خودروهاي فرسوده

رشد خودروهای فرسوده در کشور و به‌ویژه شهر تهران در آینده نزدیک به یک مشکل بزرگ و اساسی تبدیل خواهد شد که البته تاکنون در عمل نیز جدی گرفته نشده است.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» موضوع خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت و حمل‌و‌نقل کشور است، به‌‌رغم تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده اما به سرانجام درستی نرسیده است و هر روز هم ابعاد و پیچیدگی‌های خاص‌تری پیدا می کند. شاید مهم‌ترین تلاش صورت‌گرفته برای حل مشکل خودروهای فرسوده مصوبه دولت برای اسقاط خودروهای تولید داخل است که فعلا با توجه به ممنوعیت واردات خودرو امکان اجرا ندارد.

آمار بالای آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده

این وضعیت سبب شده است در در سال ۲۰۱۷ تهران رتبه ۱۵ آلوده‌ترین پایتخت را به دلیل آلودگی هوا داشته باشد و به قول یکی از مسئولان محیط‌زیست این رتبه در سال ۲۰۱۸ با ۸ پله ترقی به رتبه ۲۳ رسید که البته ارتقای جالبی نیست. طبق آمار مسئولان محیط‌زیست یک خودرو اسقاطی ۲۰ تا ۲۵ برابر یک خودرو عادی درحال تردد، آلاینده منتشر می‌کند و مصرف سوخت آن نیز ۲.۵ برابر است.

آمار خوروهای فرسوده در تهران چقدر است؟

پیش‌بینی آمار ناوگان فرسوده شهر تهران نشان می‌دهد اگر فرایند اسقاط انجام نشود، در سال ۱۴۰۲ خودروهای سواری فرسوده به عدد ۶۳۵ هزارو۱۶۱  و خودروهای سنگین فرسوده هم در این سال به رقم ۴۲هزارو۲۳۰ دستگاه  خواهد رسید، یعنی در سال ۱۴۰۲ تعداد خودروهای فرسوده تهران (شامل خودروهای سبک و سنگین) به ۶۷۷ هزارو۳۹۱دستگاه می‌رسد. ازطرف دیگر پیش‌بینی مسئولان محیط‌زیست می‌گوید در سال ۱۴۰۲ شمار موتورسیکلت‌های فرسوده در این سال  به ۲‌میلیون ۳۹۲ هزار و ۴۱۸ دستگاه خواهد رسید که البته موتورهای کاربراتوری از متهمان اصلی آلودگی هوا هستند.

خودروهای فرسوده از نگاهی دیگر

طبق آمار سازمان راهداری ۲۴درصد از حمل‌و‌نقل باری و ۴درصد از حمل‌و‌نقل مسافری کشور فرسوده هستند. همچنین حدود ۴۰درصد کامیون‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری و ۶۱‌درصد اتوبوس‌های شهری جزو خودروهای فرسوده به‌شمار می‌آیند.

از‌سوی‌دیگر در‌حال‌حاضر ۳۲۰ هزار دستگاه تاکسی در کشور مشغول فعالیت هستند که تا انتهای سال ۹۸، ۱۹۰ هزار دستگاه آن‌ها فرسوده خواهند شد. همچنین ۲۲هزار دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد که تا انتهای سال ۹۸، ۱۵ هزار دستگاه آن به عمر بالای ۱۰سال می‌رسند و فرسوده به حساب می‌آیند. همین آمار و ارقام نشان می‌دهند موضوع خودروهای فرسوده چه اهمیت راهبردی در کشور دارد.

طرح های ناکام اسقاط خودرو

مصطفی جودی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به نگرانی‌های خود درباره خودروهای فرسوده در کشور اشاره می‌کند و به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اگر تولید خودرو بدون اسقاط باشد، شهرهای بزرگ به پارکینگ تبدیل می‌شوند. البته مسئولان محیط‌زیست به‌خوبی متوجه نقش مخرب خودروهای آلوده در هوای ناپاک تهران هستند.»

وی همچنین از معطل و اجرا نشدن طرح‌های اسقاط خودرو در کشور گلایه دارد و می‌گوید در دولت‌های مختلف طرح اسقاط خودرو وجود داشته اما انجام آنها به دلایل مختلف ازجمله عدم تعهد و قدرت خودروسازان ناکام مانده است. حال باید دید با این طرح معطل‌شده چه عواقبی در انتظار تهران و سایر کلان‌شهرها خواهد بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =