بازار خودرو

سایر دارایی‌های خودروسازان که به‌صورت شرکت‌ های زیرمجموعه و سهام شرکت‌های بزرگ هستند اکثرا زیان‌ده بوده و ممکن است با کاهش ارزش سهام نیز مواجه باشند و نمی‌توانند نقدینگی زیادی را تأمین کنند فروش این شرکت‌ها فقط یک حُسن دارد که به زیان‌های آتی که از ناحیه این شرکت‌ها به‌خودروسازان وارد می‌شود خاتمه می‌دهد

به گزارش «اخبار خودرو»، درشرایط فعلی صنعت‌خودرو، اولین نیاز تامین نقدینگی برای خودروسازان است. دراین‌خصوص مصوب شده بود حدود 11هزار میلیارد تومان به‌دوخودروساز بزرگ کشور درقالب تسهیلات کمک شود که تنها چهارهزار میلیارد تومان آن درسال گذشته پرداخت شد.

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی «سایپا» معتقد است: «واقعی‌کردن قیمت خودرو باحاشیه سود مناسب برای خودروساز درکنار فروش اقساطی و لیزینگی، همه را راضی نگه می‌دارد و بازار نیز از این بن‌بست خارج می‌شود.»

وی افزود: «درواقعیت، خودروسازان همچنان تعداد زیادی از خودروهای خود را باقیمت‌های سابق تحویل مشتریان می‌دهند و خودروهای فروش جدید که باقیمت‌های جدید به‌فروش می‌رسد نیز تعداد زیادی نیست و به‌نظر می‌رسد که حتما باید مابقی تسهیلات 11هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، پرداخت شود تا به‌قطعه‌سازان نقدینگی تزریق شود.»

مشکلات نقدینگی خودروسازان بافروش اموال مازاد حل نمی‌شود 

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا درادامه گفت: «با توجه به‌شرایط فعلی، خودروسازان بزرگ کشور برای افزایش تولید آمادگی دارند، کمااینکه تولید سایپا نسبتا افزایش و تولیدات ناقص این خودروساز نیز کاهش یافته است و درصورت تامین نقدینگی و پرداخت مابقی تسهیلات وعده‌داده‌شده، خودروسازان می‌توانند تولید را افزایش و تعهدات خود را پوشش دهند.»

وی تصریح کرد: «درحال‌حاضر مهم‌ترین اقدام، تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان است. برای تامین نقدینگی خودروسازان پیشنهاد داده می‌شود خودروسازان بخشی از دارایی‌های خود را به‌فروش برسانند؛ اما این دارایی‌ها درحدی نیست که بتواند مشکلات نقدینگی خودروسازان را به‌صورت اساسی حل کند.»

مدنی اضافه کرد: «فروش دارایی‌ها شامل املاک و زمین می‌تواند تا حدی کمک کند، اما سایر دارایی‌های خودروسازان که به‌صورت شرکت‌های زیرمجموعه و سهام شرکت‌های بزرگ هستند، اکثرا زیان‌ده بوده و ممکن است باکاهش ارزش سهام نیز مواجه باشند و نمی‌توانند نقدینگی زیادی را برای خودروسازان فراهم کنند. فروش این شرکت‌ها فقط یک حُسن دارد  که  به زیان‌های آتی که از ناحیه این شرکت‌ها به‌خودروسازان وارد می‌شود، خاتمه می‌دهد.»

80درصد خودروهای جهان لیزینگی فروش می‌روند

مدنی افزود: «بانگاهی به‌چنددهه گذشته خواهید دید براساس دستورالعمل‌های دولتی، درواقع خودروسازان درحال پرداخت سوبسید به‌مشتریان خود بوده‌اند و این مساله موجب کمبود نقدینگی خودروسازان شده است. به‌تبع آن نیز تحمیل استفاده از تسهیلات، هزینه‌های مالی خودروسازان را افزایش داده و این سیستم کنترل قیمت موجب افزایش نرخ دربرخی موارد به‌صورت جهشی شده که عواقب منفی بسیاری درسطح بازارهای مصرف کشور داشته است.» 

وی تصریح کرد: «یک‌بار برای همیشه باید تکلیف قیمت تمام‌شده خودرو به‌علاوه حاشیه سود مشخص و پس‌از آن این خودروسازی به‌وسیله یک مدیر مستقل اداره شود و ازمدیر، برنامه‌های تولید، فروش و توسعه مطالبه شود.»

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا بااشاره به‌ضرورت بازگشت شرکت‌های فروش اقساطی برای ارائه خدمات به‌بازارهای مصرف، گفت: «درحال‌حاضر درشرایطی هستیم که باید شرکت‌های لیزینگ فعال شوند. زیرا اگر قیمت خودرو واقعی شود، ممکن است بسیاری از مردم توان خرید خودرو را نداشته باشند. دردنیا حدود 80درصد خودروهای تولیدی به‌صورت شرایطی و قسطی و لیزینگی به‌فروش می‌رسند. حتی خودروسازان بزرگ ازمحل فروش لیزینگی سود بیشتری نسبت به‌فروش نقدی کسب می‌کنند.»

لزومی ندارد خود خودروساز شرکت لیزینگ ایجاد کند

به‌گفته مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، لزومی ندارد شرکت‌های لیزینگ لزوما توسط شرکت‌های خودروساز ایجاد شوند. اگر سرمایه سرگردان درجامعه را به‌سمت شرکت‌های لیزینگ هدایت کنیم و سرمایه‌گذاران به‌ایجاد این‌گونه شرکت‌ها تشویق شوند و برای آن‌ها حاشیه سود مناسب ایجاد کنیم، مردم خودرو لیزینگی را خریداری خواهند کرد و مشکلات کاهش می‌یابد. 

مدنی گفت: «اگر مشتریان بتوانند بااقساط پنج یا هفت‌ساله موفق به‌خرید خودرو باقیمت واقعی شوند، به‌خرید تمایل بیشتری پیدا خواهند کرد و بافشار مالی کمتری خودرو را خریداری می‌کنند. بدین‌ترتیب چرخ تولید خودروسازان نیز می‌چرخد. زیرا خودروسازان محصولات را با حاشیه‌سود مناسب می‌فروشند. علاوه‌بر شرکت‌های لیزینگ، بانک‌ها نیز که به‌این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری مشارکتی کمک می‌کنند از منافع آن بهره‌مند می‌شوند. به‌عبارت دیگر، واقعی‌کردن قیمت خودرو باحاشیه سودمناسب خودروساز درکنار فروش اقساطی همه را راضی نگه می‌دارد و بازار را نیز از این سردرگمی‌ها نجات می‌دهد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    1 0
    جون ما شما خودرو تولید نکنید گاری سوار شیم بهتره از این لگنها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =