واردات تایرهای سواری

کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری از دستور کار ستاد تنظیم بازار خارج شد.

به گزارش «دنیای‌خودرو» در  حالی که قرار بود صبح دیروز،‌کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری از 40به 5درصد در کارگروه ستاد تنظیم بازار بررسی و تصویب شود، ‌خبرها حکایت از خارج شدن این موضوع از دستور کار ستاد تنظیم بازار دارد.

درخواست کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری به‌دلیل تفاوت فاحش قیمت لاستیک‌های خانواده پراید بین کارخانه و بازار مطرح شده است تا شاید چینی‌ها بتوانند بازار این محصول را ساماندهی کنند. حال اما به‌رغم تصمیم قبلی مسئولان وزارت مبنی‌بر کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری به کشور،‌گویی زور تولید به واردات چربید تا دولتی‌ها بازهم به توان صنعتگران داخلی اعتماد کنند و وظیفه تامین تایرهای سواری را به تایرسازان بسپارند.

خروج این موضوع از دستورکار تنظیم کنندگان بازار اگرچه می‌تواند به عنوان تصمیمی به‌منظور حمایت از صنایع داخلی قلمداد شود اما جا دارد مسئولان تنظیم بازار و نهادهای نظارتی  این‌بار به جای متوسل شدن به اهرم‌هایی چون افزایش واردات سَری به شیوه‌های فروش رسمی و غیررسمی مدیران فروش تایرسازان داخلی بزنند تا علت کمبودها برای برخی سایزهای تایر در کشور مشخص شود. 

از سوی دیگر ایستادن مقابل درخواست کاهش تعرفه های واردات زمانی مفید است که تمام مبادی ورود تایرهای قاچاق به کشور نیز مسدود شود.در غیر  این صورت، همان کالای خارجی بدون پرداخت هزینه های رسمی واردات و تنها از طریق هزینه قاچاق  ‌به کشور وارد می شود و تنها دولت است که از منابع درآمدی حاصل از تعرفه های گمرکی بی‌نصیب می‌ماند.

از سوی دیگر واردات تایر به صورت قاچاق،‌خدمات پس از فروش و استانداردهای اجباری را که سال‌ها برای اجرایی شدن آنها در کشور  هزینه شده است نیز به کلی از بازار ایران حذف خواهد کرد.

درآخر ساده‌ترین راه برای ساماندهی بازار تایرهای سواری به‌ویژه انواع پرمصرف آن،‌ نظارت بیشتر  بر نحوه فروش شرکت‌های تایرساز است،‌ نه تصمیمات احساسی و بازکردن بی‌قید‌و‌شرط درهای واردات روی بازار کشور.

اگرچه بارها «دنیای‌خودرو» درخصوص شیوه‌های تخلف واحدهای فروش شرکت‌های تایرساز و واگذاری برخی سایزها به صورت انحصاری به افرادی خاص در بازار هشدار داده است، ‌اما مشخص نیست که چگونه تولیدات کارخانه‌ها به‌راحتی دراختیار تعداد انگشت‌شماری از تجار بازار قرار می‌گیرد و چرا مصرف‌کننده نهایی باید همین کالا را با اختلاف قیمت‌ قابل‌ملاحظه‌ای خریداری کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =