X6 ام کامپتشن

عملکرد بالا،  ظاهر اسپرت و پیشرانه قدرتمند مواردی هستند که کوپه‌کراس باواریایی‌ها را به یک خودرو بلندقامت تمام‌اسپرت بدل می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها اس‌یووی‌های کوپه جذاب‌ترین خودروهای جهان هستند. اما زمانی‌که نام ب‌ام‌و X6 به میان می‌آید، باید منتظر خودرویی خاص‌ و البته متفاوت‌تر باشید.

در سال 2008 برای نخستین‌بار کلاس کوپه‌کراس‌ها به‌واسطه طراحی و تولید X6 راهی بازار شدند و تا امروز شاهد طیف گسترده این خودروها هستیم. اما ویژگی‌های منحصربه فرد کوپه کراس باواریایی‌ها سبب شد بتواند مرزهای فروش را درنوردد و سه نسل از آن پا به عرصه بازار بگذارند. معرفی محصولات جدید ب‌ام‌و اواخر سال2018 و اوایل امسال طرفداران پروپاقرص این خودروساز آلمانی را بیش‌از پیش چشم انتظار X6 جدید نگه داشت، اما سرانجام سومین نسل آن در ابتدای ماه جولای 2019 به‌صورت رسمی معرفی شد. 
عملکرد بالا،  ظاهر اسپرت و پیشرانه قدرتمند مواردی هستند که کوپه‌کراس باواریایی‌ها را به یک خودرو بلندقامت تمام‌اسپرت بدل می‌کند. به‌تازگی نسخه عملکردی و قوی X6 با پسوند «ام و ام‌کامپتیشن» رونمایی شد. این نسل از ب‌ام‌و از طراحی عضلانی‌تر، کاراکتر فوق‌تهاجمی‌تر و موتوری قوی‌تر با تکنولوژی‌های پیشرفته نسبت‌به قبل سود می‌برد. به عبارت دیگر X6 ام‌کامپتشن همانند برادرش X5 ام‌کامپتشن برپایه پلت‌فرم  (CLAR) طراحی شده است و از نظر طراحی و فرم کلی بدنه نسبت به نسل قبل خود اسپرت و تنومندتر به‌نظر می‌رسد. طراح این نسل از X6 با به‌کارگیری ترکیب خطوط بدنه شارپ و حجم‌پردازی‌های روی در موتور و گلگیرها هیجان بیشتری را در ظاهر آن ایجاد کرده است تا جلب توجه کند. چراغ‌هایی با گرافیک خاص، فرم جدید جلوپنجره کلیوی‌شکل با ورودی‌های هوا درون‌سپر، ظاهری خشن را به بیننده القا می‌‎کند، اما در نمای عقب، چراغ‌های کشیده با گرافیک کاملا جدید و متفاوت، نصب اسپویلرهای الحاقی به همراه خروجی دوبل اگزوزها در طرفین سپر و دیفیوزر ظاهری زیبا و اسپرت را به نمایش می‌گذارد. 
ضمن اینکه فرم متورم‌پوزه و تغییر محل پلاک از درِ صندوق به روی سپر این کوپه‌کراس باوایایی‌ را متفاوت‌تر از همیشه نشان می‌دهد. با ورود به کابین X6 ام‌کامپتیشن سبک اسپرت را در کنار ویژگی‌های لوکس خود القا می‌کند که می‌توان به مواردی چون غربیلک فرمان چرمی M، پارکابی‌های چراغ‌دار و صندلی‌های اسپرت باچند قابلیت متفاوت، با نشان چراغ‌دار و تریم فیبرکربنی اشاره کرد. همچنین چرم آلکانترا، قطعات تزئینی آلومینیومی و کربنی، دسته‌دنده با طراحی خاص و اسپرت با لوگو M و همچنین دوخت باکیفیت به‌منظور ایجاد فضای داخلی جذاب استفاده شده است. این کوپه کراس تنومند و تهاجمی باواریایی زیرکاپوت خود یک موتور قدرتمند هشت‌سیلندر وی‌شکل به حجم 4.4لیتری تویین‌توربو را جای داده است. در مدل «ام» توانایی تولید 600اسب‌بخار و در مدل ام‌کامپتیشن 625‌اسب‌بخار و 750نیوتون‌متر گشتاور با گیربکس 8سرعته ام‌استپ‌ترونیک را به چهارچرخ منتقل می‌کند. آنچه ب‌ام‌و به آن می‌بالد، تکنولوژی جدیدی بوده که در بخش فنی برای عملکرد هرچه بیشتر بهتر X6 ام‌کامپتیشن نصب شده است. توربوهای دوقلو موتور، انژکتورهای سوخت‌پاش، سیستم جرقه‌زنی و اگزوز دستخوش تغییرات مهندسان ب‌ام‌و قرار گرفته‌اند تا میزان راندمان موتور را افزایش دهند. از طرفی دو واترپمپ الکتریکی برای خنک‌کاری بهتر توربوشارژها تعبیه شده است. 
همچنین سیستم کنترل دمای روغن گیربکس جدید سبب می‌شود راندمان کاری گیربکس را در شرایط ایده‌آل خود نگه دارد. فشار سوخت بیش‌از 350بار (در دقیقه)،  و بهینه‌سازی محفظه احتراق و همچنین سیستم ولوترونیک ونوس‌ها برای تایمینگ سوپاپ‌ها در افزایش قدرت و گشتاور موتور بسیار تاثیرگذارند. این نکته را نباید فراموش کرد که گیربکس 8سرعته ام استپ‌ترونیک به همراه رانندگی منطقی و مجهز به سه وضعیت عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشند. به عبارتی زمانی‌که دکمه Drivelogic را فشار می‌دهید، سیستم‌ تعلیق با توجه به شرایط دینامیکی حرکت و میزان چسبندگی خودرو تنظیم شده تا به صورت هوشمندانه با مسیرهای ناهموار مواجه شود. از دیگر ویژگی‌های منحصربه X6ام‌کامپتیشن می‌توان به سیستم انتقال قدرت خاص آن اشاره کرد. زیرا سامانه چهارچرخ محرک xDrive با دیفرانسیل ام هماهنگ است و به‌صورت فعال و در هر شرایطی می‌تواند هندلینگ و پایداری سطح بالایی را فراهم کند. همچنین به‌دلیل هماهنگی سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری دینامیکی و توانایی آفرود متمایزتر از رقبایش رفتار می‌کند تا باتوجه به استایل کوپه مانند خود قابلیت آفرود باعملکرد بالا را داشته باشد. صفحات داخلی گیربکس با کمک کنترل‌کننده‌ای الکترونیکی بهترین حالت انتقال قدرت را در هر شرایط آب‌وهوایی (گرم یا نامساعد) به ارمغان می‌آورد تا چابکی خود را به کمک جادوی مهندسی جدید نشان دهد. همچنین سیستم تعلیق در محور جلو از دابل‌ویشبون و اهرم با جداره‌ای دوقلو برای کنترل گشتاور و همچنین فایولینک در محور عقب با مکانیزم کنترل‌کننده هندلینگ نصب شده تا خصوصیات الاستیکی را به حدی برسانند، البته به‌رغم ارتعاشات وارده سیستم کنترل دامپرها بهترین و جذاب‌ترین سواری را در اختیار سرنشینان می‌گذارند.  سیستم ام‌سروترونیک یا همان سیستم فرمان منحصربه‌فرد ب‌ام‌و (باتوجه به مکانیزم تقلیل‌دهنده، جعبه‌فرمان جدید مکانیکی و استفاده از توان مستقیم موتورالکتریکی) وضعیت هندلینگ را قابل تنظیم کرده است تا فرمان‌پذیری X6 نسبت‌به قبل بهبود  یابد و هندلینگ بی‌نظیری را باتوجه به وضعیت متغیر فرمان ایجاد کند. سه حالت کامفورت(راحتی)، اسپرت و اسپرت‌پلاس برای رانندگی با سبک‌های متفاوت تعبیه شده است و با فنربندی‌های مختلف و وضعیت متفاوت سیستم تعلیق تجربه‌ رانندگی با X6 ام کامپتشن را لذت بخش می‌کند. 
در کنار این موارد نباید از پکیج کامل بدنه که چهره‌ای جذاب و خشن به این کوپه کراس پرفورمنسی می‌دهد، غافل شویم. مجموعه کامل رینگ‌های 21 و 22 اینچی «ام» آلیاژ سبک‌وزن با تایرهای 35/295 و 30/315 و 35/315، سپرها و اسپویلرهای الحاقی، کیت مخصوص فنربندی قطعا جذاب خواهد بود. 
دیسک 395 میلی‌متری با کالیپر شش پیستونه در جلو و 380میلی‌متری با کالیپر تک‌پیستونه در عقب با سیستم هوشمند ترمز؛ عملکرد فوق‌العاده‌ای را هنگام ترمزگیری به نمایش می‌گذارد. ب‌ام‌و X6  ام کامپتیشن به کامل‌ترین سامانه‌های ایمنی فعال و غیرفعال روز دنیا مجهز است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل هوشمند تطبیقی، سیستم کمکی رانندگی، سیستم حفظ مسیر و حرکت بین خطوط، سیستم پیشگیری و بازدارنده از برخورد جلو و عقب، سیستم کمکی هوشمند پارک، سیستم کمکی پارک‌پلاس(فوق‌هوشمند)، دوربین دید عقب با قابلیت نمایش سه‌بعدی خودرو و محیط آن، سیستم پایش ترافیک و سیستم دید در شب و همچنین تشخیص عابرپیاده اشاره کرد. البته در کمتر خودرو اسپرت کوپه‌کراس چنین سیستم‌های الکترونیکی جدیدی نصب شده‌اند. قیمت در نظر گرفته شده برای X6 ام کامپتشن 117هزار و 600 دلار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =