خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل

در این میان خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل بیشترین میزان تقاضا را در میان علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و آفرود داشته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو ایران همواره از سال‌های دور به‌دلیل تنوع کم محصول در هر سگمنت، در انحصار چند برند و مدل خاص بوده است. اما در این میان خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل بیشترین میزان تقاضا را در میان علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و آفرود داشته‌اند. اما در این سال‌ها کمتر خودروسازی به سمت تولید و عرضه این خودروها پرداخته است. شاید بتوان یکی از دلایل آن را قیمت تمام‌شده این محصولات دانست که باتوجه به وضع اقتصادی کشور، افراد کمتری این خودروها را برای خرید انتخاب می‌کنند. با این حال در دهه‌های 60، 70 و 80 خورشیدی شاهد تولید و عرضه برخی محصولات شاسی‌بلند باکیفیت در کشور بودیم که اتفاقا با استقبال خوبی ازسوی بازار همراه شدند. جالب است بدانید این محصولات همچنان در بازار خودروهای کارکرده مورداستقبال بوده و علاقه‌مندان به آفرود، برای سفرهای هیجان‌انگیز طبیعت‌گردی سراغ آن‌ها می‌روند.

  نیسان‌پاترول، دو دیفرانسیل محبوب
نیسان پاترول را می‌توان یکی از شاسی‌بلندهای موفق بازار ایران دانست که در اوایل دهه 60 همزمان با آغاز جنگ‌تحمیلی توسط شرکت پارس‌خودرو به بازار عرضه شد. پاترول که با تیپ‌های گوناگون و کاربری‌های متفاوت توسط ارگان‌های مختلف کشور مورداستفاده قرار گرفت، با تیپ‌بندی متفاوت شامل نمونه‌های چهار و شش‌سیلندر در دو تیپ 2‌در و 4‌در، به بازار عرضه شد. این شاسی‌بلند ژاپنی درحال‌حاضر نیز توسط برخی علاقه‌مندان به رشته آفرود مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بعضی مسابقات قهرمانی کشور شاهد حضور آن هستیم. همچنین نمونه‌های سالم آن در بازار با قیمتی حدود 50 تا 70 میلیون تومان قابل‌خریداری است.

  میتسوبیشی پاجرو، شاسی‌بلند باوقار
پاجرو یکی از محبوب‌ترین تولیدات میتسوبیشی در بازار جهانی بوده که تاکنون چند نسل از آن روانه بازار شده است. نسل دوم این شاسی‌بلند در ایران از سال 1384 روی خط تولید بهمن‌موتور رفت و به‌عنوان محصولی باکیفیت، توانست نظر علاقه‌مندان به خودروهای دو دیفرانسیل را به خود جلب کند. این مدل که در بازار با عنوان پاجرو بهمنی شناخته می‌شود، در دو تیپ دودر و چهاردر عرضه شد و  هر دو نسخه به پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر مجهز بودند. در حال حاضر نیز این خودرو در بازار کارکرده هواداران خاص خود را دارد که حاضرند برای خرید نمونه‌های سالم آن مبلغی حدود 190 تا 250 میلیون تومان بپردازند.

  سانگ‌یانگ کوراندو، کره‌ای بداقبال
سانگ‌یانگ کوراندو را می‌توان یکی از بداقبال‌ترین خودروهای شاسی‌بلند بازار ایران دانست که با وجود قابلیت‌های فراوان، چندان مورد توجه قرار نگرفت. شرکت مرتب خودرو در سال 1385 اقدام به تولید و عرضه نسل دوم کوراندو به بازار ایران کرد اما  متاسفانه به دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و همچنین معرفی محدود ان، نتوانست عرضه آن را ادامه دهد. نسل‌دوم سانگ‌یانگ کوراندو با دو پیشرانه چهار و شش‌سیلندر به بازار عرضه شد که اتفاقا هر دو مدل توانستند به بازار ایران راه پیدا کنند. این خودرو تنها با نمونه 3‌در طراحی و تولید شد و دو نوع سقف هاردتاپ و جمع‌شونده برای آن قابل‌انتخاب بود. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت کوراندو 2300 با مدل‌های 85 و 86 حدود 150 تا 170‌میلیون‌تومان است و مدل‌های 3200 نیز بین 180 تا 210 میلیون تومان قیمت دارند.

  سانگ‌یانگ‌موسو، خودرو محکوم به شکست
مرتب‌خودرو در سال‌های 1382 تا 1386 سانگ‌یانگ‌موسو را به خط تولید خود آورد. در آن زمان موسو که خودرویی تازه‌وارد به بازار بود، توانست تا حدودی با رقبای خود رقابت کند اما از آن‌جاکه وضعیت خدمات پس‌از فروش این خودرو چندان مناسب نبود، رفته‌رفته از ذهن‌ها خارج و به خودرو فراموش شده در بازار تبدیل شد. اما باید به این نکته اشاره کرد  موسو در ایران هواداران ویژه‌ای داشت که به‌دلیل بهره‌مندی از پیشرانه توانمند و همچنین قابلیت‌های خوب آفرودی، توجه خاصی به آن داشتند.   موسو با دو پیشرانه 2.3 لیتری چهارسیلندر و 3.2 لیتری شش‌سیلندر قدیمی مرسدس‌بنز به بازار راه پیدا کرد. پیشرانه‌های این خودرو با دو نوع جعبه‌دنده 5‌سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک هماهنگ می‌شد که در نهایت نیرو تولید شده توسط موتور به هر چهار چرخ خودرو انتقال می‌یافت. در حال حاضر نمونه‌های موجود در بازار باتوجه به مدل، سال ساخت، میزان کارکرد و سلامت‌فنی و ظاهری، قیمتی حدود 120 تا 210 میلیون تومان دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =