عوارض

با تصویب هیات‌دولت از این پس خریداران تایرهای تولید داخل و وارداتی مکلف به پرداخت عوارضی تحت عنوان  پسماند مخرب محیط‌ زیست شدند.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌دریافت این عوارض برای اولین‌بار توسط شرکت کویرتایر و در سبد اعلامی شهریور ماه این شرکت رونمایی شد تا برای نخستین‌بار عاملین فروش این شرکت تایرساز  مکلف شوند به ازای خرید یک سبد سی و هشت میلیون تومانی مبلغی حدود 76هزار تومان به حساب شرکت تولیدکننده واریز کنند. 

عوارضی جدید که تعجب خریداران عمده تایر را به همراه داشت.سرمنشأ دریافت  عوارض پسماند مخرب محیط‌زیست توسط دولت اما به قانون برنامه ششم توسعه برمی‌گردد.

در ماده 38این قانون،‌سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده است به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها،‌ از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط‌زیست می‌شود، عوارض تعیین شده توسط دولت را دریافت و به حساب درآمدهای دولت واریز کند. حال اما بعد از دوسال از ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه کشور،‌هیات‌دولت در دومین روز از مرداد ماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی این ماده قانونی را تصویب کرد.

کالاهای موضوع این آیین‌نامه شامل هشت ردیف کالا هستند که از جمله آنها می‌توان به انواع لاستیک رویی و تویی (تایر و تیوب) و لاستیک‌های روکش‌شده اشاره کرد.

بر اساس جدول منتشرشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور،‌ 2/0 درصد از ارزش تایر و تیوب‌های تولید داخل باید به‌عنوان عوارض پسماند مخرب محیط‌زیست از مشتری اخذ و به حساب دولت واریز شود. 

تایرها و تیوب‌های وارداتی اما باید هزینه بالاتری را پرداخت کنند و 3/0 درصد از ارزش کالا باید توسط خریدار به فروشنده و درنهایت به اداره امور مالیاتی پرداخت شود.

این قانون که در تاریخ ششم شهریور ماه به تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر ابلاغ شده و از تاریخ ابلاغ آیین نامه توسط دولت یعنی بیستم‌مرداد لازم‌الاجراست.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور،‌ عوارض پسماند مخرب محیط‌زیست ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نیست. بر همین اساس نمایندگان شرکت‌های تایرساز،‌ هنگام خرید سبدهای شهریورماه باید 0.2درصد از قیمت اصلی تایرها را به‌عنوان عوارض پسماند به تایرساز پرداخت و هنگام فروش از مصرف‌کننده نهایی اخذ کنند.

بر اساس آیین‌نامه مذکور تولیدکنندگان و واردکنندگانی که نسبت‌به بازیافت محصولات خود اقدام می‌کنند، ‌با تایید و اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، ‌از تاریخ بازیافت محصول،‌ مشمول پرداخت این عوارض نمی‌شوند. البته تولیدکنندگان و واردکنندگانی که این شرایط را دارند باید به تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست برسند و این سازمان نیز  لیست شرکت‌ها را برای معافیت از پرداخت عوارض مذکور به اداره کل امور مالیاتی ارسال کند.

با این ‌حال خریداران خرد و کلان تایر از تولیدکنندگان و واردکنندگان، ‌از این ماه با سرفصل جدیدی از هزینه‌ها تحت‌عنوان عوارض پسماند مخرب محیط‌ زیست روبه‌رو خواهند شد که به صورت قانونی و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه از آنها اخذ می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =