تایرکورد

با وجود اجماع معاونان بازرگانی و امور صنایع وزارت صنعت‌،معدن‌وتجارت و انجمن واردکنندگان لاستیک برای حذف ارز دولتی از واردات تایرهای سنگین،‌ مقاومت برای ادامه تخصیص ارز دولتی به این کالا توسط برخی هنوز  ‌جریان دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،با وجود اجماع معاونان بازرگانی و امور صنایع وزارت صنعت‌،معدن‌وتجارت و انجمن واردکنندگان لاستیک برای حذف ارز دولتی از واردات تایرهای سنگین،‌ مقاومت برای ادامه تخصیص ارز دولتی به این کالا توسط برخی هنوز  ‌جریان دارد. 
به گزارش  روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌بعد از معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت که درنامه‌ای به وزیر خواستار تغییر اولویت ارزی واردات تایرهای سنگین و مواداولیه تولید این تایرها شده بود حالا نوبت به سرپرست معاونت امور صنایع رسیده تا در جایگاه متولی تولید در نامه‌ای به قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خواستار تغییر اولویت ارزی برای واردات تایرهای سنگین شود. 
اگرچه عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت زنگ مبارزه با رانت ناشی از ارز دولتی واردات تایر را به صدا در آورد و در نامه خود به وزیر به موارد مهمی که باعث سوءاستفاده از منابع ارز دولتی دربحث واردات تایرهای سنگین می‌شود، اشاره کرد اما نامه او با وجود گذشت دوهفته هنوز به سرانجام نرسیده است.
عدم حذف ارز 4200تومانی از واردات تایرهای سنگین درحالی به موضوع اول بازار و صنعت تایر ایران تبدیل شده است که ورود افسارگسیخته تایرهای سنگین به بازار ‌فشار مضاعفی را بر بازار وارد کرده است تا جایی‌که تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی یعنی گروه صنعتی بارز نیز در آینده با چالش رقابت با برندهای چینی کم‌کیفیت برای قیمت‌گذاری تایرهای تی‌بی‌آر مواجه خواهد شد. 
همین موضوع وقتی در کنار سوءاستفاده‌های صورت‌گرفته از ارز دولتی واردات تایر و بیش‌اظهاری‌های 20تا 50درصدی تایرهای چینی توسط برخی تجارقرار گرفت، باعث شد تا مهدی صادقی‌نیارکی نیز در سمت سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت دست به قلم شود و در نامه‌ای به تاریخ 26شهریور ماه خطاب به مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر در اموربازرگانی خواستار تغییر اولویت ارزی واردات تایر و مواد اولیه انواع تایر به کشور شود.

   هزینه کردن منابع ارزی با وجود مخالفت اهل فن
وی در نامه خود به قائم‌مقام وزیر به مذاکره او با معاون دفتر صنایع فلزی اشاره و ‌از مدرس خیابانی تقاضا کرده است تا دستور دهد به منظور تخصیص بهینه منابع ارزی، ‌با قید فوریت نسبت‌به تغییر نوع ارز انواع تایر سنگین و مواد اولیه انواع تایر از ارز 4200تومانی به نیمایی از طریق کارگروه تنظیم بازار اقدام و نتیجه را به این معاونت منعکس کند. اما هنوز در مورد حذف ارز دولتی برای واردات تایرهای سنگین تصمــــیم‌گیری 
نشده است. 
این درحالی است که انجمن واردکنندگان لاستیک نیز به‌عنوان مرجع نظارت بر عملکرد واردکنندگان لاستیک و تنها مرکز تخصصی مسلط بر روند واردات تایر بارها نسبت‌به لزوم حذف ارز دولتی برای واردات تایرهای سنگین تاکید کرده و ادامه تخصیص ارز دولتی به تجار واردکننده لاستیک های سنگین را زمینه‌ساز فساد ارزی دانسته است.

  واردات  مواد اولیه تایرسازان بدون ارز دولتی
از طرفی گفته می‌شود درخواست سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت برای تغییر ارز واردات مواد اولیه تولید نیز در صورت عملی شدن،‌ هزینه‌های تولید انواع تایر را بالا می‌برد ودر صورت این اتفاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید با نقش قیمت‌گذاری خود برای تایرهای تولید داخل خداحافظی کنند و تعیین قیمت این کالا را به میزان عرضه و تقاضا در بازار بگذارند. به همین دلیل درصورت موافقت کارگروه تنظیم بازار با این پیشنهاد احتمالا باید منتظر افزایش رسمی قیمت تایرهای تولید داخل در بازار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =