تایرهای باری- اتوبوسی

500میلیون‌دلاری که یک‌سال قبل مسئولان از آغاز تخصیص آن به واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی خبر دادند تا با تامین نیاز  بازار،‌ قیمت این کالا را برای راننده‌های حمل‌ونقل بار و مسافر کاهش دهد. 

 به گزارش «اخبار خودرو»، تصمیمی عجیب ولی واقعی؛‌ منابع ارز دولتی به جای توسعه کارخانه‌های تایرسازی و خودکفایی کشور،‌ صرف خرید تایرهای آماده از چین شده است.500میلیون‌دلاری که یک‌سال قبل مسئولان از آغاز تخصیص آن به واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی خبر دادند تا با تامین نیاز  بازار،‌ قیمت این کالا را برای راننده‌های حمل‌و‌نقل بار و مسافر کاهش دهد. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌اگرچه این تصمیم در زمان خود باعث کاهش قیمت‌ها و واردات حجم زیادی تایر باکیفیت و گاه بی‌کیفیت چینی به کشور شد اما آنچه عجیب و قابل‌تامل است، تصمیم مسئولان برای واردات کالای تولیدشده به کشور با منابع ارز دولتی و عدم حمایت از توسعه کارخانه‌ها و صنعت تایرسازی است.
500میلیون دلاری که به‌گفته رئیس انجمن صنعت تایر در صورت سرازیر شدن به تولید و سرمایه‌گذاری برای توسعه کارخانه‌های فعلی می‌توانست به ایجاد سه کارخانه جدید تایرسازی یا توسعه خطوط فعلی تولید در کارخانه ها منجر شود. محمدرضا تقی‌گنجی با تاکید بر اینکه متخصصان و شرکت‌های تایرسازی در صورت حمایت دولتی و دریافت 500میلیون دلار ارز دولتی می‌توانستند سه کارخانه جدید تایرسازی در کشور ایجاد کنند، گفت: با این میزان ارز می‌توان سالانه یک‌میلیون حلقه تایر باری به ظرفیت تولید فعلی کشور اضافه کرد. اما متاسفانه منابع با ارزش ارزی به جای سرمایه‌گذاری و خرید دستگاه‌های تولید تایر به جیب کارخانه‌های چینی رفت و با این پول تایرهایی به کشور وارد شد که تا یک سال آینده در زیر چرخ‌های کامیون‌ها فرسوده خواهند شد.
وی تاکید کرد: متاسفانه در شرایط فعلی که بیش از هر اقدامی باید از تولید ملی و رونق آن حمایت کرد، اما تایرسازان برای خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد‌نیاز در خطوط تولید، ‌باید ارز را با قیمت نیمایی و حتی آزاد خریداری کنند.  
درصورتی‌که منابع با ارزش ارزی صرف واردات کالاهایی شده که به‌گفته کارشناسان برای ورودشان به کشور علاوه‌بر بیش‌اظهاری در فاکتورها، ‌استانداردهای لازم نیز لحاظ نشده است. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های بزرگ تایرسازی در دنیا در شرایط فعلی تحریم حاضر به فروش و انتقال تکنولوژی به کارخانه‌های تازه‌تاسیس ایرانی هستند یا خیر نیز گفت: مشکل اصلی ما نرخ بالای ارز است که توسعه کارخانه‌ها و ایجاد کارخانه‌های جدید را از صرفه اقتصادی خارج کرده، وگرنه کارخانه‌های داخلی تولیدکننده تایرهای باری-اتوبوسی مانند گروه صنعتی بارز و آرتاویل‌تایر که این تکنولوژی را در اختیار دارند، حاضرند در جهت تامین منافع ملی و خودکفایی کشور تکنولوژی خود را به کارخانه‌های جدید منتقل کنند. 
وی افزود: این انتقال تکنولوژی می‌تواند در ازای دریافت پول باشد اما آنچه مهم است و باید به آن توجه داشت، تمرکز و سرمایه‌گذاری دولت بر توسعه کارخانه‌های صاحب تکنولوژی مانند بارز و آرتاویل‌تایر است که می‌تواند کشور را علاوه‌بر خودکفایی در این صنعت به یک صادرکننده بزرگ تبدیل کند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 0
    مغز معیوب و کوچک مدیران تنها میتواند تا یکهفثه بعد را برنامه ریزی کند زیرا در غیر اینصورت دچار چنین بحرانهایی نمی شدیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =