه از صنایع پرپتانسیل بازار محسوب می‌شود. بنابراین در چنین وضعیتی افزایش سرمایه دو شرکت ایرانخودرو و سایپا مهمترین محرک و عامل رشد خودرویی‌ها محسوب می‌شود و هرچه به موعد افزایش سرمایه نزدیک شویم، اقبال به خودرویی با لیدری دو غول جاده‌مخصوص بیشتر خواهد شد

به بیان دیگر، خودروییها از ابتدای سال تاکنون روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. دلیل اصلی این موضوع نیز خبرهای پیرامون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که برای دو شرکت ایرانخودرو و سایپا وجود دارد. بنابراین تا زمانیکه این موج خبر برای خودرویی‌ها وجود داشته باشد، رشد آن‌ها نیز گریزناپذیر بوده و به دلیل استقبالی که از آن‌ها می‌شود، خودرویی‌ها روند مثبتی را طی خواهند کرد.

نمادهای کوچک و قطعهساز این روزها چه روندی را طی می‌ کنند؟

با توجه به اینکه شاخص‌کل تراز 300هزار واحدی را نیز تجربه کرده است و به‌نظر می‌رسد در این کانال شاخص کل در کوتاهمدت به تثبیت برسد، وضعیت نمادهای کوچک و قطعهساز را می‌توان مثبت ارزیابی کرد و آن‌ها نیز همپای نمادهای بزرگ خودروساز روند مثبتی را تجربه خواهند کرد.  

از طرفی، طبق یک رسم همیشگی، قبل از انتخابات مجلس حجم بزرگی از سرمایه وارد بازار می‌شود که احتمال دارد در صورت ورود، مقصد آن گروه بانکی و خودرویی باشد.

 بنابراین آیا در شش‌ماه دوم سال نیز باید منتظر ادامه روند صعودی خودرویی‌ها بود؟

بله؛ درحالحاضر شرکت‌ها آمادگی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند، اما به‌دلیل اینکه هنوز تکلیف معافیت مالیاتی افزایش سرمایه مشخص نشده و شورای نگهبان این مصوبه را تائید نهایی نکرده است، شرکت‌ها سرمایه خود را افزایش نداده‌اند. اما باید گفت درنهایت این امر اتفاق خواهد افتاد و در ماه‌های پیش‌رو خودرویی‌ها تحت‌تاثیر همین عامل روند بسیار مثبتی را تا پایان سال طی خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =